• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nödvärme

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En kväll för 11 dagar sedan när kylan kom krypande dog min diesel värmare...
Det var mörkt ute och kylan var nu ca +10° och sjunkande... :eek:
Så det var bara att klä på sig och ut för att skruva demontera värmaren...
Väl inne kollade jag om jag kunde på liv i den.... Men den var stendöd :eek:
Här insåg jag att det var dumt att låta reserv värmaren detta år inte följa med, den har varit med i många år men till ingen nytta. :twitcy:
Nu med en yttertemperatur som skulle gå ner till +1° den natten det känns inte så bra
Så vad gör man när man friparkerar och är långt borta från hjälpen..?

GunSil

HBK Medlem
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
30674
Medlemskap
2025
En kväll för 11 dagar sedan när kylan kom krypande dog min diesel värmare...
Det var mörkt ute och kylan var nu ca +10° och sjunkande... :eek:
Så det var bara att klä på sig och ut för att skruva demontera värmaren...
Väl inne kollade jag om jag kunde på liv i den.... Men den var stendöd :eek:
Här insåg jag att det var dumt att låta reserv värmaren detta år inte följa med, den har varit med i många år men till ingen nytta. :twitcy:
Nu med en yttertemperatur som skulle gå ner till +1° den natten det känns inte så bra
Så vad gör man när man friparkerar och är långt borta från hjälpen..?
Ibland har nöden ingen lag, och då kan du alltid starta upp och ta dig till en camping eller SP och stoppa in kontakten i stolpen, så får du värme av elpatronen, och ev golvvärme, beroende på års- och modell på din kärra.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ibland har nöden ingen lag, och då kan du alltid starta upp och ta dig till en camping eller SP och stoppa in kontakten i stolpen, så får du värme av elpatronen, och ev golvvärme, beroende på års- och modell på din kärra.

En bra lösning för den det fungerar för...

Men tyvärr så fungerade detta inte i min situation utan jag fick hitta en annan lösning

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur har det gått med din värmepanna, Peter?
Hej Esbjörn....

Jo det som jag funderade över medan temperaren sjönk i husbilen.... Det är gas ugnen. :eek:... Och då blev jag lite rädd eftersom jag inte vet hur mycket av avgaserna som stannar kvar i husbilen, ugnen satt monterad när jag köpte hb. Så jag måste tro att monteringen är rätt gjord..... Men vinterluckan sitter på :eek:
Så när det var dags att lägga sig så Skruvade jag upp fullt på ugnen... Så den värmde gott..:yes: ute var det ca +4°... Och temperaturen skall sjunka ett par gr till...
Så väl i sängen så började huvudet snurra... Tänk om jag inte vaknar... Okey då är det väl meningen.... Men vänta nu lite.... Jag har ju en ny hund som jag måste ta hand om.... Och då kom jag på iden.... Ställ kl att ringa om 1 tim.... Vaknar jag.... Då fungerar det.... Så jag ställde den på 1 tim.... Och vaknade :spinny:
Sen en ny timme med avstängd ugn.... Sen en tim med ugnen på.... Osv.... Så det blev ingen skön sömn... Och hunden väckte mig redan kl 06.00 och ville leka :swoon:.... Visserligen var det kallt i hb på morgonen ca +12°....
Så nästa natt blev det inga timmar.... Utan jag satte brännaren på lägsta.... Och hoppades på det bästa...
Vaknar lite tung i huvudet ca kl 07:00... Och denna morgon var det lagom varmt typ +21°... Även golvet kändes varmt :yes:... Det tunga i huvudet kan jag leva med..... Men det gick ändå ganska så snart över... ;)
Efter 10 dagar med ugnen som värme.... Kom den nya diesel heater... Installerade den samma dag... :spinny: och sen dess har vi behagligt varmt och skön i hb... Nu styr termostaten värmen :yes:
Glömde skriva att jag lät ena takfönster ha en lite öppning för att öka luft cirkulationen...
Jag rekommenderar ingen att göra såhär.... Denna gång gick det bra.... Men nästa vet vi inte. ;)
Jo jag har också en mätare som mäter kolmonoxiden i hb... Skulle den öka så litade jag på att den hade larmat...

Varma hälsningar till er alla...

Toppen