• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigatorn luras!

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Navigatorn luras!

En hastighetsmätare får aldrig visa för lite, därför är bilarnas hastighetsmätare kalibrerade efter största däcksomkretsen som är tillåten på bilen, men medför då att har man däck på som är av en mindre diameter men fortfarande inom det tillåtna intervallet/däckstyperna, eller helt enkelt bara är slitna, så visar mätaren några procent för mycket. Något annat vore inte acceptabelt.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Navigatorn luras!

Min upplevelse av navigatorn(garmin) är att när man stänger av betalvägar och har inställning snabbaste väg händer ibland vissa märkliga saker. Man kan hamna på vägar där det tom känns trångt med en plåtis. Upplevde detta i Frankrike för några veckor sedan.
Det verkar som det finns fel i klassning av vägarna.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Efter att antal 'felnavigeringar' tror jag det är så här: Kartmaterialet är undermåligt. Finns det en sträcka som inte har nån hastighetsbegränsning (typ kostig) är det bra ur nav synpunkt. Navigatorn zoomar inte ut och ser att det är en serpentinväg eller ofarbar väg... kanske kortare några km men inte ok om inte vägdata finns.
Man måste alltid själv veta ungefär vad som kan vara rimligt. I städer helt OK... då kan man lita på nav. På landsbygden måste man ha egen koll.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Navigatorn luras!

Jag har en TOMTOM 630 EUROPE GO & har inte upplevt att den uppför sig så som det beskrivs. Jo förresten en gång fin den fnatt men det berodde på att jag mot bättre vetande programmerade den att välja den kortaste vägen som slutade på en ofarbar väg ute på Hardangervidda. Numera väljer jag snabbaste vägen & ser alltid till att ha senaste utgåva på kartorna före varje resa. I år har jag införskaffat en iPad & det skall bli intressant att jämföra.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigatorn luras!

Jag har kvar min gamla Garmin 660 och även en liten behändig Garmin 350 som jag använder som hastighetsmätare och som referens till iPaddan.

ga.jpg

Jag tänker jämföra 660:an med min nya Garmin 2340 (osäker på modellbeteckn.).

Jag misstänker starkt att 660:an presterar mycket bättre än 2340:an!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Navigatorn luras!

Jag har kvar min gamla Garmin 660 och även en liten behändig Garmin 350 som jag använder som hastighetsmätare och som referens till iPaddan.

Visa bilaga 84173

Jag tänker jämföra 660:an med min nya Garmin 2340 (osäker på modellbeteckn.).

Jag misstänker starkt att 660:an presterar mycket bättre än 2340:an!

Jappe

Jappe! Den optimala acceptanstestaren
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

En hastighetsmätare får aldrig visa för lite, därför är bilarnas hastighetsmätare kalibrerade efter största däcksomkretsen som är tillåten på bilen, men medför då att har man däck på som är av en mindre diameter men fortfarande inom det tillåtna intervallet/däckstyperna, eller helt enkelt bara är slitna, så visar mätaren några procent för mycket. Något annat vore inte acceptabelt.

Anser att regelverket bör ändras för nya bilar, dvs bilar tillverkade efter att nya regler trätt i kraft. Nu talar de om självkörande bilar, så jag kan inte tänka mig att det är något tekniskt problem att tillverka en hastighetsmätare som kalibrerar sig själv efter någon kilometers körning, så att den visar riktigt även om däcksomkretsen förändrats. På min Iveco täcker visarnålen ungefär 3 kmh så låt det vara tillåten variation, dvs 1.5kmh för mycket eller för lite.
Körde idag från Göteborg till Mariestad, långa sträckor med max 80kmh på 13-15 meter breda vägar, många laglydiga körde då i ca 70kmh, förmodligen visade deras hastighetsmätare 80kmh så de gör ju helt rätt. Jag som vill köra 80 gpskmh upplever det väldigt tråkigt att dega även om jag bara förlorar ca 15 minuter genom att köra 10 mil i 70 istf för 80 samt sparar 1 liter diesel.

Jag vet tyvärr inte vem som bör mailbombas för att få en ändring till stånd.

