• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nattlig attack

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Klockan är nu ca 03:30...I Grekland
Jag är vaken och sitter och väntar på nästa attack...

De sista två åren har husbilar vällt in i Grekland och då framförallt Tyskar...
Tyskar har berättat för mig att greker har kastat sten på deras husbil.... Vilket hände mig också för ca 10 dagar sedan..
Men nu inatt ca kl 02:00 vaknade jag av ljudet från något som small högt:eek:.
Då jag fortfarande levde och inte såg några kulhål i min närhet så försökte jag somna om...
Men kl 02:10 bankar det hårt och intensivt på husbilen :eek:... Och så hör jag hur en bil kör iväg...
Nu har jag svårt för att sova... Sitter och väntar på nästa attack..

Är det detta bemötande som vi nu och framöver har att vänta oss i Grekland ..

Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
I Vilken del av Grekland befinner du dej?
Är det någon del som verkar farligare?
Vi lämnar landet i morgon em.
Mvh Klas Nilsson

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
I Vilken del av Grekland befinner du dej?
Är det någon del som verkar farligare?
Vi lämnar landet i morgon em.
Mvh Klas Nilsson
Hej....
Jag är i nordvästra delen..... I natt är jag på Drepano beach... Och just där jag står är jag helt ensam....
Lämnar ni Grekland som planerad eller..?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det blev inte många tim sömn förrän jag väcktes igen... Somnade helt slut ungf 04:30... Men vaknade igen ca 05:30 av att en bil bromsade in och stannade... Denna gång var jag mer beredd.... Öppnar fönster och sticker ut huvudet..
Till min förvåning så ser jag hur en man stjäler hundarnas mat..
Klär snabbt på mig för att ta fast tjuven... Men har svårt att hitta min strobe ficklampa (den är perfekt att använda för när jag riktar ljuset mot en person så blir de "blinda") hittar lampan efter lite letande i mörkret...
Springer snabbt ut tänder lampan.... Bara för att se bakänden på en svart bil...

Jag kollar runt men ser ingen annan... Ljuset trycker för ett kort ögonblick vänster sida på husbilen.... Och då ser jag det....
Går fram till husbilen och inspekterar.... Då ser jag att någon form av explosivt har exploderat precis intill det mittersta fönster... Nu förstår jag varför det small så högt...
Hittar också på marken lite rester från en pyrotekniska produkt.
Ganska så trött och omtumlad går jag till sängs och somnar genast...
Men väcks redan 08:30 av nästa ljud..:eek:

Här ser ni märken efter explosionen
IMG_20241020_035232.jpg

Senast ändrad:

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Det är fruktansvärt att läsa din berättelse och att detta inte var en enskild händelse.
Frågan är då varför grekerna agerar så mot husbilar.
Var händelsen i närheten av en camping så syftet var att få dig att flytta in dit i stället för att stå utanför.
Ser detta som en parallell till båtlivet när man ankrade utanför en privatägd marina i Medelhavet. Då kunde man bli tillsagd att flytta in i marinan eftersom det var förbjudet att ankra där. Vilket det absolut inte var. T o m polis och coast Guard kunde framföra detta. Troligen fanns ngn deal med marinaägaren om detta.
Aggressionen mot dig, och de andra, måste ha en grund i ngt.
Eller vad är din egen uppfattning?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är fruktansvärt att läsa din berättelse och att detta inte var en enskild händelse.
Frågan är då varför grekerna agerar så mot husbilar.
Var händelsen i närheten av en camping så syftet var att få dig att flytta in dit i stället för att stå utanför.
Ser detta som en parallell till båtlivet när man ankrade utanför en privatägd marina i Medelhavet. Då kunde man bli tillsagd att flytta in i marinan eftersom det var förbjudet att ankra där. Vilket det absolut inte var. T o m polis och coast Guard kunde framföra detta. Troligen fanns ngn deal med marinaägaren om detta.
Aggressionen mot dig, och de andra, måste ha en grund i ngt.
Eller vad är din egen uppfattning?
Hej...

Ja du är inne på rätt spår...
Nu står jag väldigt långt bårta från campingen.... Men min bil är säkert känd då detta är den 5:e vinter jag är just här...
Hela nattens händelser är inspelad då jag har 4 kameror som rullar 24/7.

Har sett att bilen kom längs vägen i riktning mot där jag står... Här är en naturlig rondell, bilen kör runt i rondellen och stannar bredvid min husbil... Med denna insikt inser jag att de råkade inte bara köra förbi och stanna för att göra något roligt... Nä detta var en planerad attack...

Skall höra med mina vänner hur jag skall gå vidare med bla att kontakta polisen...

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Är det detta bemötande som vi nu och framöver har att vänta oss i Grekland?

