• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon sjukvårdskunnig här? Behöver råd!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vår femårige son har fått ett konstigt märke på magen, ca 5 cm stort. Det kliar lite och är hårt och rött. Vi är ute i husbilen och har ingen vårdcentral så nära, så är det någon sjukvårdskunnig som har nån idé om vad det kan vara vore det bra. Han har inga allergier eller eksem, inga sjukdomar.
Det var ett jättelitet märke från börja, vi trodde det var ett myggbett, men på några dagar har det blivit så här stort. Vore bra att få råd ifall vi ska söka upp vårdcentral eller ej. F.ö. är han pigg och glad som vanligt.
Det ser verkligen helskumt ut, har aldrig sett något liknande på barnen förut.:confused:
/Kuddsson

Bilagor

• IMG_0408.jpg
    IMG_0408.jpg
    108 KB · Visningar: 1.623
  • IMG_0406.jpg
    IMG_0406.jpg
    74,3 KB · Visningar: 1.614
  • IMG_0407.jpg
    IMG_0407.jpg
    69,6 KB · Visningar: 1.612
F

F.d. 7072

Guest
Sv: Någon sjukvårdskunnig här? Behöver råd!

Hej
Är inte sjukvårdskunning men det liknar ett märke en släkting som vi träffade i Danmark
hade på benet . vi åkte till sjukhuset och de utgick från att det var resultatet av ett fästingbett och blev då behandlad med penicillin
Skulle nog kontakta en läkare
Bästa Hälsningar och lycka till

Peter R

I

Ice-Man

Guest

Revorm kanske? I så fall behandlas det med penicillin. Allt enligt min fru som jobbar som undersköterska...

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej ja ringorm låter ju troligt, googlade det och läste, vi har ju dessutom ett marsvin med oss, så det är säkert Svante som smittat vår femåring.
Få se vart vi hittar ett apotek här i Norge, kanske i Folldal som är närmsta samhälle.
Tack för hjälpen,
/Kuddsson

F

F.d. 8538

Guest

Hej!

Det ser ut som "ringorm" dvs en svampinfektion i huden. Helt ofarlig men
kliande. Köp en kräm på apotek mot hudsvampnfektion exv Pevaryl

MVH
Jan

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Om det hade varit min son som fått något liknande, hade jag sökt läkare meddetsamma för bedömning. Om det är borrelia efter ett fästingbett ska han ha antibiotika för att undvika neurologiska symptom.
Hoppas det ordnar sig / Jeanette (sjuksköterska)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ringorm är en ganska ovanlig svampinfektion i huden eller i hårbotten. Den syns som röda ringformade eller ovala fläckar med fjällande kant. Man blir nästan alltid smittad av ett djur, till exempel ko eller marsvin. Kontakta din vårdcentral om receptfria salvor mot svamp inte hjälper.

F

F.d. 53000

Guest

Hej, frun här.
Om märket blir större och större som om det vidgas med en ring till. svårt att förklara, hoppas du förstår. Det heter ringorm eller revorm isåfall. Det finns salva emot det men jag vet inte om den är receptfri. Kliar lite. Inte så lätt att bli av med.Tycker du att detta stämmer som jag har beskrivit så gå till doktorn och få recept.
Vänligen Yvonne:(

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, jag är nog helt säker på att det är Ringorm. Fästingbett blir inte hårda och skorviga. Allt stämmer med beskrivningen av Ringorm. Svante (marsvinet) har haft konstiga fläckar på magen. Nu vet vi vad det är! Både Emil och Svante bör behandlas!
Nu gäller det att leta norska apotek utefter färdvägen... Annars får det bli när vi kommer till Grövelsjön på onsdag.
Då är vi ju iallfalla i Sverige igen.
Tack alla för hjälpen än en gång, vad vore man utan denna fantastiska husbilsklubb....
/Annette

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Och sen ska givetvis husbilsapoteket i fortsättningen kompletteras med Pevaryl...
Annars har vi det mesta med oss....

F

F.d. 14470

Guest

Hej det är ringorm,behandlas med svampmedicin,fantastiskt fina bilder från Noreg,
vi besökte Rondane förra året ,mycket spiketelt var det men en underbar natur.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Cabe Master

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026

Hej

Det liknar en klassisk Borreliainfektion, orsakad av ett fästingbett.
Rekommenderar er att snarast uppsöka sjukvården för antibiotikabehandling.

Efterhand kan andra olika besvärliga symptom framträda, t.ex. halvsidig ansiktsförlamning, huvudvärk, värk i kroppen, etc.

Hoppas det ordnar sig
Med vänlig hälsning/ Ingegerd (distriktssköterska)

F

F.d. 5898

Guest

vår dotter har haft ett stort (5cm) "fästingutslag" i sommar som behandlades med antibiotika och detta liknar inte hennes utslag.

Samma dotter har även haft ringorm och detta liknar hennes ringorm

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi kommer att passera Tynset idag när vi kör mot Femunden. Vi kollar efter läkare/apotek.
/Annette

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Idag har vi varit på apoteket i Tynset. Två apotekare kollade på Emils märke, bägge var överens om att han har fått ringorm.
De rekomendera en salva som heter Dactacort, vi får se om det hjälper. Emil och Svante (marsvinet) ska smörjas 2 ggr dagligen.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har haft borrelia 3 ggr och jag våga slå vad om att det INTE är borrelia.
Det ser inte alls likadant ut.
Må den lede ta alla sästingar, de gör ingen som helst nytta.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag vill bara tacka för hjälpen med detta!
Jag fick nyss ett mail från en medlem i HBK att någon retat sig på att vi ställde frågan om sonens utslag här på HBK, vederbörande har tydligen beklagat sig på ett annat forum.
Vill bara säga att hade vi varit hemma hade saken varit en annan, då kunde vi besökt vårt BVC. Men nu stod vi uppe i norska fjällen, långt från alla ära och redlighet....
Då är väl Husbilsklubben ett lämligt forum att ställa frågan på i och med att man dels "under Markisen" faktiskt får fråga om lite av varje, dels för att den potentiella chansen att någon vet rätt svar är rätt stor på ett forum med så många medlemmar med olika yrken och bakgrund.
Oavsett om man får fel på bränslepumpen eller någon blir akut sjuk under resan och behöver tips om vart man närmast ska vända sig, tycker jag att man ska ha rätt att ställa frågan utan att riskera att bli attackerad på något annat forum på Internet.
Jag förväntar mig att den som beklagat sig återkommer till mig personligen via mail: ludde.kuddsson(snabel-a)telia.com, och förklarar varför denne har hängt ut mig och min son på ett forum som jag själv inte har någon delaktighet eller är aktiv i.

/Annette

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Ett fästingsbett är inget att bry sej om men om fästingen får sitta fast över ett dygn då kan det bli en röd rund ring då behöver man medicin.Men detta märke liknar inte det minsta en sådan ring,jag har haft det en gång
Mvh Jan-E

Toppen