Som vanligt blir det lite vanlig text och sen kommer punksparkarna och svordomarna i slutet.
Vi lämnade Geirangerfjordens camping och genast fick vi börja åka serpentinsvängar upp till foten av Dalsnibba, tror vi åkte max en mil, där var det så vackert att vi stannade för natten trots att klockan inte ens var 12.00. Där planerade vi att åka till Idre eller rättare sagt Grövelsjön, nästföljande morgon for vi tidigt, har aldrig åkt så länge med svagt utför, tror vi åkte i nästan 2-2½ timme med någon enstaka liten kulle som motlut.
Visserligen åkte vi sakta ca 50 km/h men det var säkerligen 10 mil svagt nedför och fantastiskt vackert, på vägen till Grövelsjön genade vi över berget mellan Ringebu-Atna väg FV 385 som sen byter namn vid deras landskapsgräns till FV 634 där skulle vi bara swischa förbi men det var samma sak där, så vackert att det gjorde ont i ögonen så vi stannade igen trots att vi skulle åka mycket längre den dagen, vi vandrade upp på ett av bergen och där och då höll min bättre hälft på att bli religiös eller så var det bara en uppenbarelse över hur vackert det var, det här måste vara finare än grand canyon ropades rakt ut för att jag skulle höra, det blåste så otroligt mycket att man var tvungen att koncentrera sig på bara gå.
Där tog jag bilder på platsen vi stod på samt att jag har koordinaterna, jag kommer lägga in den på klubbens ställplatslista. Vi förflyttade oss visserligen 7.5 km för att kunna stå rakt imot vinden till en ställplats som redan finns på klubbens ställplatslista, skulle tro att det blåste runt 25-30 m/s i stormbyarna den natten. På morgonen väntade vi in soluppgången som klättrade upp bakom bergen innan vi gav oss iväg, i första dalen ner var björkarna gula att det såg ut som äkta guld i solskenet, den kallar vi nu Gulddalen. här någonstans tog vi beslutet att besöka ett av barnen i Kumla istället för att besöka Grövelsjön, vi hade lovat att om vi kunde skulle vi äta middag med henne på fredagkväll så då gjorde vi det.
Antingen är vår TomTom gps-navigator värdelös eller så uppdaterar inte Norge sina kartor vart man nu ska göra det, för ibland blir det hekon-bacon vägar. Som någonstans vid Flisa valde den att vi skulle åka gamla vägen och där var faktiskt första gången vi såg övergivna hus och på några mil såg vi även villor som brunnit, dessa hus var av nyare årgång. Nåväl det började bli dags att tanka och hamnar vid en obemannad station i bondgårdsland, i med kortet, när man skulle välja vilken pump man ville tanka ifrån fanns 2 olika men ändå så lika, på den ena stod det iofs "oskattat drivmedel" och på den andra ingenting. Jag valde den förstnämnda och tankade för 11,48 Nkr, ungefär 12.90 i svenska kronor.
När vi närmade oss gränsen var det några saker som man började grubbla över, vi har åkt 130 mil ganska exakt i Norge och INTE en enda gång har vi sett någon av dom tre stora hamburgerkedjorna, McDonalds, BurgerKing eller Max. Vi hade dock sett ett par kinarestauranger och endast en gång skylten Pizza.
Betänk
130 mil och i princip ingen skitmat och framförallt ingen skitmatsreklam utmed vägarna, då slog det oss att vi inte hade sett en enda tjockis i Norge, joo men det var Tyskar.
Sockerinnehåll verkar vara superdyrt i Norge, här kommer några exempel och det var egentligen det enda vi köpte på hela resan, omräknat till svenska kronor när vi handlade i Geiranger, det kanske är betydligt dyrare där än vad det är i övriga Norge.
Ballerinapaket 42.72 kr, idag handlade jag samma sort på Ica för 7.50 kr/st.
Gott å Blandat 65,20kr 210gr, kostar på mathem 18kr men låt oss säga mellan 18-22kr.
Turkisk peppar 42.72 kr kostar 18-22 kr här hemma.
Bättre matbröd 31.50 och det var prisvärt.
Precis innan vi passerar in över gränsen finns det en välbesökt camping på den Norska sidan där dom mer eller mindre byggt fasta plåttak över sina förtält, när vi kört in i Sverige möts vi av en stor handelsplats avsedd för Norges befolkning, där dök det upp alla äckliga hamburgerhak och stora reklamskyltar om att dom finns där. Man blir fan äcklad av att lämna Norge och komma in i det förlovade landet fettmalovers och man fundera på hur fan kunde det bli såhär, det är knappast ditt eller mitts fel att det sprutar ut reklam om skräpmaten, ja dom har även skyltar om 7 minuter är du framme osv, det är politikernas fel att det ser ut som det gör, nu är det galet svårt att ens hitta ställen som serverar husmanskost och aldrig att dom skulle få vägskyltar som hamburgerkjedjorna får genom trafikverket.
Vi bestämmer oss för att övernatta i Örebro och på vägen dit ser vi massor med hamburgerhak, kändes som runt 20 st och dess reklam, så pass mycket att jag bestämde mig för att undersöka saken närmare, hur många äckliga hamburgerställen finns det i Sverige och för att begränsa mig lite så tittade jag bara på dom 3 stora och jämförde med Norge.
Sverige
McDonalds 219 st, Norge 19 st
BurgerKing 113 st, Norge 16 st
Max 119 st, Norge 7 st
Sverige 451 st , Norge 42 st
Tittar man befolkningsmängden saknas det nästan 200 skräpmatsrestauranger i Norge jämfört med Sverige.
Det här är politikernas fel, det är dom som släpper fram skiten som dom egentligen skulle motarbeta.
Jaja, det dröjer inte länge innan jag upptäcker att dikeskanterna är klippta i Sverige

, man blir stället förbannad på vägen, inte en enda gång har vi åkt på lapptäcken till lagad väg i Norge och det första som möter oss i Sverige är skitvägar. Dessutom graffitimålade bropelare, inte klotter på 130 mil i Norge och sen dyker det upp direkt i Sverige.
Tar oss iallafall till Örebro och har en trevlig fredagskväll med fantastisk mat på en restaurang inne i city, lämnar Örebro för att åka hem kl 20.00, det regnar och är mörkt. Vi åker i 85 km/h trots att det är tillåtet 100 och då inser jag igen vilken skitväg till lapptäcke det är, det är lagad körbana med svartare asfalt så att det bildar en graffititavla över hela körbanan, skulle det stå ett djur eller människa så skulle jag bara tro att det är lagad asfalt och damma rakt in det.
Skulle tro att lagom hastighet på en av Sveriges motorvägar utan vägbelysning vid lätt regn och mörker är 40-50 km/h för att man egentligen ska kunna urskilja vägbanans graffiti mot ett djur eller en människa. Hade jag nu valt att köra så sakta skulle jag utgöra en trafikfara för alla andra.
Idag på morgonen ser vi att några har fullständig bombarderat med sprayfärg på ett av kommunens byggnader närmast oss, ca 100 meter härifrån, som aldrig varit klottrat på tidigare. Skulle vara kul att förstå skillnaden, varför klotter inte tycks existera i Norge men överallt i Sverige.
Jag bara undrar, vart i helvete tar våra skattepengar vägen?
Svar undanbedes!