Hej på er!
Ja, då har det gått en tid sedan man blev med bil med säng i för första gången.
Vi började ju titta på husbil i Februari i år och 30 mars hade vi genomgång av vår Chausson V690 plåtis. Dagen därpå bar det av ner över Öresundsbron. Kanske inte idealiskt att dra direkt och husbilsfirman tyckte nog vi borde vänta några dagar... vad är problemet? Vi ska bara köra bil... dock en lite större bil. På Autobahn. Lugn... Vi vet hur man gör...
Har inget att jämför med förutom ett antal segelbåtar och Mercedes V-klass 250 som varit i mitt tycke världens bästa bil men nu har vi tröttnat på hotellnätter som man ändå inte utnyttjar till fullo.
Så, Chausson V690 plåtis då? Helt perfekt för oss antagligen. So far, so good! Vi behöver ett rullande kontor för två pers med gigantisk förvaring där bak. Inte behov av komfort eller extra utrymme för att svänga runt med röven inne på WC. Vi är inte så stora. Och endast 46. Alltså än slå länge hyfsat viga. Och den går som en klocka. Jag kan till och med köra om "vanliga" husbilar på både motorväg OCH landsväg. "Ur vägen sug-dieslar...!" Förlåt, jag har inte så otrevlig attityd som det verkar.
Men det är några detaljer som jag ska ta med leverantören.
1) En tätningslist på WC-dörren saknas och skulle fixas innan leverans men det glömdes bort så det ska de fixa är lovat. Vid tillfälle.
2) Och jag får limma fast en LED-ljus-strip i det lilla prylfacket ovanför passagerarplatsen; fabriken hade antagligen slut på dubbelhäftande tejp när de håll på med denna.
3) En liten bunte kablar tittar fram i ett skåp baktill. Ihoprullade så fint till en liten kringla. Wtf... Ska det sitta en elektrisk grunka där? Termostat? I ett skåp? Är solcellerna inkopplade ens? Den panelen sitter ju i ett skåp i dinetten, så jo... eller? Satte man manöverpanelen i fel skåp?! Har inte satt mig in i hur den funkar ens. Den sköter väl sig självt. Har för mig jag såg en ljusdiod som lös... Får nog be om en mer utförlig genomgång på solcellerna.
4) Varför händer inget när jag drar i handtaget för gråvattentanken? Jag VET det finns lite spillvatten i den... Finns det ett till reglage för att tömma den tanken? Sitter det en knapp någonstans?
5) Trycket på WC-dörren sitter lite löst. Hoppas det går att dra åt. Snart får jag hela handtaget i näven... Men det är ett riktigt handtag iaf, ingen liten hasp i PLAST som jag sett i vissa husbilar. Sån skit går ju av bara man tittar på det en stund.
6) Däremot så funderar jag på hur jag ska framföra missnöjet med att det står Truma 4 på Truman under soffan. Det stod Truma 6 D E i annonsen och på köpekontraktet. Vad kan jag komma med för krav här? Är det stor skillnad på dessa varianter? Vi ska inte upp till fjällen i vinter men... "Montera ett drag så ska jag inte knorra så mycket!"
Har annars bara positivt att säga om husbilsförsäljaren Leo på Harmonium i Borås som har varit väldigt tillmötesgående och hjälpsam. De slängde med en Smart TV som sitter monterad o klar. Ska bara koppla ihop den med... ja, det blir väl WiFi-pucken eller mobilen? Får se om jag behöver låta barnen installera det...
Hur som helst så är vi supernöjda med Chausson-plåtis. Även om vi bara kört 1 v i Holland/Tyskland och några korta turer till stugan på kusten. Vi kör tyska bilar till vardags och om detta nu blev en "skoda" så gör det inget för den är jättefin! Upplever inga plastiga detaljer direkt som kommer slitas eller gå sönder. Det känns genomtänkt; både materialval och design. Vi tittade ju på en intrerssant Weinsberg hos Codat i Fritsla med bra förvaring men den upplevdes däremot som lite mer billig interiörsmässigt med faner som befaras släppa om ett tag. Kanske något murrig inredning trots 2022 års modell. Men det föll på garaget när vi hittade V690:an. Utbudet på Forsbergs Fritidscenter... Hobby och Pilote har jag för mig var det väl inga större fel på men återigen för litet lastutrymme.
Drömmen? Hymer Free 600 S som vi dök på först får bli nästa bil om 3 år. Eller om den kommer i en ca 50 cm längre modell då.
KABE Affinity är intressant också. Gillar planlösningen. Eller en VW California XXL som ser riktigt cool ut. Både exteriört men framför allt interiört. Jo, den är rätt fräck faktiskt. Trots "bakhänget". Takloft funkar väl i minst 10 år till bara vi inte går o bryter benen. Eller så har vi kvar fransosen tills den ger upp av sig själv om 20 år...