• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nödsituation

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Funderar på om det finns några praktiska erfarenheter om en nödsituation skulle uppstå i samband med att man är ute med husbilen och har hittat en ställplats då något inträffar utöver det vanliga.
Här hemma är det normalt inga problem för man kan ju alltid uppge en adress. Men när man är ute på vägen är det kanske inte så lätt om något t.ex. händer på natten.
Hur är det, har ni några rutiner eller annat som säkrar att alla i husbilen vet vad man gör om hjälp behöver tillkallas?
V-backen :rolleyes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nödsituation

Har man en mobiltelefon och en GPS så är det ju inga problem. Gatu/vägnamn liksom positionen kan man ju lätt läsa av på skärmen, åtminstone på Garmin. Det går säkert på dom andra GPS-arna också.

Jappe

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Jappe,
det är inte riktigt den nödsituationen som jag avser.
Utan den situation när du själv inte får till det oavsett med hjälp mobiltelefon och din GPS.
V-backen ;)

F

F.d. 3088

Guest

Hmm det första man gör är att titta efter en HBK dekal i omgivningen:D

GH

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Nej då Jappe, du har inte fattat fel på något sätt.
Det är med all säkerhet så att det är jag som inte har kunnat uttrycka mig tillräckligt klart och tydligt.
Efter att jag själv ha varit med om en allvarlig olycka så kretsar mina tankar helt naturligt kring att skapa mesta möjliga tygghet och säkerhet för mina nära och kära.
Det är bl.a. därför som jag numera försöker förebygga oväntade situationer som kan vara på väg eller plötsligt utvecklas till en nödsituation, t.ex. olycka, en hastigt påkommen sjukdom eller åkomma som är ganska vanligt förekommande.
Det är alltså i den stressituationen då man inte tänker eller kan tänka fullt klart.
En särskild rutin kan då t.ex. vara att man, när husbilen står där den ska för natten, noterar sin position och aktuella telefonnummer på ett block som alla i husbilen lätt har tillgång till.
Jag tänker mig läget att man inte alltid kan förlita sig på att GPSen funkar, då när den som mest behövs och osäkerheten i att alla i husbilen kanske inte klarar av att hantera den tekniska utrustningen då det verkligen behövs.
Jag tänker mig alltså situationen då flera faktorer samverkar, vilket de ofta gör vid en olycka och i en nödsituation.
Det är dom där, förmodligen mycket enkla rutinerna, som jag är intresserad av och vill lyfta fram.
V-backen ;)

Senast ändrad:

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

V-backen

Där väckte du nog en tanke för många.
Många gånger när vi stått på en plats och pratat med någon och de frågat var vi står, har det inte varit helt enkelt att berätta. Hur skulle det då vara om någon nödsituation skulle uppstå?
Vi har ju först i höstas skaffat GPS, så detta med position är väl inte det som vi lärt oss att titta efter än. Men det finns ju numrering på avfarter och namn på trafikplatser.
Så i fortsättningen kommer nog vi hålla ögonen öppna och se var vi stannar. Skriva upp det på en lapp/block som man lägger bredvid mobiltelefonen (för den vet man alltid var den finns)
Det kan ju också vara till hjälp för att hitta tillbaka till en trevlig plats att återvända till.
:)

I

Iveco 35

Guest

Carina. När du stannar för kvällen slå fram din poi så vet du exakt var du befinner dig. Olle.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Funderar på om det finns några praktiska erfarenheter om en nödsituation skulle uppstå i samband med att man är ute med husbilen och har hittat en ställplats då något inträffar utöver det vanliga.
Här hemma är det normalt inga problem för man kan ju alltid uppge en adress. Men när man är ute på vägen är det kanske inte så lätt om något t.ex. händer på natten.
Hur är det, har ni några rutiner eller annat som säkrar att alla i husbilen vet vad man gör om hjälp behöver tillkallas?
V-backen :rolleyes:

Jag skulle nog ta kordinaterna i GPSén alternativt gå över till grannbilen som inte råkat ut för något och be dom hjälpa till för dom har nog ett större lugn för händer det något så kanske man blir snurrig , det har ju inte hänt än men det kan ju göra det när man minst anar det .

