• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har larmet Nx-5?

F

F.d. 9230

Guest
Hej!
När vi fick vår husbil hade vi beställt detta larm på.
Vi blev väldigt förvånade när vi kom hem och larmade och sedan slog av huvudströmmen bredvid och larmet också stängdes av!
Försäljaren hävdar att det skall vara kopplat på huvudströmbrytaren, men det kan väl ändå inte vara rimligt????
Tjuvarna är väl inte dummare än att de också slår av huvudströmmen om de tar sig in?

Om någon annan här har ett sådant larm, hur är erat kopplat?
Tacksam för lite hjälp
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Någon som har larmet Nx-5?

Ett problem er strømforbruket på denne alarmen, en må koble bort alarmen ved lengre tids lagring. Vet at enkelte installatører monterer et lite 12V batteri foran alarmen med en diode slik at strømmen ikke gør tilbake på bordnett.
Min mening er at denne type alarmer burde ha en innebygget batteribackup slik at den fungerer i noen timer eller dager etter at strømmen brytes.
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Någon som har larmet Nx-5?

Jag har nyss kopplat in ett nx-5 larm och jag drog en separat matning direkt från bodelsbatteriet, via en säkring såklart. Vidare så finns det en ingång på larmet för ett extra 9 volts batteri som backup om spänningen bryts eller kopplas bort. När jag sedan ställer av bilen tar jag bort säkringen och batteriet.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Någon som har larmet Nx-5?

Hej
Nx5 larmet är inte ett optimalt husbilslarm utan ett extremt bra narkos, gas, och röklarm.
När det gäller husvagnar tycker jag att det kan duga som ett larm då husvagnar oftast står på campingar och då har tillgång till 230 volt.
I dessa fall bör larmet inte kopplas via huvudbrytaren.
Till husbilar är vare sig användarvänligheten eller funktionerna tillräckliga om man nu önskar sig ett enkelt och funktionsdugligt larm.
Nx5 uppfyller inte på långa vägar de krav som SSF (stöldskyddsföreningen) ställer.
Larmet har en ganska hög strömförbrukning och detta gör att man som tumregel alltid kopplar detta via huvudbrytaren.
Detta bör som du säger dock inte göras om man nu vill använda det som ett inbrottslarm utan där bör säljaren istället informera om vad ditt system förbrukar.
Om inte några Ir detektorer eller andra elektroniska sensorer används drar ditt system ca 1w 0,083A om du endast har inbrottslarmet aktiverat. Detta är ca 8gånger så mycket som ett vanligt billarm.
Billarm är byggda för att dra lite ström som möjligt så att inte batteriet tar slut för fort.
Sedan kan man väl dra ytterligare en slutsats om nu tjuven enkelt kan stänga av huvudströmbrytaren lyckas han nog även med att slita bort ett fullt synligt Nx5 larm som sitter på väggen!!! eller vad tror du??
Siffrorna är från det senaste Nx5 i silver.
Mvh Michael Rudolfsson
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Någon som har larmet Nx-5?

Har i dag bestilt 2 stk trådløse magnetbrytere til min NX5. Prisen her i Norge ble opgitt til NOK 995,- stk.

Noen som vet hva slike brytere koster i Sverige?
 
Toppen