Man kan ju säga att det är inte viktigt, jag har ju GPS och vet aktuell hastighet, men det kvittar ju så länge inte alla har GPS utan fortsätter att köra i 70 när det är 80 samt sänker lite extra vid våra frekventa säkerhetskameror
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigatorn luras!

80 km/tim är en gräns för högsta hastighet på sträckan. Man är inte tvungen att köra i 80 km/tim bara för att det står så på skylten! Det finns många som tycker att 60 eller 70 km/tim är lämplig hastighet och det har de all rätt att göra!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigatorn luras!

Hur bygger man en navigator? Ingen aning men jag föreställer mig att det är ett gäng IT-gubbar i Florida som ringer runt och köper lokala vägkartor från hela världen. Sedan sätts det ihop så gott det går och resultatet skickas till Kina där man gör ett chip för masstillverkning.

När jag började kolla navigatorer i trakterna där jag bor och där jag har relativt god lokalkännedom så blev jag förskräckt av resultatet. De mest egendomliga vägval gjordes, inte bara av Garmin, utan även av andra "märken"!

Befinner man sig i okänt land långt från hemmet är det ganska svårt att kolla hur bra navigatorerna sköter sig men hemmavid är det lätt! Problemet är att man aldrig eller sällan ställer in ruttmål i trakter där man hittar till allting.

Paddan öppnade mina ögon när jag började kolla olika appar och "nappar"!

or.jpg

Kolla själva i era hemtrakter så får ni se!

Jappe

Papperskartor visar rätt
navigatorer står sig slätt
Att det blev på detta sätt
beror på köparns ringa vett
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Navigatorn luras!

80 km/tim är en gräns för högsta hastighet på sträckan. Man är inte tvungen att köra i 80 km/tim bara för att det står så på skylten! Det finns många som tycker att 60 eller 70 km/tim är lämplig hastighet och det har de all rätt att göra!

Jappe

Man bör helst undvika att störa trafikrytmen. Men man ska ju inte köra så att man känner sig osäker.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn luras!

I praksis er det 3 kilder til kartverk for navigatorer: Teleatlas og Navteq er de gamle som kjøper sine kartgrunnlag fra de nasjonale kartverk. Outsideren er OSM Open Street Maps som bruker data innsamlet av frivillige over hele verden, tidligere var det mange huller i disse data - nå ser det ut til at OSM er på høyde med de andre. Test gjerne OSM opp mot de 2 andre, dessverre er det ikke mange apper som støtter mer enn ett kartverk så det åpner for en usikkerhet ekstra - forskjellen i tolkning av opplysningene i kartverket.

På windows og android er det mulig å sammenligne teleatlas med osm i Mapfactor Navigator. Gratisutgaven benytter OSM mens betalutgaven benytter Teleatlas. Men €89 for Europakartene bare for å teste er ikke noe for meg, eller €209 for lastbilutgaven :rolleyes:
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Navigatorn luras!

Det er lov å bruke hodet, navigatoren er kun en et hjelpemiddel. Jeg har flere ganger opplevd at ruten jeg skal følge, følger samme veinummer helt til målet. Det fornuftige er da etter min mening å holde seg på det veinummeret. Spesielt hvis man kjører på en vei med høy standard. Det jeg har erfart er at navignatoren vil lede meg inn på veier med lavere standard. Har ikke prøvd å etterkomme navignatorens anbefaling, men holdt meg til veinummeret som leder til målet. Kan det være at alle veiene på navignator kartet er like med unntak av motorveier?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Om man följer den först planerade rutten brukar det vara okay efter de parametrar man har i inställningar. Om man avviker från rutten under färd använder den varje tillgänglig väg, ofta smala, ej använda på 20 år mm för att till varje pris ta dig tillbaka till ursprungliga rutten. bäst att stanna och planera om rutten.
 
F

F.d. 50410

Guest
Sv: Navigatorn luras!