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Ja V -Backen, detta var en liten fundersam sak att ta ställning till.
Ser att de flesta Husbilsåkare man möter på vägarna många gånger eller oftast är två i bilarna och endast en har Körkort, vad gör då nummer 2 om vi utgår från att nummer 1 är den som normalt kör bilen, ja även om det finnes körkort så saknas ofta erfarenheten att framföra motorfordon.
Varför det är så det ska vi inte gå in på det svaret har vi ju själva i våra familjer, och botemedlet kanske vi ska ta upp inom familjen om viljan och möjligheterna finnes.
I en paniksituation fungerar det det knappast med Nallen, ja vad sker då det är en sak jag helst inte vill tänka på. Finns det täckning för GSM nätet där vi valt att slå nattläger eller ta rast ? Själv har jag upplevt Brand och hur snabbt denna uppstår och vad den kan leda till, vid akuta sjukdomstillstånd ja där gäller det verkligen att ha pejling på var man befinner sej. Visst kan man medelst GSM pejla in platsen där den ringande finns, men samtidigt måste man ha i beaktande tidsrymden. Hinner man klara den som insjuknat, och nu hänger det på hur gravt detta fall är.
Som alltid gäller tiden att så snabbt som möjligt få hjälp, och var vi då befinner oss kan sabba allt.
Men jag åker heller inte runt med denna tron att jag ska drabbas av någonting, sker detta ja då får det väl ske då. Jag vet att jag absolut inte är varken odödlig eller oersättlig, så jag försöker njuta av både tid och rymd liksom vänner runt omkring så länge jag kan.
Och att då leva med att det kan ske saker det gör ju att man inte vågar göra några resor, nej jag tänker inte på detta jag lever och njuter av stunden som är.
En dag är det slut och det accepterar jag vad som sker efteråt är en annan sak, och har jag inte gjort för många dumheter så kanske även detta kan gå för sej.
Mvh Tant Sture

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

En mycket viktig tankeställare............

Vi har disskuterat detta mycket när vi är ute och åker.
Kör vi i Sverig har vi inte alltid GPS påslagen, dessutom
är vi inte så kunniga ( intresserade) av alla tekniska hjälpmedel.
Då gäller det att man har koll på vilka orter man passerat och ev avstånd.
Har man det alla gånger?

Är man två med körkort behöver båda kunna framföra bilen. Här skall jag
bli bättre, det är mitt mål i sommar.

Jag tycker att alla måste ha ett bättre säkerhetstänk i alla situationer
inte bara när jag är ute med husbilen.

Ett block med position för kvällen är ett bra förslag.

// Gunilla

F

F.d. 9673

Guest

Intressant tråd. Det är alltid viktigt att tänka i de här banorna, innan det inträffat något.
Själv har jag två erfarenheter/tips, som jag tänkte ta upp:

Vid vår första resa utomlands förra våren körde jag in på en liten skogsväg i Tyskland, för att äta och för att lille sonen skulle få röra på sig utan att vara för nära trafiken. Trots avrådan från den kloka hustrun, som inte körde just då, körde jag alltså in och upptäckte, för sent att det var alldeles för smalt. Självklart kör jag fast och kommer inte loss. Ingen riktig nödsituation alltså, men vi måste ha hjälp. Eftersom jag inte har några andra nummer i telefonen eller i huvudet så ringer jag mitt sparade nummer till SOS köpenhamn för att be om hjälp med bärgare. Jag knappade fram GPS-koordinaterna för att kunna ange dom, eftersom jag inte kunde berätta exakt var vi befann oss. SOS var mycket hjälpsamma och ordnade så närmaste lokala bärgare ringde upp oss efter en kort stund. När jag då skulle beskriva för bärgninsbolaget var vi befann oss så var de inte alls intresserade av några GPS-koordinater. Istället skulle jag beskriva vägarna/städerna där vi varit och var vi var på väg. Mycket osmidigt kändes det att försöka förklara detta på ett annat språk. Det slutade ju med att jag fick själv stå på vägen en timma för att vinka in bärgaren när den kom. Det kändes inte bra.
Mitt tips är alltså: Spara telefonnumret till SOS köpenhamn i mobilen och försök håll reda på vilka vägar du färdas på och vilka orter Du passerar.
Länk till SOS international: Velkommen til www.sos.dk

