Sv: När kommer första elhusbilen?
Elmotorn har stora fördelar jämfört med bränsledrivna motorer, framför allt att vridmomentet kommer direkt vid start och finns mer eller mindre över motorns varvtalskurva.
Nackdelen ligger på energiförsörjningen, finns inte strömförsörjning som ger konstant effekt hela tiden så kommer den tappa orken när energikällan tappar orken, en bränslemotor kan maxa ända tills bränslet tar slut, elmotorn kommer tappa orken när batterierna börjar tappa effekt.
Därför har många stora industrifordon och fartyg med eldrift en dieselgenerator som energiförsörjning i stället för batterier, finns batterier så är de endast för mellanlagring och utjämning av effektbehovet.
Dagens batteriteknik är inte tillräckligt bra för att klara av större fordon som skall längre sträckor när det gäller effekt och vikt, det blir enorma batteripaket om de skall konkurrera med bränsledrivna fordon.
Sedan har vi laddning av batterierna, ett 50 kWh ( 50 000 Wh ) paket kräver laddare på drygt 100 kW ( 100 000 W ) om de skall laddas på 30 minuter, eventuell solcellsladdning kan man glömma bort eftersom det skulle kräva mängder med paneler.
Höga laddeffekter kräver även kablar som klarar de höga strömmarna.
Den här prisbilden har Göteborg för sina laddstationer:
Snabbladdstationer
Nån måste betala elpriset + investering + underhåll samt ev. vinst för laddning vid stationer.
Elnätet måste säkerligen förstärkas om elbilar blir dominerande, nån måste även betala det.
Går ju att ladda hemma, men hur många har tillgång till mer än 10 A uttag ?
Många nybyggda småhus/radhus har minsta möjliga huvudsäkringar för att få ner fasta elkostnaderna och i lägenhetsområden så får man vara glad om det finns 6 A timerstyrda motorvärmare.
Eldrift för husbilar kommer nog handla om diesel/el-hybrid med kanske 50 km på batteri för stadszoner och diesel för längre sträckor.