• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Tänkte införskaffa en hjälmkamera Go Pro Helmet. Det ska gå att köpa olika fästen så man kan sätta fast den på mer än en hjälm. Tänkte ha den till att filma kajakpaddling, Trikeflygning och lita annat action. Den är vattentät och har en vidvinkellins på 35 mm och ljusstyrka 2,8. Filmar i full HD
Här är lite klipp från en sån kamera!
Nån som testat en sån?

Undrar Ludde...:yes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Haha, den var ju megacool!!!

Kändes ungefär som när jag susade ner på en hyrMTB från Teide till Los Americas!

Fast jag tycker han som kör verkar leka med döden vid omkörningarna...

Undrar hur effektiva bromsarna är, för dom lär ju behövas....:wub:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Hej Ludde.

Kameran verkar vara en riktig Hit, den används flitigt i ett annat forom jag är med i.


Överlag är de som använder den mycket nöjda!
Jag "saxar" lite kommentarer med förhoppning om att de hjälper & inte skälper dina tankar på GoPro och med förhoppning om att det ok att göra på detta vis (?) :

.............................................................................
1. Om ni kikar på ebay så finns det en liten sak att se upp med.
Det finns nämnligen en GoPro HD 960, en lite enklare kamera än den riktiga GoPro HD. Priset skiljer 20-40 dollar på Ebay så det kan gå lätt att beställa fel om man letar den billigaste.

2. Kan tipsa om Contour HD istället.
GoPro har mycket vidvinkel (135 grader) i alla filmlägen medans Contour HD har 111 grader i 1080 och 135 grader i de övriga.

3. Finns lite att tänka på..
720p räcker oftast ypperligt och är i daxläget ett krav för att komma upp i 60 frames,
vilket ger bättre bild på svepande rörelser mm. än 1080p i 30 frames,
dessutom för att minska rolling shutter effect som uppstår med vibrationer.

4. Finns ännu mer att tänka på...
GoPro 960 klarar inte 50/60 frames per sekund, utan endast 25/30. Så jag tycker inte det är något riktigt bra alternativ, för 50/60 fps blir märkbart stabilare bild. Det optimala hade varit 720p, 50/60 fps och vidvinkel på kanske 130 grader.

Not: GoPro Hero HD ger 50fps i PAL (Sverige) och 60fps i NTSC (US), 960 ger hälften, alltså 25 resp. 30. Detta med den nya firmware som ger LiveOut vilket man vill ha.
...........................................................................................

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Den verkar vara mycket bra enligt reklamen. Själv använder jag med en antiskak SONY med ett ganska hyfsat resultat.

Hur mycket kostar denna kamera?
Den verkar vara ganska stöttålig.
 

Bilagor

  • CIMG0040.JPG
    CIMG0040.JPG
    835,7 KB · Visningar: 6

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Hej Ludde.........................

Jag såg också att det fanns en enklare, men jag har beställt Hero HD, tror inte att jag kommer att ångra mig.

Den verkar vara oerhört stötsäker. Undrar om man inte skulle ta o testa att montera den på husbilens backspegel när man kör Trollstigen eller nåt...:cool:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Den är grym. Bekantar använder den vid skoteråkning.
Blir mycket bra stillbilder med (de man tar ur filmsekvensen).

Och nu snackar vi ingen mysåkning... Kompisen har kört den på sm-backe (snöskoter) med imponerande resultat och även vid cross-tävlingar.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

En som inte kan nåt om video...ska det vara PAL eller NTSC?

Om man ska visa filmen i en 4:3 projektor som har en upplösning av 1400x1050, räcker det då att ställa in den på r4, alltså "Tallest HD Video, max overall veiw 4:3 (960p 1280x960)",
eller ska man använda r5, dvs "Full HD Highest resolution (16:9 1080p 1920x1080)"?
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Jag är urusel på video än så länge.
Ställ frågan till Gert8, hans grabb jobbar med videoredigering.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

PAL (Phase Alternating Line) är en analog färg standard i Europa förutom Frankrike som använder sig av ett liknande system SECAM (Séquentiel Couleur à Mémoire) NTSC National (Television System Committee) eller skämtsamt never the same color. Det senaste är en Amerikansk standard.

Du skall altså välja en kamera med PAL utgång av videosignalen.
För att få den höga kvalitén skall du använde HDMI utgången (high definition multimedia interface)
När det gäller kvalitén så kan du ställa in den på 1080 som är det högsta, men tar mera minne. Sedan rakomenderar jag dig att ställa in den på 16/9 bildformat även om din TV är 3/4 eller 14/9. Anledningen är att när du byter TV i framtiden så blir din bild rätt då. 16/9 är kommande standard i hela världen idag.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Fast jag ska inte ha filmerna till Tv, jag ska visa dom tillsammans med stillbilder tagna med systemkamera för att ha i bildspel. Det blir så fel att blanda formaten. Jag tror inte att systemkamerorna kommer att övergå till 16:9 format.
Tror att det blir bäst med 4:3 då...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Blir inte klok på det här med film...jag har som sagt filmat i 960p, 4:3 i MP4, när jag tittar direkt på fimen, alltså oredigerat (använder real player senaste ver.) är bilden knivskarp, grymt bra! Men när jag importerar den i Pinnacle Studio 14 försvinner en del skärpa och bilden blir något mindre (visserligen trialversion av studio 14, men ändå...), jag har letat överallt efter options el. liknande men hittar inte att man eventuellt skulle kunna ändra på upplösning el. dyl. vid import...
Någon som vet?

I vilket fall blev det toppenbra, har filmat kajakpaddling bland isflak, mc-åkning på fjorden och flygning över Kungsbackafjorden och Lygnern, allt på samma dag, igår..:D

Så fort jag få ordning på detta kan jag lägga ut på YouTube...:cool:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nån som testat hjälmkamera Go Pro?

Här är två testfilmer från i söndags.

Den första är importerad i Adobe Premier Elements 9 där den är lite redigerad, och jag ser att filmen har tappat en del skärpa. Den är uppladdad på YuuTube med HD inställningar och bästa kvalitét

Den andra filmen har jag bara laddat upp på YouTube direkt från MPG4 filen, utan att den är redigerad i något program. Den är betydligt skarpare.

Det finns en hel uppsjö av val och inställningar när man ska skapa ett nytt videoredigeringsprojekt, rena rama grekiskan för en stillbildsfotograf...:mad:
Det är naturligtvis något med dessa inställningar som försämrar mina filmer, men hur jag ska hitta vilka inställningar jag ska ha är en gåta...
 
Toppen