• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När blir en ställplats en campingplats

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sv: När blir en ställplats en campingplats

En camping är något man betalar för mellan kl.12 till kl.12.
En ställplats betalar man ibland inget för eller en acceptabel avgift från klockslaget man anländer och 24 tim. framåt.
Och hur skönt är det inte att sitta på en ställplats vid havet på söndagseftermiddagen och ladda dom mänskliga batterierna inför måndagens arbete.

Nyttjar man camping får man åka hem innan kl 12.

Hälsn. Krister :mcride:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Man kan mycket väl campa på en ställplats om man känner för det! Kanske inte på alla ställplatser men många av dom om det finns plats nog! De flesta av oss gillar väl mer att campa ute i naturen, vid en sjö eller på någon annan naturskön plats! Många ställplatser i Moseldalen är exempel på att det går utmärkt att campa på ställplatser!

Campingplatserna är tillkomna därför att många av oss, stadsbor och liknande. är lite rädda för naturen och känner sig osäkra långt från stadens trygga eller åtminstone invanda miljö. Vi campade själva i Frankrike en gång för länge sedan på en som vi tyckte lämplig plats men väcktes bryskt tidigt på morgonen dagen därpå av en högröstad och argsint "bondlurk" med en stor grep i handen. Ganska livrädda förklarade vi för honom att vi bara campade och att våra intentioner bara var ärliga och att vi var turister från Sverige där det finns något som heter "allemansrätt"! Hur vi lyckades med detta konststycke på vår stapplande skolfranska begriper jag inte, men det hela slutade med att denna genomtrevliga fransman lopp iväg till sin stuga och kom tillbaka med en minst sagt överdådig, mycket fransk picknickfrukost där inget saknades! En fantastisk upplevelse men vi lärde oss den gången vilken skatt vi har i Sverige i allemansrätten!

Merkantilt begåvade personer har naturligtvis inte varit sena att utnyttja stadsbornas tveksamhet inför den vilda naturen och har därför etablerat campingplatser för att tjäna lite pengar!

Vad gäller rubrikens frågeställning:

Detta är ett husbilsforum. De allra flesta här har husbil! Husbilen skiljer sig från husvagnen såtillvida att motorn sitter inne i själva husvagnen! För att undgå onödiga komplikationer vid framförandet av detta "hopkok" av husvagn och bil på det allmänna vägnätet så har husbilen i de allra flesta fall försetts med båda ratt och bromsar m.m. dock lite perifert och diskret för att i görligaste mån påminna så mycket som möjligt om husvagnen! För att inte skapa onödig stress hos f.d. husvagnsägare så har campingplatsägarna försökt komma överens om att skapa speciella campingplatser för sådana campinglystna vägfarare som fortfarande befinner sig i husvagnsstadiet, alltså sådana som är vana vid inhägnader, receptionsköer, hiskliga barnskrik från luftfyllda hoppaggremanger och simpölar, kvävande grillrök m.m. och ge dessa tillflyktsorter benämningar som påminner om just "ställplats"!

"Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de båda"!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest

Jag har uppfattat en Stellplatz, med svenska kopior, som en plats där jag tillfälligt(!)
kan stå för att laga mat, äta eller över natten för att sova.

ALLT annat blir då camping med vidhängande krav på service!

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

När jag tänker efter så spelar det ingen roll för mig. Jag o frugan stannar på den plats som fyller de behov vi söker den dagen. Vad den sedan heter/kallas det är helt oviktigt. :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Merkantilt begåvade personer har naturligtvis inte varit sena att utnyttja stadsbornas tveksamhet inför den vilda naturen...

"Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de båda"!