En annan enkel men viktig sak är att ange ett eller helst fler ICE-nummer i mobilen. (ICE står för In Case of Emergency)

Det fungerar så att om något allvarligt händer Dig så ska räddningspersonal kunna öppna telefonboken i mobilen och slå fram ICE-nummer för att kontakta anhöriga till Dig och underrätta dom. Det kan ju vara oerhört viktigt att kunna göra snabbt.
Mer information och hur Du gör kan Du kolla på SOS hemsida: ICE i mobilen - Sos Alarm

Var rädd om Er!

Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Agnevik,
det du beskriver var faktiskt en situation som jag har haft i tankarna en längre tid. Kom att tänka på detta när jag läste i några trådar om ställplatser. Då var det flera som skrev att dom hade för vana att köra av från de större vägarna och försöka hitta mer tysta och fridfulla ställplatser.
Det är just då jag tror att det är som viktigst att man precis vet var man är och kan uppge platsen per telefon så att eventuell hjälp hittar fram.
Din beskivna situation när du körde fast är ju ett utmärkt exempel. Hur många gånger har man själv lämnat de stora vägarna och gett sig in på småvägar utan tillgång till GPS (fanns inte då) och haft det jättejobbigt med att kunna vända.
Ditt förslag angående ICE-nummer i mobilen är också mycket bra. Det har jag haft i flera år.
V-backen ;)

Senast ändrad:

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022

Hej.
Blott en tanke. Om man står någonstans och har en GPS kanske man kan zooma in kartbilden och jämföra den med den vanliga papperskartan. Det borde underlätta när man skall ge en bekrivning om var man befinner sig.
Leif

F

F.d. 3088

Guest

En tanke bara, hur gjorde man innan tekniken fanns :confused: (undrar ett teknik freek)

Gurra

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Viktig tråd vars innehåll jag funderat på.

Min första tanke har varit att snabbt kunna komma i kontakt med ambulans och polis. Jag försöker därför alltid att memorera platsen (adress, gata, torg etc) där vi står för natten. Det finns inte tid att titta på gps:en då något akut händer. och jag tror inte Police Communa har gps i sina bilar.l

En annan sak är att alltid ta reda på telefonnummer till ambulans, polis och brandkår. Det är som vanligt bara vi i Sverige som följer rekommendationerna om nr. 112. I Sydeuropa har man alla varianter.

Jag har här tidigare frågat, men inte fått svar, skall man slå landsnummer före alarmnummer när man befinner sig utomlands med en svensk mobil.

Håkan

F

F.d. 3088

Guest

Var man än är så tror jag att omgivningen på något sätt till slut ordnar allt på bästa sätt:D
Men man kan ju som sagt vara förberred

Gurra

F

F.d. 53003

Guest

Hei, Riviera.
I Norge er tlf.nr.:
110 Brann
112 Politi
113 Ambulanse.
Ditt andre spørsmål er interessant:Hva med landsnummeret? Noen som vet?

Helsing, Berit & Ola

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det behövs inte landsnummer man kopplas automatsikt till landets larmcentral. För andra samtal lägg alltid +(och landskod) framför tfn.nr så kommer du alltid rätt även inom Sverige. (Gäller mobiltfn.)

Toppen