Vi har också en Garmin kombinerad med backkamera o radio i husbilen. Vi har också en portabel Navigon till bilen. Vi är grymt besvikna på Garmin. Det hjälper inte att ställa in den på bästa vägen el snabbaste vägen, den beter sig ändå otroligt underligt. När vi kör så känns det som den alltid undviker ringleder och helst vill ta in oss i centrum på alla städer, nästan på gågatan. Förra helgen i Strängnäs på väg söderut så fick den oss att svänga av ringleden och köra in bland en massa bostadsområden för att sen gå på samma ringled efter en stund, typ nån km längre, och det kan aldrig varit snabbast eller bäst. När vi åkte hemåt på norra sidan om Motala så ville den att vi skulle välja en grusväg och sen föreslog den en annan omväg, helt fel och vi valde att gå på navigatorn i mobilen och sunt förnuft.
Nästa gång vi åker tar vi med vår Navigon som funkar klockrent och som vi senast i mars månad använde i Skottland utan ett enda fel. Vi har försökt ställa om vår Garmin massor med gånger och inget hjälper verkar det som. Kanske den duger som farthållare bara.

Jag tror annars att den har en dold funktion. "Undvik att åka lämpligaste vägen, välj krångligaste och helst mitt i centrum på gågatan" oavsett hur den är inställd.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Navigatorn luras!

Upptäcker man felaktigheter i Navteqs kartor, som bland annat Garmin använder, bör man rapportera in dem så att de blir rättade. Har själv gjort det då det fanns ett litet men för mig mycket irriterande fel då det var alldeles i närheten av där jag bor så jag blev uppmärksam på det i stort sett varje gång jag körde hemifrån, men inte många andra visste ens om det kan jag föreställa mig. Efter att jag rapporterat in så är det nu äntligen korrigerat. :)

Felaktigheter, rättningar och förändringar av verkligheten kan rapporteras in här (av alla):
https://mapreporter.navteq.com/?lang=sv#dashboard
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigatorn luras!

En fin ringled runt en gammal by attraherar inte alltid Garmin. Den hittar hellre den gamla bygatan från förra årtusendet rätt igenom byn med smala gator, massor med korsningar, återvändsgränder och hinder av olika slag.

Samma sak gäller på motorväg om det är en avfart i en lång högerkurva. Där leds du först av motorvägen in på parallellvägen för att sedan ledas tillbaka på motorvägen igen vid infarten efter korsningen. Detsamma gäller även iPad, har jag märkt.

När jag körde från Tyskland igår ställde jag en Garmin bredvid minipaddan med iGoPrimo. Tanterna babblade i munnen på varandra hela tiden, vilket ju tanter har för vana, men det intressanta var att de inte var överens alls när det gällde vägvalet. När Beirut sa "sväng vänster" så sa Laina "sväng höger" och så höll de på hela tiden. Märklig upplevelse. Jag märkte att iPaden var mycket mer motorvägslysten än Garmin. Fanns det en motorväg i närheten så skulle iPaden absolut ha mig att köra dit även om det blev en väldig omväg. Bägge apparaterna var likadant inställda, naturligtvis.

Efter att ha upptäckt dessa egenheter hos navigatorerna så har jag alltid en papperskarta framme, kollar vägskyltar och vägnummer för att slippa köra onödiga omvägar.

Jappe

PS. I Falkenberg, där jag tittade in hos Folke Kambler, som säljer gasolflaskor som man kan tanka själv på LPG-tapparna, så blev skillnaderna väldigt tydliga. iPaden ville prompt att jag skulle köra samma väg tillbaka som jag kom in på eftersom det var kortaste vägen till motorvägen medan Garmin valde en annan, i mitt tycke, mycket bättre väg! Den gången vann Garmin klart på poäng men det är inte alltid den gör det!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn luras!

Det beror på hur inställningarna sätts!
Snabbaste, lättaste, grönaste eller kortaste väg ger olika vägval då vägens hastighetsgräns tas i beaktande. Dessutom ger iGO ett stort antal ruttval med liknande avstånd, tidsåtgång och koldioxidutsläpp. Bara att välja!

På en sträcka av 30-40 mil görs ca en miljon beräkningar beroende på hur vägnätet ser ut.
 
Toppen