• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Narkosgaslarm

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.857
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
För några år sedan läste jag om rån med hjälp av narkosgas. Har någon blivit drabbad av det, eller är det bara rykten?
Finns det något larm som funkar? Litar inte riktigt på allt från Kina....
 

MikaelCarina

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Flen
HBK-Nr
37661
Medlemskap
2024
Det man skall kolla upp är ju om gasen man vill kolla är tung eller lätt och placera larmet på rätt höjd som MikaelCarina m.fl. skriver om, särskilt när det är kombilarm. För rätt länge sedan såldes ett kombilarm som påstogs klara gasol och kolmonoxid... Den ena funktionen skall sitta lågt och den andra högt, frågan var om man skulle singla slant för hög eller låg placering, eller montera det i mitten på en vägg så det blev som vanligt med kombiverktyg.... Kan mycket på pappret, men funkar i verkligheten inget vidare till något.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Kan vara på sin plats att varna lite för kolmonoxidlarm.
Ett känsligt bra fungerande sådant kan ju vara bra om det är oren förbränning på öppna gasollågor m.m. som det sällan är.
Det värsta är att det rätt lätt kan reagera i bilköer inne i städer och elände när man behöver full koncentration på trafiken. De brukar vara väldigt högljudda när de vrålar och enda chansen att snabbt få tyst på det är att plocka ner det, få ur batterierna, dränka det eller kasta ut det.
Lite skämtsamt skrivet, men är man ensam i bilen i stökig stadstrafik och det dj.... kolmonoxidlarmet sätter igång att vråla så dyker många tankar upp hur man skall hämnas när man senare kan stanna.

M.v.h. JANKRO.
.
Verkligen bra reflektion. Verkar som egen erfarenhet. På det ställe som jag tänker placera mitt larm är långt i från förarstolen i en bilkö
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Verkar som egen erfarenhet.
Rätt reflektion... Två gånger dessutom, det blir ju tyvärr aldrig av att stänga av det i stadstrafik m.m.
Jag skämtade om problemet en gång, och konstaterade att drömscenariot och stor risk att det skall aktiveras måste vara när man ligger i sjunde omarkerade filen i rondellen runt Triumfbågen i rusningstrafik och försöker hitta rätt väg ut....

M.v.h. JANKRO.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Och i den rondellen har jag legat..men för länge sedan... med en BMW 2000 med skit i förgasaren. Så motorn stannade på tomgång om man inte höll på och pumpa o greja med gaspedalen hela tiden för att inte få motorstopp.. inget roligt.... så bestämde mig då ... aldrig Paris igen med bil.
Ps men där är det nog i princip rusningstrafik alltid!
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
365
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Utan att ha kollat, har jag för mej att dom använder en larmenhet och flera givare.
Sjekket raskt nå nettopp, og NX-5 dekker narkosegass (toluene, etanol, hydrogensulfid, amonia og hydrogen), røykgass (ved brann), propan, butan og metan. Følsomheten kan justeres, og man kan montere flere sensorer i ulik høyde. NX-10 er vel den nyeste versjonen, men der fant jeg ikke noen spesifikk info. Selv har jeg NX-4 i min bil, med 2 innvendige gassensorer (en høyt og en lavt) og to utvendige bevegelsessensorer.

Edit, der fant jeg info for NX-10: Narkosegass, Innbrudd (tilleggsutstyr), Røykgass, Propan-/Butangass, Brann, Kullos (CO), Bevegelse på utsiden (tilleggsutstyr), CO2.
 
Toppen