• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Nålfiltsmatta fäller syntetfibrer

MayaKristhilda

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Marstrand
HBK-Nr
34008
Medlemskap
2022
Hej,

Jag är nybliven husbilsägare och firar nu det med mitt första inlägg här!

Bilen jag köpt är en 2004 Fiat Ducato med Knaus bodel där alkoven är klädd med nålfiltsmatta i taket. ”Smart!” tänkte jag till dess jag dammsög och dammsög och dammsög och den fortfarande fortsatte att fälla små små syntetfibrer. Både jag och dammsugarmunstycket såg gråhåriga ut!

Min fråga till er lite mer erfarna finurliga problemlösare är följande:

Kan jag rolla (eller spraya) denna matta med något för att fixera fibrerna utan att den blir otrevlig på annat sätt eller måste jag riva ut den och klä om med ny matta?

Med varma hälsningar
Maya
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Hej!

Är det ett problem att det tappas fiber när du dammsuger, eller trillar det ner lite fiber närsomhelst?

Om du vill göra något kanske det går att rolla med tapetklister. Jag fick det tipset av en målare, om man ska måla om gamla vävtapeter (som suger åt sig hur mycket färg som helst), måla först med tapetklister så mättas ytan.

Hur det ser ut på nålfiltsmatta har jag ingen aning om, prova en liten hörna där det inte syns för att testa!
 

MayaKristhilda

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Marstrand
HBK-Nr
34008
Medlemskap
2022
Ja visst ja! Bra inlägg det där med möglande tapetklister! Det visste jag ju egentligen.
Har inte hunnit prova än så ingen fara.
Får nog göra som Tompan60 säger och kolla med en mattläggare. De om några borde veta råd.
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Är det något jag inte förstår här? Man kan väl inte kladda ner med tapet klister på en yta som är synlig?
Eller? Det kommer väl och se fördjävligt ut?
Om den är synlig och man absolut måste häva på något vore det inte då bättre med hårspray?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.811
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja visst ja! Bra inlägg det där med möglande tapetklister! Det visste jag ju egentligen.
Har inte hunnit prova än så ingen fara.
Får nog göra som Tompan60 säger och kolla med en mattläggare. De om några borde veta råd.
Kom på att prata med en tapetserare (dom klär om möbler bilar båtkapell mm) dom har nog kunskap
 
Senast ändrad:

MayaKristhilda

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Marstrand
HBK-Nr
34008
Medlemskap
2022
Är det något jag inte förstår här? Man kan väl inte kladda ner med tapet klister på en yta som är synlig?
Eller? Det kommer väl och se fördjävligt ut?
Om den är synlig och man absolut måste häva på något vore det inte då bättre med hårspray?
Helt rätt med att inte kladda på något som ser fördjävligt ut.
Det är onekligen en stor och synlig yta och jag har sneglat på vanlig väggfärg i diskret och trevlig nyans men är då orolig för att det kommer bli som att sova under en rasp där ytan skrapar det stackars ben eller arm som kommer emot.

Även spraylim av olika slag har dykt upp som idé i mitt huvud. Har ännu inte talat med tapetsör eller mattläggare. Skriver här när jag fått något proffsigt svar eller hittat en lösning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Helt rätt med att inte kladda på något som ser fördjävligt ut.
Det är onekligen en stor och synlig yta och jag har sneglat på vanlig väggfärg i diskret och trevlig nyans men är då orolig för att det kommer bli som att sova under en rasp där ytan skrapar det stackars ben eller arm som kommer emot.

Även spraylim av olika slag har dykt upp som idé i mitt huvud. Har ännu inte talat med tapetsör eller mattläggare. Skriver här när jag fått något proffsigt svar eller hittat en lösning.
En undran... Lossnar det på alla ställen där du har denna mattan?.
 
Toppen