Jappe

Jappe...! Sicket jädrans dravel! :D

/Krister

Som föredrar "både och" istället för "antingen eller"! Dvs representant för den moderna och flexibla människan och konsumenten. Född och uppväxt på landet, nära naturen, men trivs också bra i stan! :D

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jappe...! Sicket jädrans dravel! :D

/Krister

Som föredrar "både och" istället för "antingen eller"! Dvs representant för den moderna och flexibla människan och konsumenten. Född och uppväxt på landet, nära naturen, men trivs också bra i stan! :D

Vad jag försökte beskriva är hur campingägarna försöker "campingisera" ställplatserna så att gränserna ska suddas ut, alltså kalla genuina campingplatser för ställplatser! I Spanien har det börjat dyka upp "Camper Parks" ett mellanting mellan camping och ställplats. Idén är bra, förbipasserande kan tömma och fylla för en rimlig peng och vill man övernatta så går det också bra, för en rimlig peng. Dessa ställen är inhägnade och saknar service förutom tömnings- och fyllingsmöjligheter! Eftersom de ofta ligger i industri- och affärsområden brukar inte omgivningarna vara alltför natursköna! De Camper Parks jag har sett har faktiskt varit bedrövligt tråkiga. Förmodligen försvinner dom när det ska byggas där så småningom! Ägarna som bor i en hydda eller husvagn nära entrén är ofta unga cigarrökande ickespanjorer med en öl i näven och med en lättklädd dam som kan skymtas i boningens dunkel! (Snacka om generalisering!) Hur som helst ett fungerande koncept i Spanien.

Jappe

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Ja Du Jappe.

vem vet den Franske bondlurken kanske har byggt en fantastisk ställplats nu till skyhöga priser och dessutom börjat ta betalt för de däringa överdådiga picknick korgarna.

Nu hade Du i detta fallet lite tur som blev så omhuldad det kunde ju slutat med en grep i röv..

Tycker att ditt sätt att uttrycka Dig i många fall är lysande men,det Du uttrycker håller Jag med krinil att det bör klassas som dravel.

Ha de

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Kan du möjligen precisera dig lite? Vad är det närmare bestämt som är dravel?

Jappe

D

Deleted member 11118

Guest

Då spårar vi ur denna tråd

Dravel är inget nytt påfund, tvärtom, dravel fanns redan i fornsvenskan som uttryck för struntprat. Ordet dravel har genom århundraden sedan kommit att användas i olika sammanhang, framförallt i slang där betydelsen kommit att bli associerad med struntprat, gallimatias, sladder, pladder, trams osv.

Jappe, jag förstår inte vad det är i din text som är dravel?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Lassej! Jag förstår inte heller vad som är dravel i det som jag skrivit! Jag skulle gärna vilja veta det för vem vill väl skriva dravel och kan någon här upplysa mig om var jag skriver sådant så skulle jag ju kunna ta till mig denna lärdom och skriva på ett bättre sätt i fortsättningen. Berörda herrar vill inte heller förklara varför så vi får leva i ovisshet tills de behagar att förklara vad det är som är dravel.

Krinil gillade väl inte att jag undrade om

han var en sån där försäljare med rutig blazer
en sån där liten besvärlig en som väser
"köp nu min vara eller försvinn
här tål vi inte någe svinn"!

så han är ju ursäktad men clipper 582? Honom har jag väl inte misskrediterat på något vis!?

Jappe

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

För att inte skapa onödig stress hos f.d. husvagnsägare så har campingplatsägarna försökt komma överens om att skapa speciella campingplatser för sådana campinglystna vägfarare som fortfarande befinner sig i husvagnsstadiet, alltså sådana som är vana vid inhägnader, receptionsköer, hiskliga barnskrik från luftfyllda hoppaggremanger och simpölar, kvävande grillrök m.m. och ge dessa tillflyktsorter benämningar som påminner om just "ställplats"!

Ber så mycket om ursäkt för mina hårda ord (eller krinils) vid närmare eftertanke så vore det ett bättre ordval att påstå att Du raljerar,hoppas Du inte misstycker då får Jag söka ett annat ord som Du klarar att svälja.

