• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När är hunden fullväxt?

F

F.d. 5322

Guest
Lite nyfiken på vid vilken ålder man kan anse en hund är fullväxt, rent höjdmässigt? Någon som har någon uppfattning om detta?

Jag är lite barnsligt förtjust i högställda hundar när det gäller stövare. De tar sig fram lättare och är snygga att se på. :D
Jag var lite inne på att skaffa en hane av den anledningen men av andra orsaker blev det en tik.

Jag har bara haft småhundar tidigare (drever) och där spelar storleken inte så stor roll enligt mig, så länge de inte blir alltför höga.

Hon är 19 veckor nu och mäter ca 45 cm.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: När är hunden fullväxt?

Vår tik löpte nu i Juli och då sa uppfödaren att hon inte kommer att växa mer på höjden, nu är det bara muskler som skal till...

När tiken löper första gången kan variera i ålder mellan 8-9 månader upp till 12 månader (tror jag)

Vår tik är född 30 okt 2010

L

Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest

Ca 6 månader, beroende på ras.
Sedan blir de grövre, muskel mm. Räknas som tonåringar upp till två års ålder, och blir då lugnare.. Mina erfarenheter kommer från vinthundar...

F

F.d. 924

Guest

Vad är det för ras på den lilla damen?:dog:

F

F.d. 5322

Guest

Finsk Stövare.
Enligt uppfödaren så hamnade tikarna i förra kullen, på ca 57 cm.
Efter direktiv från Finska Stövarklubben i Finland, håller vi svenskar på att få för stora hundar och de vill att mankhöjden ska minska något. Våra är generellt högre än deras rasstandard. Detta är något jag gillar som du förstår enligt mitt första inlägg. :D

goran52

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
5307
Medlemskap
2025

7 månader första löpet, en dvärgschnauzer och därefter var 6e månad

Hälsar Ebbas matte

Toppen