• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nattlivet i Vadstena

F

F.d. 5110

Guest
Nu vet vi vad man roar sig med i Vadstena sena lördagsnätter......

Vi var nog 10 - 20 husbilar som parkerat i hamnen längs Arkivgatan.

Någongång under natten tyckte tydligen en "bilburen ungdom" att det var dags att väcka upp "hela rasket".
Motorn varvades upp till max, varvtalsstoppet fick jobba frenetiskt, och med ett öppet luftfilter av senaste snitt samt ett avgassystem av lite grövre kaliber, fick sången att bli den rätta för att ingen skulle kunna sova längre. Allt detta ackompanjerades med signalhornet.
Jag låg inte närmast så jag iddes inte kolla vilket bilmärke det var.
Det enda jag hoppades var att gud skulle vara god och ordna ett större motor-ras...;)

Allt avslutades, efter en evighet kunde det upplevas som, med att "gärningsmannen" åkte längs raden av parkerade husbilar och skrek: "d----a snålcampare!"

Det är alltså nattlivet i Vadstena, eller......?

Mvh
Lasse

F

F.d. 5110

Guest
Sv: Nattlivet i Vadstena

Ingen mer som var i Vadstena i lördagsnatt efter mässan som tittat in..?

Mvh
Lasse

F

F.d. 3581

Guest

Lasse,
nu har vi alltså fått den korrekta benämningen på oss - "snålcampare".

Antagligen så jobbade killen som konsult åt någon rikstäckande campingägareorganisation.

Hälsningar

från en snålcampande sidoimporteradebilägare.

ds

Y

Yjons

Guest

Som närboende i medeltidsstaden Skänninge drygt en mil från Vadstena har jag följt problemet i vår tidning Östgötacorrespondenten. Intill slottet finns kanske Sveriges finaste gästhamn där utländska och inhemska Götakanalfarare övernattar. Även där har några rötägg från kategorien bilburen ungdom regelbundet förstört nattsömnen för gästerna. Tyvärr innebär den nuvarande centraliserade polisorganisationen att små samhällen och städer lämnas vind för våg och rötäggen kan ställa till förtret för infödingar och besökare. Vadstena kommun bör kanske informeras om incidenten men å andra sidan hänvisas man förmodligen till campingplatsen några kilometer utnför stán eftersom något intresse att upplåta område för en stellplats inte finns. Man tycker trots allt att man borde värna om gästerna eftersom utländska kanalfarare lämnat Vadstena i vredesmod. Sov över vid vårt friluftsbad Väderkvarnsbacken i Skänninge istället, här är tyst och lungt.

F

F.d. 3088

Guest

Gränna hamns parkering har nu blivit burnoutplats för mogen ungdom nattetid
Hörs ända upp till mitt hus, fotanklar??:mad:
Om du står över natt rekomenderar jag den lilla parkeringen längst ner till höger i hamnen
Bakom Konsum finns oxå plats, ävenså om du åker mot röttle finns en fin parkering ovanför Röttle hamn.

Gurra

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Hej!

Trist att det verkar förekomma lite här och där. Vi var i Höganäs hamn för några veckor sedan. Där var det också lite störningar på natten. Vi var ca 10 husbilar som blev väckta av ett gäng mopedister som varvade sina motorer så de nästan höll på att sprängas. Ibland är det nog vanligt bus, men det är kanske även folk som retar sig på att vi står gratis, vilket de kanske tycker är "snålcamping" när det finns öppna campingplatser och våra bilar är ju inte alltid direkt billiga, så vi borde ha råd att betala campingavgift också.

Vid bl a Varbergs fästning och Rydebäck i Helsingborg har vi också råkat utför lite busliv, men det är väl sånt man får ta när man fricampar.

Vi är nya husbilsägare i år (f d husvagnsägare) och ju fler gånger vi har varit ute ser vi mer och mer tjusningen med fricamping. Numera tar vi oftast bara in på camping när barnbarnen är med (lättare för dem att hitta kompisar och aktiviteter där).