För det kan väl inte vara så svårt att konstatera att av alla hb ägare kan det finnas en och annan barnfamilj som inte trivs på en gratis grusplan med ingenting att göra eller se.

Jag trodde att dina ibland lysande inlägg fått en viss spets för att provocera lite men Jag märker att Du verkar vara en känslig kille så Jag skall försöka vara lite mer försiktig i fortsättningen.

Hoppas Du inte tagit för illa vid Dig utan Du kan godta min ursäkt.

Ha de

ha de

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jappe, du huggormars avföda, nu är du där igen...,jag har aldrig ägt en rutig blazer i hela mitt liv. Så det så!

Clipper, det är bra att du ber om ursäkt, men du kan faktiskt inte be om ursäkt för mina ord..., jag tycker fortfarande det var dravel! :D

Puss o kram klubbkompisar!
:-/<rister ...en aning stärkt av gott vin å lite single malt!

PS! Sorry jojje för att tråden spårat ur..., men det är inte bara mitt fel! :oops:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har väl fått lite smällar här tidigare givetvis men den här gången reagerade jag lite surt som Los Suecos skriver. Ordet "dravel" fick mig att bli ledsen och jag funderade faktiskt på att sluta skriva i den här klubben, så illa tog jag vid mig! (Jag kände mig som "fröken Svimfärdig").

Krinils stil är jag van vid och honom kan man ju inte bli sur på; han har sitt eget språkbruk och skriver han något smädande så vet jag ju av erfarenhet att han inte menar något illa! "Huggormars avföda" är ju onekligen ett ganska starkt uttryck men när det kommer från kriminil så blir det ju inte så allvarligt! Han är sådan! Men när clipper 582 hänger på och Los Suecos kallar mig surgubbe, då blir jag ledsen!

Hur som helst så är det lugnt igen och ämnet är fortfarande intressant, tycker jag! Jag menar fortfarande att krafter verkar för att sudda ut gränserna mellan begreppen ställplats och campingplats!

Jag tycker att ställplatser är bra och att campingplatser är lika bra! Båda bör givetvis finnas men försök att villa bort begreppen genom en förrädisk terminologi gillar jag inte. En ställplats är en ställplats och en campingplats är en campingplats! Skillnaderna är stora, enligt min mening!

Jappe

Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Japppe skrev:

Jag tycker att ställplatser är bra och att campingplatser är lika bra! Båda bör givetvis finnas men försök att villa bort begreppen genom en förrädisk terminologi gillar jag inte. En ställplats är en ställplats och en campingplats är en campingplats! Skillnaderna är stora, enligt min mening!

Jappe

Håller med Jappe till 100%

Leif

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Efter att läst hela tråden är i mina ögon Kaj P's inlägg intressant!
Jappes är som vanligt... "Dravel" FÖRLÅT JAPPE, kunde inte låta bli, din gamle "surgubbe" ;)

Vad skiljer en ställplats från en camping? Här kommer mina kriterier (läs nu; mina...)
* En plats som är planerad, ligger hyfsat till och oftast är i förutväg annonserad
Pris kan diskuteras i all oändlighet, själv tycker jag att de; typ 140:- nere i Borgholm börjar bli på gränsen.
* Man Skall kunna fälla ut markisen, vad betalar jag för annars?
* Någonstans att kunna göra av sopor...
* Tömma toa + fylla vatten. Gråvatten är i gråzonen... :rolleyes:

Återigen, vad betalar vi för annars?

Att Campingar i attraktiva områden passerar 400spänn för ett dygn, det är upp till varje användare att avgöra!
Jag lägger inga lager kring det, kan själv ta en natt ibland för att tvätta kläder.
Bara att betala & se glad ut! + En bit mat i sällskap av fler människor inkl. ev. underhållning.

* En camping skall i mina ögon ha Allt! (pool kan vara exkluderat)
* En ställplats, planerat område som har en del till rimlig peng.

