• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nästan stopp i avloppet i köket.

Carina & Ted

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2024
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

Prova med tryckluft från en trycklufts pistol, men glöm inte att hålla för med en trasa så det inte sprutar upp på dig och resten av inredningen.
Det gäller även att täcka de andra avloppen på toaletten också i fall proppen sitter långt ut nära gråvatten tanken.

Så brukar de göra på verkstaden sa de till mig.

Lycka till.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.614
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

Vågar man hälla i propp lösare kaustiksoda. Håller slangar och dom andra plastdelarn. Någon som provat?

Jonas

Under vasken i de flesta (nyare) husbilar finns ett vattenlås som man lätt kan rensa genom att skruva av locket på det. Hjälper inte det så använd en vaskrensare som visas i förra inlägget.

Denna plus hett vatten brukar räcka för att få fart på utloppet igen.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.338
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

Använder en plastad 3mm spiraltråd, samma som frun kan hänga gardiner på,den letar sig fram i stort sätt överallt, tillsätter varmvatten då brukar den rensas rent
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

Spolar mitt med vattenslangen, skapligt tryck, slangen passar precis i hålet så det blir sugtätt är sedan slangen lång o har legat i solen så den är var är det bra, mycket yes först så det får stå o dra en dag.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

Under vasken i de flesta (nyare) husbilar finns ett vattenlås som man lätt kan rensa genom att skruva av locket på det. Hjälper inte det så använd en vaskrensare som visas i förra inlägget.

Denna plus hett vatten brukar räcka för att få fart på utloppet igen.


Vad är dom flests nyare?? Årsmodeller?

Jag har varit på turne ett tag å fick en stank i bilen så fort jag körde, funderade på vad de var.,
Kom på att det kan vara avloppet, hade inte tömt på ett tag,
Då kom funderingarna, finns det vattenlås på min bil ?
(Nu är det tömt iaf trots att mätaren bara visa 25procent fullt och stanken försvann..)
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

Till Ronny P
Jag har en 07'a så vi är ganska lika.
Har bra koll på denna biltyp.
Vatten låsen finns under disk, tvätt o dusch avloppen men de är ganska små
så när du kör så kan dom tömmas på vatten.
Avloppstankens luftning sker genom rör till under bilen. detta tätnar lätt o därmed luftas tanken upp genom t.ex diskhon. Är det varmt ute så gäller
tömning så ofta man kan. Lite fördröjning av gasbildningen kan ske genom
tillsättning av grönsåpa eller ättiksprit.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

För att inte få stopp kan det vara bra och tänka på vad man spolar ned i avloppen. Vi själva är noga med att torka av fett från bestick, tallrikar, stekpanna mm med toapapper och lite diskmedel innan vi diskar. Det går åt en hel del toapapper men vi slipper att få stopp i avloppet då fett gärna klumpar ihop sig då det kommer i kallvatten. Det går ju inte att använda så hett vatten vid disk, som skulle behövas då husbilarnas slangar och kopplingar skulle få spader.
Mvh Lasse och Anne:music-icon:
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

Någon gav tipset att hälla i klorin. Vi har aldrig behövt testa men detta borde väl inte ställa till några problem med vattenlås och slangar ??
 

Fri'da

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7076
Medlemskap
2024
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

Själv använder jag denna från Biltema. Fyller den med vatten och sprutar ca hälften i vasken och gör en snabb sugrörelse och pressar ner resten. Funkar kanon och till en ringa peng.:):)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    177,5 KB · Visningar: 20

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Nästan stopp i avloppet i köket.

Ställer frågan i denna tråd också.
Går det att använda "Propplösare" - "effektivt pulver för avlopp" ??
Innehåller natriumhydroxid och metallpartiklar.
Står att Propplösaren inte skadar plaströr eller andra typer av avloppsrör vid normal användning.
Används ej i aluminiumkärl.
Marknadsför av Provito AB.
 
Toppen