Inte på campingar eller andra officielle ställplatser (tavernornas egen parkering)! Inte heller om man står ensam parkerat långt bort från turiststråkets husbilsflockar.
Många husbilar beter sig abnormt! Koncentrationer av husbilar på olämpliga parkeringar (som är till för lokalbefolkningens behov). Ofta nära stränder. Sopcontainrarna fylls så det faller utanför. Vatten tas ofta olagligen, kranar förstörs, strandduschar förstörs. Stora husbilar på lastbilschassi med störst möjliga däck kan köra upp på stränder, förstör mindre grusvägar och gör i stort sett allt de inte får göra hemma (jag nämner ingen nationalitet). Vi har märkt tendensen även i Sverige men där finns åtminstone en terrängkörningslag som Grekland saknar.
Husbilarnas campingbeteendet är också en orsak till ogillande hos lokalbefolkningen, polisen står inte maktlöst, de säger allt till när det gått för långt men de får inte ta emot kontanta böter och har svårt att driva in böterna i utlandet.
Uppenbart har en del Grekers toleransnivå överskridits, synd att de visar det på ett för oss, tråkigt sätt (kasta sten)
Självklart kommer det inom kort bli ett liknande regelverk i Grekland som i t.ex. Kroatien och Portugal.
In på campingen med alla husbilar! Där kastar de inte sten.
:bye:Julian

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....

Det stämmer mycket av vad du skrev, jag har själv sett det mesta med egna ögon...
Men en sak skall vi inte glömma och det är precis vad Ylahusbilen skrev om hur vissa campingar och myndighetspersoner samarbetar...
Du vet ju exakt var jag brukar ställa mig, men för er som inte vet så får ni en karta..
Jag står ca 2km ifrån kampingen och här är väldigt sällan andra husbilar..
Hur som helst så tror jag att det ligger till såhär...
Under mina 5 år har jag blivit bortjagad av limanike (typ av cost garden) och polisen, oftast har jag då fått höra från mina grekiska vänner att det är camping ägaren som troligen ligger bakom och ber dem då jaga bort husbilarna.... För min del som står på en parkeringsplats (utan skylt) så säger de alltid att här är parkering förbjudet...
Frågar jag då var skylten som säger detta så blir de hårdare mot mig och säger ofta att jag har 5 min på mig att lämna platsen....
En gång sa en polis att det är ok om jag kör 200 meter bort och ställer mig på andra sidan vägen...

Vi som har varit i Igoumenitsa kan omöjligt undgå att se alla de felparkerade bilar i byn... De parkerar helt until en övergång eller en korsning, där det är stopp eller parkering förbjuden, parkerar bilar även polisbilar :eek:... Man parkerar i rondeller och på vissa trottoarer... Sen har vi alla dubbelparkeringar som säkert också är förbjudet....
Med allt detta i tanke så tycker jag att det är lätt att misstänka att polisen med flera inte kör bort husbilar här pga att de vill upprätta lag och ordning...
Tar polisen mfl ut full lön för sitt arbete så är det också troligt att om de vill tjäna en extra slant... De gör det här när en del husbilar då tar in på campingen...

Nää... Nästa gång de (polisen mfl) kommer och vill köra bort mig då skall jag nog se till att de får svårt att förklara varför deras uppdrags skyldighet inte fungerar i Igoumenitsa.... Och varför de gör rent hus här men inte i byn...

Screenshot_20241020_133922_com.google.android.apps.maps.jpg

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har varit med om när ställplatsägare i Almeria ber polisen köra bort alla husbilar på närliggande parkeringar, OBS! Troligtvis bara UTLÄNDSKA husbilar. Finns inga som helst förbudskyltar på någon av hundratals parkeringar intill självaste stranden.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tydligen fortsätter skadegörelsen på husbilar på Drepano, för idag fick jag detta e-mail av en vän som är från Tyskland...

Så nu vill jag varna er från att åka till Grekland..

Hi Peter, hope you are fine.

The Drepano Beach is very nice and we had a good time. Unfortunately, last night at 01:30 someone attacked my car and smashed one big side window (see fotos).

We woke up and I shouted very loud, so he run away. So far, I could not find a replacement window in the Internet for my old Knaus Camper

Do you perhaps have an idea how I could repair it ? I think it is made of acryl, and I found the puzzle parts this morning.

I don't want to bother you, however I would be glad about your comment. Thanks a lot !

IMG_20241029_131103.jpg

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kanske är dags att sluta att åka till de sydliga länder där vi uppenbarligen är ovälkomna.
Eller i varje fall sluta snylta, utan istället uppträda så att grekerna tycker att det ger något att husbilarna är där. Handla lokalt, äta på tavernan, fråga om man får stå på ett visst ställe, kanske erbjuda en slant om möjligt som ersättning. Ta kontakt med lokalbefolkningen, det sprider sig fort och är positivt. Absolut inte stå nära eller på infartsvägarna till ställplatser och campingar, eller t.o.m. använda deras faciliteter när dom tittar bort. Sköta
avfall snyggt, är containern full får man söka upp en annan, inte slänga skräpet bredvid. Hittar man ingen tömning för toan ger det ingen rättighet att tömma i buskarna.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eller i varje fall sluta snylta, utan istället uppträda så att grekerna tycker att det ger något att husbilarna är där. Handla lokalt, äta på tavernan, fråga om man får stå på ett visst ställe, kanske erbjuda en slant om möjligt som ersättning. Ta kontakt med lokalbefolkningen, det sprider sig fort och är positivt. Absolut inte stå nära eller på infartsvägarna till ställplatser och campingar, eller t.o.m. använda deras faciliteter när dom tittar bort. Sköta
avfall snyggt, är containern full får man söka upp en annan, inte slänga skräpet bredvid. Hittar man ingen tömning för toan ger det ingen rättighet att tömma i buskarna.
Många påstående.... Men jag skulle gärna vilja se dina påstående i skrift... Så de blir trovärdiga...

Toppen