Annars Fricampar vi där ingen störs, tar illa vid sig, där det är lugnt och
finns mobil uppkoppling så Jag kan terrorisera Er här på forumet etc... :yes:

Pöss/Magnus

T

Teddi

Guest

en ställplats blir en campingplats när man ställer sej på den:)gör du inte detta utan bara står där,,ja,,då blir de en ståplats:)tappa inte sugen nu jappe,,o de ska ja säga som lämnat walkower hur mycke som helst:D tack stollen för din härliga ironi,,osså krinil,,en trevlig hälg,,:D

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Skulle vilja byta officiell mot ej officiell t.ex parkeringsplatser av skilda slag.
Då händer något intressant ,tar man ut bord och stolar,då upplevs det av många som camping ! även om det bara är för en bit mat.
Gör man samma sak med en personbil är det ok !? :confused:
Kan det möjligen bero på storleken på fordon ?

Jojje

F

F.d. 10432

Guest

Det går nog inte att på något exakt sätt definiera begreppen ställplats och campingplats. Så vitt jag vet finns inget av begreppen definierade i svensk lag och det finns inte heller någon överenskommelse mellan berörda intressenter om vad det ena eller det andra är. SCR har försökt skapa en modellställplats, men vi är många medlemmar som uppenbarligen inte gillar den, kanske särskilt inte SCR medlemmarnas prispolicy. Därmed tror jag att man hamnar på Stollens definition, han skriver: "Vad skiljer en ställplats från en camping? Här kommer mina kriterier".

Dvs. var och en får hitta sina kriterier och till syvende och sist är det nog ägaren av ställplatsen/campingplatsen som bestämmer vad stället ska kallas. Sedan kan vi tycka att det stämmer eller ej.

För min del betyder namnet inte så mycket utan vad är det jag behöver just i dag av vatten, tömning, tvättmaskiner, restauranger, inhägnad, bad, hög andel fasta platser osv. och vad kostar det. Ligger det (ställplatsen eller campingen) på rätt plats för mig? Med sådan information som underlag försöker jag hitta rätt plats för mina övernattningar.

Informationen om läge, vilken service som finns och kostnad är det centrala för mig, inte vad det kallas.

Björn

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det här ämnet verkar oomkullrunkeligen outtömligt och kan diskuteras i det oändliga! Campingplats betyder campingplats och inget annat. Där är väl de flesta överens! Något förvirrande i sammanhanget är ju att det går mycket bra att campa på många ställplatser!

Ställplats kan betyda i stort sett vad som helst bara det går att ställa husbilen på den! Men i alla dessa olika tolkningar av begreppet ställplats så finns det en klar skillnad mot begreppet campingplats och det är att du kan komma och åka därifrån när du vill! Du är inte instängd!

För att göra det hela ännu mer förvirrande så kan jag berätta att jag en kväll i Frankrike kom till en inhägnad ställplats (undantaget som bekräftar regeln), relativt vackert belägen vid en flod inne i en trevlig liten stad. Tyvärr kom jag en halvtimme för sent. Bommen låstes kl 21.00! Jag tittade mig omkring; en liten bit därifrån såg jag några husbilar på ett litet torg med parkeringsplatser så jag körde dit och ställde mig, en gratisställplats om man så vill! Det sparade jag 7 - 8 Euro på!

Här kan ju "vän av ordning" tycka att eftersom ovan beskrivna ställplats var inhägnad så var det en campingplats! Jag tyckte dock att det var svårt att få det till en campingplats. Den var alldeles för "torftig" för att förtjäna den benämningen!

Ang. rubriken: När blir en ställplats en campingplats? Inte ens denna ställplats vackert belägen vid en flod och försedd med låsbar bom nådde upp till epitetet campingplats trots lovvärda försök att nå dessa höjder! Vad var det då? Jo, en ställplats med låsbar bom vilket gjorde den till en tveksam ställplats men dock ställplats! Nu orkar jag inte mer!

Jappe

Toppen