• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nödsituation

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nödsituation

Om du ringer med mobilen kan räddningstjänsten lokalisera dig med hjälp av triangulering, dvs man mäter in dig med hjälp av mobilmasterna.

F

F.d. 9673

Guest

Om du ringer med mobilen kan räddningstjänsten lokalisera dig med hjälp av triangulering, dvs man mäter in dig med hjälp av mobilmasterna.

Känner Du till om De kan använda den tekniken i vilka ärenden som helst eller om det måste vara en viss dignitet på ärendet för att använda den tekniken? Om inte annat kan det vara kostnadsskäl?
Och hur stora områden kan det röra sig om? Kan tänka mig att det kan vara väldigt stora områden exv. i Norrland?

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Triangulering. Javisst, men det rör sig om en säkerhet på kvadratkilometer. Eller?

Bästa hälsningar

Håkan

F

F.d. 25038

Guest

Både länsalarmeringcentralen och ambulanshelikoptern använder sej av rutsystem gps så helikoptern kan landa på husbilstaket bara han får reda på vart husbilen står och om det är flygväder.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Mikael och Carina,

Inga problem om de har gps-koordinater, men går det också efter triangulering av ett mobilsamtal?

Håkan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Triangulering. Javisst, men det rör sig om en säkerhet på kvadratkilometer. Eller?

Bästa hälsningar

Håkan
Den nya tekniken med AGPS som gör det möjligt att på några få sekunder beräkna din position när du har navigering via mobilen har en förvånansvärd precision från bara 20 meter. Åtminstone i södra och mellersta Sverige där masterna står tätt.

F

F.d. 25038

Guest

När du vill bli upphittad är krav 1 att du ringer till 112 lac samt att det finns mottagning på platsen sen är det väl aldrig fel om 2 peresoner kan köra bilen å kanske tänka på placering vid uppstälning att den som parkerade på platsen inte kan köra därifrån pg av en olycka eller hastigt uppkommen sjukdom ,det minsta man kan göra är att gå en HLR kurs så blir man kanske inte fullt så "tossig"om nåt händer,lite svårare å bli spårad i norra sverige pg av avstånd till antenner upp till 10 mil ibland mer.;)

ps det här med HLR kanske vore nåt att köra på träffarna (inte svårt att lära sej)

Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Nu har jag läst på lite:

• Larmnummer 112 fungerar i hela EU (EU-direktiv)
  • Slås utan landsnummer (svar i det land du befinner dig)
  • Finns gps eller agps i mobilen kan den lokaliseras (tid beroende på land: i S på några sek., i D 1 tim, E 30 min.
  • Säkerheten på lokalisationen varierar mellan enstak m till flera km, beroende på var man befinner sig.
  • men god idé att skriva ner adressen på stellplatsen inför natten.
Tack för inlägg, jag har lärt mig mycket.

Håkan

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Vi har en knapp på vårat larm, ett långt tryck och det går iväg SMS till de telefonnummer vi angivit.

Dom vänner vi använder oss av vet att om det kommer ett sådant SMS med SOS och koordinater är det allvar.

Om någon gör inbrott när vi ej är i bilen kommer SMS till våra egna telefoner.

En till funktion är att det är lätt att larma om man ser en trafikolycka, bara att trycka på knappen och sedan ringa sina vänner som kan ringa sos och berätta exakt position.

Dosan ser ut så här.
IMG_1254.JPG

Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest

Varför inte försöka tänka att jag skall klara mig själv i största möjliga utsträckning.
Efter många år i båt och då med ett stort intresse för långfärdssegling har jag försökt
att lära mig att fixa det mest akuta.

Det finns kurser att gå i det mesta, samaritutbildning,mekarkurs, överlevnad mm.
Att förlita sig på samhället alltid skall bistå oss när vi ger oss ut på "äventyr"
tycker jag inte känns helt rätt.

Och att bara väcka tanken gör ju att dom flesta tar sig en funderare, då har man kommit
en bra bit på väg.

Man kanske utökar sjukvårdslådan, skaffar en liten ihopfällbar spade, slirskydd mm
det är oftast dom små men viktiga sakerna som behövs för att tillfälligt lösa en nödsituation.

Det är inte trevligt att föreställa sig själv i en nödsituaton men det kan hjälpa dig den dagen det händer.
Och givetvis går det inte att förutse allting, men om man utgår från hur man brukar sin husbil så kan man anpassa sitt "nödkitt".

// Pär

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Pär : Samma sak här har man varit med i Friluftsfrämjandet i 20 år vara 17år som skidlärare så har det satt sina spår i att klara sig själv och även instinkten att hjälpa andra i nödsituationer .
Det har tom. varit så att man har fått tillrättavisa den så kallade "räddningspersonalen" (unga grabbar) i en del skidbackar .

Det finns många kurser i främjandet när det gäller klara sig i TVM trevildmarksmål = skogen vattnet,fjället .

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Varför inte försöka tänka att jag skall klara mig själv i största möjliga utsträckning.
Efter många år .......
// Pär

Hej Pär,
jag håller helt med dig om att man ska försöka klara sig själv. Och så tror jag att det stora flertalet tänker och försöker anpassa sin utrustning till.
Men, det är inte riktigt de där "mindre och för oss hanterbara" nödsituationenerna som jag avser allra mest. Utan de tillfällen då det verkligen behövs extern professionell hjälp för att kunna klara av situationen, alltså då du tvingas och verkligen bara måste ringa 112.
Jag tror mig veta vad en nödsituation innebär efter att för några år sedan ha varit med om en mycket allvarlig trafikolycka. Mitt liv räddades av att jag var någotsånär förberedd på situationen, men jag kunde i det läget och inte heller under mycket lång tid efteråt göra något åt det hela.
Det är ett exempel på en nödsituation som vi alla kan hamna i. Då är det bra om den som kommer till undsättning, snabbt och enkelt för att vinna tid, kan ange positionen för t.ex. en trafikolycka. Någon medtrafikant kan behöva min hjälp.
V-backen :)

Senast ändrad:
Toppen