• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mysig restaurang för småfåglarna!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Mysig restaurang för småfåglarna!

Hur går det med ditt husbilsfågelfrömatställe??!! Vill se resultat snart!

fru hianders/Inger

Jaha!

Nu var det så ja........:twitcy:

Får vänta till efter jul, då jobbet har lugnat sig !

Men jag lovar jag skall kolla!

Skall göra en skiss först!

Ha det gott!

F

F.d. 5110

Guest

Mysig eller inte,det vete fåglarna..................

Men mycket käk går det åt - var tvungen att ge bort en av restaurangerna, det går i 3 liter solrosfrö i varje och det käkar de små liven upp på en dag. (Tror inte att de käkar på natten...)

Ledsen för den dåliga skärpan, taget genom köksfönstret en gråmulen dag....

/Lasse

För den vetgirige så är (den senare versionen av) restaurangen tillverkad av stuprör i svart plast med gavlarna gjorda av en pet-flaskas över- och underdel.
Stupröret har sedan genomborrats och försetts med sittpinnar och "matställen" vridna 90 grader från varandra. Matställena har gjorts genom att röret sågats upp en del med bågfil, värmts med kraftig hårfön = varmluftspistol och tryckts in en del så att liten fågelfröautomat bildats vid varje pinne.

Vid "fullbeläggning" kan 28 pippi sitta i restaurangen och njuta av solrosfrö..

Men jag ger mig sjutton på att gästerna sprätter ut mer än de äter upp - det blir en ansenlig hög under restaurangen som duvor, skator och någon enstaka vinterälskande kråkfågel mumsar i sig - för att inte tala om rådjuren förståss....

/Lasse igen

Bilagor

• Fågelmatare.jpg
    Fågelmatare.jpg
    121,1 KB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:

Siw och Svante

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2025

Vi köpte en fågelholk i form av husvagn, men ingen fågel vill bo i den under de två åren den varit uppe. Fåglar är som människor, vem vill bo i en husvagn? Vi letar nu efter en husbilsholk så att dom små kan känna sig hemma när dom ser den riktiga bilen 10 meter från holken.
Keep skotting

H

hianders

Guest

Där ser du Schmid!! Efterfrågan ökar! Bara att sätta igång :):)

fru hianders/Inger

G

granum

Guest

Det var ett häftigt hus, en prydnad för trädgården eller balkongen!
/Edgar:music-icon:

F

F.d. 29925

Guest

Ja nu på julafton så har vi åter fått besök av det mera ovanliga slaget, en vitryggig hackspett vid fågelbordet. Den var mera frekvent förra året, men nu när den vet var maten finns så dyker den väl upp oftare. Skall försöka att fånge den på bild.
Idag kunde jag stå bara c:a 3 meter ifrån.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har märkt att småfåglarna försvunnit från fröautomaten!

Har dom inte klarat den svåra kylan eller har dom flyttat söderut?

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Hej Knarrevik.
Jag tror att andra har börjat mata fåglarn nu så att det finns fler matställen för fåglarna. Kanske tycker dom det är mindre farligt på andra ställen med närhet till buskar etc.
God Jul

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Schmid, hoppas att din stuga får många besök nu i kylan :snow-icon:

Vi har en stuga som är i renoveringsbehov, men törs inte fixa till den för det är en välbesökt restaurang för småfåglarna. Men det är självservering, och de som inte orkar hålla sig kvar på kanten hoppas på kompisar som hoppar upp och sprätter ner fröna :holly-1-icon:Semester 2010 026.jpg
Semester 2010 027.jpg
Semester 2010 036.jpg
Semester 2010 037.jpg

Hacke har väldigt svårt att sitta och äta där, så han väljer talgbollar o nötter mot ett träd istället.

Semester 2010 023.jpg

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Dagens gäst vid fågelbordet.
Bilden är tagen med en Coolpix S8000 med 10 X zoom frihand (Leica-stuk).

Häromdan mötte jag, när jag var ute med hunden, 2 vargar. De var endast ca 25 m ifrån mig på en liten ö. Vi tittade länge på varandra.
Min hund, en Pyrenéer som vanligtvis skyddar boskap mot vargar, uppmärksammade mig på vargarna, annars hade jag aldrig sett dem.
Tyvärr hade jag ingen kamera eller telefon med mig.
Vargarna gav sig sedan av över isen in i skogen.

DSCN0364.jpg

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Vi har tyvärr tvingats avveckla småfåglarnas restaurang.
Det visade sig att även en fullt synlig råtta börjat kalasa på den fågelmat som föll ner på marken. En mängd olika fällor, på behörigt avstånd från fåglarna, är istället gillrade för råttans hedanfärd.
Tråkigt, men sådant händer när fler djur än fåglar drivs av hunger i kylan.
V-backen :msn_angry:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Ett simpelt fågelbord.
Inget att vara stolt över trots att det är tillverkat av ädlaste metall (mässing). Det är helt enkelt en upp- och nervänd golvlampa med egenhändigt tillverkat avtagbart tak. Lätt att hålla rent.
Men så kommer "rövargänget" av nötskrikor och rensar allt på nolltid. Och otacksamma är de också, -de vägrar sitta still med huvudet vid fotografering, trots tillsägelse.
Nötskrika.jpg
Trots att fågelbordet sitter ca 1,40 meter över backen lyckades ekorren kuta upp för metallstången och tömma det på alla frön, som den egoist den är.
Jag sprayade då stången med silkonspray för att göra den hal.
Det var kul att se när den sin vana trogen tog sats och försökte kuta upp för stången. Den kom nästa ända upp för att sedan S A K T A, S A K T A glida ner. Efter ett antal försök gav den upp, men nu får den några nötter och frön på backen istället. Om nu inte rövargänget hinner först.

H

hianders

Guest

Schmid

Hur går det med husbilsfågelbordet??!! Måste ju börja tillverkas nu om pippina skall få någon glädje av den i denna vinter!

fru hianders/Inger

PS Wizard - roligt beskrivet i tråden ovan! DS

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Ja du!

Vi får nog sikta in oss på nästa säsong.
Just nu är det prioritet 1 att få färdig studion, och skotta snö;)

Ha det så gott!

F

F.d. 11925

Guest

Hej,

För att spinna vidare i denna tråd!
Denna husbilsholk har jag fått i present. Riktigt välgjord och tillverkad i Sverige.
Dock lär modellen knappast uppfylla kraven som ställs för "säkra" småfågelholkar (ej nog djup och väl stort inflygningshål) Men fin är den att titta på!

/Eva

215787_10150143128622991_602747990_6418835_6461615_n.jpg

Toppen