• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Ann Britt och Malle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2399
Medlemskap
2024
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Vi kommer att ställa på helgen den 23:mars för att göra en tur söderut med sikte på Portugal. Vi kommer att vara borta i 6 - 8 veckor.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Vi ställde på idag efter 6 månader i vinteride!
Nu gäller uppfräschningsarbete inv./utv., service o att fylla upp förråden igen.

Veckan före påsk kör vi till Italien för att möta våren i Piemonte, Lombardiet o Ligurien. De känns bra att så här tidigt på året slippa efterhängset vinterväder o njuta av att lyfta blicken mot ljuset!
 
F

F.d. 53170

Guest
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Kalpaterna!:spinny:
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Har haft bilen påställd hela vintern har precis kommit hem från heilingenhaffen vi var 20 bilar där
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Skrev papper på vår första husbil i fredags, en Hymer Excis-t 588. Har allt vi ville ha (har jag i alla fall lyckats intala mig :), får den om någon vecka och första turen blir till vår trädgård för lite "bo in" på tomten tills vi får köra med sommardäcken 1 april. Sedan blir det många småturer i Göteborgstrakten,

Varken Biltema, MediaMarkt, Gekås eller Clas O lär gå lottlösa när vi skall fylla på med "bra att ha saker".

Idag var vi och köpte plastprylar för många hundralappar :), fånigt att man kan vara sparsam med småprylarna när man precis skrivit på för något man nästan kunde köpa en sommarstruga för.

Ser fram att sitta på ställplatsen vid Ystads reningsverk med ett glas rött en helg om en månad eller två. Och gärna gästhamnen i Karlskrona igen.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Ställer på bilen den 25/3 för att sedan åka till bilprovningen 26/3 sen blir det hem för att lasta för säsongen
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

På tisdag Akvarellmuset Skärhamn för att testa att allt är packat.
 
F

F.d. 24504

Guest
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

ställer på till nästa helg å en tur till Ullared om vår vädret håller i sej
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Hämtar hem vår 15 mars, premiärturen blir dansbandsgalan i Växjö 5 april.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Funderar på Ullared mitten på mars, visst får man köra på sommardäck om vägförhållandet tillåter det före 1/4 ?
Har för mig att det är polisen som avgör om det är vinterväglag som gäller eller inte.
/pelle
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Sitter nu och inväntar kvällen med Lasse Stefanz
vid Skantzsjön.
750 biljetter sålda av 800 möjliga !

Hälsningar

Ja vi var också där. Det var jag som sa att ni inte kunde stå vid oss för att Lasse Stefanz buss skulle stå där vi stod. Synd att det blev så, för det blev ju inte så. Men vi fick stå där på nåder och jag tycket det var syn om ni skulle behöva flytta mitt i alltihop. Hoppas ni fick en bra plats där mellan träden :yes:
Annars var kvällen helt toppen, bra musik och trevligt.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Polisen har en kutym att är det plus 4 grader eller kallare är det vinterväglag. Ett par år sedan jag hörde det av polis.
Se också: Vinterdäck - Transportstyrelsen


Låter som en hemmagjord regel, rimligtvis så är torr väg säker även när det är kallare, mjuka sommardäck har ett bra fäste.

Men dels är det svårt med bedömningar, men dels vill man ju inte halka i diket heller. Har bara sett husvagnar i diket, och krocktåliga är de inte.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Jag siktar på att ställa på i slutet av April. Just nu är renoveringen i full gång. När man ser Gunilla & Bernt's bilder med ljuslyktor i fönstret blir man rent lyrisk & bara längtar tills bilen är färdig så man kan ut & åka. Första turen händer inte så mycket vi åker ut till någon avskild plats & bara njuter av stillheten, naturen & att vistas i bilen där vi äter & dricker något riktigt smaskens.

Bennie;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Låter som en hemmagjord regel, rimligtvis så är torr väg säker även när det är kallare, mjuka sommardäck har ett bra fäste.

Men dels är det svårt med bedömningar, men dels vill man ju inte halka i diket heller. Har bara sett husvagnar i diket, och krocktåliga är de inte.

Det är en missuppfattning att sommardäck är mjuka och har bra fäste när temperaturerna närmar sig nollstrecket, fästet avtar i stället ganska snabbt med sjunkande temperatur.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Hämtar ut bilen den 19/4

Vart vi åker på premiärturen är inte bestämt ännu, misstänker att det blir en tur i närområdet för att se att allt fungerar som det ska..
 
A

Anki & Bo

Guest
Sv: När tar ni ut husbilen och vart åker ni??

Hej, I går och första turen (en långhelg) går till Heiligenhafen och Plön i Tyskland om 14 dagar sen blir det Båstad med McLouis-klubben och troligen sen Italien eller Kroatien i sommar.
Anki & Bo
:wink:
 
Toppen