• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När laddar en solcells regulator ?

SM6KIW

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2025
Hej.
På min nya husbil sitter en 150 W solcellspanel kopplad till en regulator http://www.awimex.se/index_htm_files/2080.png som i sin tur går in på en EBL 101.

Nu har jag mestadels stått med 230V hemma men efter helgens resa till Österlen har jag stått med bara 12V med inga förbrukare mer än larmet som drar runt 100mA. Kanske någon mer förbrukare som jag inte har koll på typ antennförstärkaren till tv:n.

Spänningen har sjunkit från 12.7V till idag 12.3V på bodelsbatteriet (95Ah AGM)

Jag undrar när solcellerna laddar, hur lågt måste spänningen sjunka innan laddningen börjar eller är det hela felkopplat ? Spänning in från solcellerna låg på 20.8V vid regulatorn och lysdioden för laddning på regulatorn har jag aldrig sett lysa ännu.

Sista dagarna har det varit väldigt soligt med runt 500 - 1050 W/m2 dagtid enligt min väderstation så batteriet borde vara full laddat tycker jag.

Med vänlig hälsning
Bo

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025
Sv: När laddar en solcells regulator ?

Jag monterade in min solcellsregulator direkt till batteriet. Inte via EBL enheten. Solcellen på 100 w. Körde hela förra säsongen utan 230 laddning och batteriet var alltid fulladdat vid middagstid dagen efter oavsett väder, trots vi tittat på tv hela kvällen och haft ganska mycket belysning. Är faktiskt själv förvånad. Aldrig en elstolpe. Vi har även luftburen värme.

Harri & Maria

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
11866
Medlemskap
2025

Hej

Det ska bli intressant och se hur länge batteriet räcker.
Har bytt ut alla glödlampor till diodlampor,så det borde inte vara några problem. Det är bara värmefläkten,pumpen och Tv'n som drar ström.

MVH Harri

SM6KIW

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2025

Har nu öppnat den trasiga regulatorn och gått igenom denna under mikroskop.
Såg direkt att ett av benen till en av kretsarna inte var lödd, vilket den skulle vara.

Om man som jag jobbar på Ericsson så blir man riktigt mörkrädd när man öppnar dessa Kina tillverkade grejer. Man är mycket förvånad över att vissa saker trots allt fungerar så bra som de faktiskt gör.

Bosse

F

F.d. 53078

Guest

Har nu öppnat den trasiga regulatorn och gått igenom denna under mikroskop.
Såg direkt att ett av benen till en av kretsarna inte var lödd, vilket den skulle vara.

Om man som jag jobbar på Ericsson så blir man riktigt mörkrädd när man öppnar dessa Kina tillverkade grejer. Man är mycket förvånad över att vissa saker trots allt fungerar så bra som de faktiskt gör.

Bosse

Du har helt rätt just dena regulatorn under mánga olika namn har jag sett en massa problem med .
Efter att ha provat dom med en reglerbar voltmätare och belastning vill jag ta bort MPPT reklamen om dom.
Till mitt kylskáp satte jag en annan modell som inte var MPPT och den laddar mycket bättre.
Synd att nämna detta efter att ha sált en massa, trodde att det billiga priset var för en massa tillverkade och olika namn.
Man lär sig att aldrig lita pá reklamen.

Toppen