Kollade snabbt upp navigatorfunktionerna enbart, till att börja med mycket bra ...
Jag har snabbläst manualen, mycket bra funktioner för
sökning och ruttplanering, state-of-the-Art tror jag man kan säga. Hur väl den navigerar beror på navigerings-/ruttplaneringsalgoritmerna. Vilken den nu är, TomTom kanske?
Men, men, men. Så är det det här med
egna POI-filer - standard POI ger inte mycket för en husbilist, och då talar jag om husbilsplatser, tömningsplatser, platser för LPG-fyllning, etc. Alltså, motsvarande alla POI-filer vi har i vårt Forum Filer här på vår webbsida (kolla där får du se).
Alpine använder Naviextras, samma som TomTom (tror jag det var). Men det finns inget nämnt i manualen om hur de främmande POI:a hanteras i Alpine. Det är inte lätt att få info om hur Naviextras hanterar dessa heller. Hittade inget vid min snabbgenomgång.
Kravet för oss husbilister måste vara (åtminstone för min del):
- Att egna POI-filer likställs med standard-POI vad gäller sökning, ruttplanering, etc. Alltså, behandlas på samma sätt
- Att de struktureras på motsvarande sätt som standard-POI, som t ex Bensinstationer, dvs att de ska listas som "mappar", för Bordatlas, Campercontact, HBK Husbilsplatser, LPG-stationer, etc. Ordning och reda.
- Att man ska kunna rulla på uppdaterade egna POI-filer utan att behöva rensa de gamla
- När jag använder en navigator är det till 98% med mina egna POI-filer och högst 2% standard-POI (rastplatser). De andra är helt ointressanta
Jag kanske målar nån på väggen, och jag har ingen egentlig erfarenhet av Naviextras. Men för mej är kraven 1-4 helt avgörande för om navigatorn är godkänd eller inte. Låter nog väldigt negativ, men kom ihåg att jag inte hittade hur egna POI-filer hanteras i manualen/hemsidan Naviextras. Så, jag kanske målar ...
En ytterligare fråga som jag inte hittade svaret på i hastigheten: Klarar den internetuppkoppling för
trafikinformation? Eget SIM-kort eller WiFi/internetdelning?