Nöjda Adriatikägare;) :yes:

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022

Vi har hört att det kan vara en del busliv i hamnen, där ni övernattade i Vadstena. Vi hade nog tur, när vi sov över en natt i vintras på samma ställe, för då var det kolugnt.

Senast ändrad:

alfire

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
451
Medlemskap
2025

Vi har också övernattat vid hamnen i Vadstena. Det var för ca tre fyra år sedan, vid två tillfällen, bägge gångerna blev vi störda av några medlemmar från "Riddarna av De häftiga ljuddämparna". Tänk vad kul vissa kan ha! Tråkigt att det är likadant nu, men nöjet går nog i arv...

F

F.d. 8506

Guest

Jag låg på samma ställe för drygt en vecka sedan tillsammans med 4 andra bilar, då var det helt lugnt hela natten

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Jaha vad säger man som Vadstena bo sedan 40 år ? Tyvärr förekommer buset med bilburen ungdom ofta här även då i villaområden som vårat (gamla söder) dom vrålkör och bränner bildäck nätterna igenom. Man kan undra hur dom har råd till alla nya bildäck ? Allt har blivit värre sen Polisstationen stängde och flyttades till Motala. Jag hoppas att ni där ute inte blir bortskrämda från denna fina sommarstad.
Hälsningar Gunilla

F

F.d. 3077

Guest

Detta med bilburenungdom och buskörning när vi tager vår välbehövliga nattvila händer lite varstans tydligen ,är det ingen som provat på att filma och fota dom ??och lämna in bilderna till polisen.
Det borde ju avskräcka lite, men då får man väl stryk istället.
MVH Bernt

F

F.d. 12156

Guest

Säljer inte biltema golfklubbor nuförtiden kan ju inte vara så dyra.......Misstänker man bara behöver slå igenom en vindruta så slutar dom åka sedan:)

en vän till mig hade en yngre förmåga som for förbi hans hus och gasade en hel förmiddag till slut tröttnade han och tog upp en näve grus och slängde i sidan av bilen killen körde inte mer efter det ................:D

//Greven

F

F.d. 7569

Guest

Kan jag inte tänka mig är rekommendabelt.

Gör som vi gör i skolan. Säg "Fy, sådär får du inte göra", därefter för man ett långt pedagogiskt, klargörande och stillsamt samtal med "de små liven" (i mitt fall 16-20 år) så löser det sig säkert på bästa sätt.

//Roger

Senast redigerad av en moderator:

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Håller nog i detta fall med, Greven.
Tar bättre än pedagogiska samtal.
Dom flesta vet vad allvar är för nåt.
/Bengt

F

F.d. 7569

Guest

Bengt o Inga-Lill.

På Kungshöga och Dacke gör vi på det sätt som jag anger och någon gång då och då så funkar det :)

//Roger

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Är det din pedagogik, Roger, som vi får igen i bussarna.
Hämtar ofta på både Dacke o "Kings High".
/Bengt

F

F.d. 7569

Guest

Det är inte min pedagogik, det är den pedagogik som politikerna har bestämt att vi ska använda. Sånt är livet när man inte har särskilt stora möjlighet att ge påföljder, då rekommenderas man till pedagogiska och klargörande samtal. :) Du kan åtminstone "kasta av" de värsta fridstörarna.

Men jag förstår absolut ditt och dina kollegors problem. Tro inte annat.
//Roger

Senast redigerad av en moderator:

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Pedagogik i all ära. Jag förstår Ditt dilemma. Men det bästa är allt, när man kan få tag i en "fridstörare" och tala om för vederbörande var "skåpet ska stå". Det brukar i regel bli ganska tyst, på den fortsatta färden, till "Änglarnas" hemort.
Då brukar också, de rätta svaren, komma och de talar om vid avstigandet vart gu-jln ska dra nånstans. Vi väntar på att få höra det. Vi är beredda.
Tyvärr så får vi inte kasta av nån, annat än i yttersta nödfall.
Men det räcker många gånger med att meddela densamma, att det kan bli lång väg hem.
/Bengt

Toppen