• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigatorn luras!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigatorn luras!

Jo, det kan ju vara intressant om man vill hålla på med att fördröja resan med allt detta fipplande. Vad menas med grön resp. lätt väg? Finns det motorvägar i närheten så blir de både korta, snabba, gröna och lätta!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn luras!

Grön rutt betyder mindre koldioxidutsläpp och lätt rutt betyder rakare väg, dvs färre skarpa svängar. Passar husbil!

Att kunna välja från ett större urval av rutter gillar Lisa, hon kan välja bort tunnlar och serpentinvägar, tex Elbetunneln och Trollstigen.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Grön rutt betyder mindre koldioxidutsläpp och lätt rutt betyder rakare väg, dvs färre skarpa svängar. Passar husbil!

Att kunna välja från ett större urval av rutter gillar Lisa, hon kan välja bort tunnlar och serpentinvägar, tex Elbetunneln och Trollstigen.

Nu skulle jag vilja ha en "icke-gilla"-knapp. Välja bort Trollstigen??? :spinny:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn luras!

Nu skulle jag vilja ha en "icke-gilla"-knapp. Välja bort Trollstigen??? :spinny:

Jag älskar Trollstigen men min fru tycker att dikena är för djupa!
Kanske beror på att vi fick vända halvvägs upp då en turistbuss fastnat hängande över stupet.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Då har du en anledning att åka dit igen, för att se den andra halvan :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn luras!

Åkt där många gånger, mest med personbil.
Det finns vägar i Norge som är mer spännande, tex vägen till Juvasshytta.
 

Framking

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Jag beställde en ny Tom-Tom för några veckor sedan. Testade olika inställningar, och alla valde samma vägval inledningsvis - istället för att svänga vänster ut på vägen där vi bor så föreslog "Tomskallen" att jag skulle ta höger och köra ett varv runt kvarteret först.

Tom-Tom fick återvända till butiken och kvar sitter min gamla Magellan som skulle behöva uppdateras. Dock vet jag inte om det är möjligt eller ens värt kostnaden att fixa till "Maggan". Hon är ju ett bra sällskap i alla fall :)

/Ann-Sofie
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

När jag använde gps i jobbet flitigt för några år sedan så var min uppfattning att kartorna från Here/Navtech fungerade bättre än TeleAtlas. Nu tycker jag Google Maps vägval är bäst.

Ett för mig närliggande gps-problem:
Vägvalet mellan Lammhult och Värnamo! Endast Google maps föreslår den som jag tycker den rätta vägen som går över Ohs.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn luras!

När jag använde gps i jobbet flitigt för några år sedan så var min uppfattning att kartorna från Here/Navtech fungerade bättre än TeleAtlas. Nu tycker jag Google Maps vägval är bäst.

Ett för mig närliggande gps-problem:
Vägvalet mellan Lammhult och Värnamo! Endast Google maps föreslår den som jag tycker den rätta vägen som går över Ohs.

Och iGO, 39 km!

image.jpg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn luras!

Navigons knasalternativ när resvägsprofilen är inställd på bästa resvägstyp.
När den är inställd på kortaste resväg visar den samma väg Knarreviks igo-exempel. Kortaste resväg kan man normalt inte använda eftersom man kan hamna lite var som helst i terrängen då?!?

IMG_5763.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn luras!

Och valde du närmaste eller bästa väg, eller vilka val det nu finns? Och jag föredrar, vilket jag glömde säga, vägen över Ohs och sedan Bor. Kan du visa alla alternativ Igo föreslår?

Av 6-7 alternativ överensstämde den snabbaste och grönste vägen med sina 39 km.

image.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Navigatorn luras!

Hittade en gammal billig platta från Kina i gömmorna. Hittade en gratis app i den: Navigator. Hittade på att ta en sväng i environgerna för att kolla funktionen. Hittade massor med inställningar i appen, bl.a. truck. Hittade lätt i menyerna och iväg for jag. Hittade bra gjorde appen, även tillsammans med Locus Pro och allt fungerade väldigt bra förutom en sak. Hittade inga bra röster utom den befintliga, på svenska visserligen, men totalt obegriplig. Hittade hem så småningom och nu sitter jag här och försöker hitta en bra röst. Hitta på att köpa betalmappen är väl knappast nödvändigt för gratismappen fungerar fint förutom rösten!

Är det flera som har hittat den här appen och är nöjda med den?

Jappe
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Navigatorn luras!

Vi använder den som komplement, funkar bra. Brukar ha den i plattan, mitt i bilen, så kartmadamen kan se den också, och sedan ställa in slutmålet på den. Delmålen har jag sedan på Garmin inom bekvämt räckhåll.
Ibland är det bra med en andra (tredje) uppfattning...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn luras!

Tipper det er mapfactor navigator du har funnet igjen. Finnes i 3 utgaver
Gratis med openstreetmap
Betal med teleatlas kart og
Truck også med teleatlas, men her utvidet med høyde, bredde og vekt informasjon.
 

Båj46

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
15100
Medlemskap
2023
Sv: Navigatorn luras!

Anders ! Var hittar man Ruttalternativ: snabb, grön, lätt och kort?

/ Björn
 
Toppen