• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mys pys i plåtis

Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Ja vi funderer meget på at bytte til lille rejse husbil
Pøssl , la strada 6 m.
Men vores Burstner delfin er som vores andet hjem, med høj mys faktor
Er der nogen der vil dele billeder som viser hvad I har gjordt i jeres plåtis
For at gøre det som hjemme . ??
Ha en fin dag alle/ Marianne
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Mys pys i plåtis

Det är nog högst individuellt vad man tycker är mysigt. Vi har nästan inga "myssaker" i bilen utan tycker det räcker att dra ner mörkläggningsgardinerna för att det ska bli gott.
Kan ni inte visa hur er bil ser ut inuti så vi kan se vad er vision av mysigt är?
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Mys pys i plåtis

Hej!

Förstår precis vad ni menar, bytte in min Delfin 625 för 2 veckor sedan, "mysfaktorn" i den bilen är hög. Vet inte vilken inredning ni har, min var den blå med löv och röda kontrastfärger!

Hade också tankar på att byta mot en "plåtis" (mest för att slippa min vanliga personbil), men efter att gått och provat o kännt o klämmt på en sådan, så blev det då en "riktig" i stället, en Pilote P716 som synes i min profil.

En plåtis är ju behändig i o transportera sig i och övernatta, enkelt o parkera o som ni tycks fundera på en 6-meters, så blir det ju naturligtvis billigare på färjor och broar. Givetvis funkar den men..

Allt är ju naturligtvis ihopttryckt på en mindre yta, tex matbordet är ca hälften av erat nuvarande, och då utan sidosoffa. Sängen i en 6-metersbil är oftast på tvären bak och då ca 190 cm lång. Jag tyckte själv att det var i knappaste laget med mina 176 cm, så mycket längre än så bör man nog inte vara. Själv ville jag/vi ha en separat duschkabin för att slippa blöta sockar. Och toaletten blir ju naturligtvis mer en nödvariant.

Det är mina upplevelser, vara eller icke-vara beror på hur man använder bilen och vilka krav man har. Jämfört med att sova i framstolarna i en gammal 70-talsbil på resa genom europa så är en plåtis himmelsk :D Själv tänkte jag på de regniga dagarna som oundvikligen kommer på resorna och att man ibland vill sitta och umgås med några vänner i bilen, och då föll plåtisen...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mys pys i plåtis

Eftersom du inte ägt en plåtis, så är du kanske inte rätt person att uttala dig. Vi som haft alkov, delintegrerat osv och plåtis, vet skillnaden, möjligheterna och fördelarna. Alla plåtisar är inte lika!
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Mys pys i plåtis

Eftersom du inte ägt en plåtis, så är du kanske inte rätt person att uttala dig. Vi som haft alkov, delintegrerat osv och plåtis, vet skillnaden, möjligheterna och fördelarna. Alla plåtisar är inte lika!

Vems inlägg syftar du till?
Om det är "The Pirate:s" så tycker jag att du ska läsa det en gång till...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mys pys i plåtis

OK Fredrik
Vi som haft alkov, delintegrerat osv och plåtis, vet skillnaden, möjligheterna och fördelarna. Alla plåtisar är inte lika, på samma sätt som t.ex. alkover inte är lika.
Har man inte ägt en plåtis, så vet man inte, men synpunkter kan man givetvis ha:).
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Mys pys i plåtis

OK Fredrik
Vi som haft alkov, delintegrerat osv och plåtis, vet skillnaden, möjligheterna och fördelarna. Alla plåtisar är inte lika, på samma sätt som t.ex. alkover inte är lika.
Har man inte ägt en plåtis, så vet man inte, men synpunkter kan man givetvis ha:).

Tja vad ska man säga.... saknar man fantasi så måste man äga varje pryl för att veta möjligheterna. Har bara avverkat xx antal bilar, 2 husvagnar och inne på min tredje husbil. Byggt husbil på glada 80 med min nu bortgångne far. Åkt skåp/lastbil i xx.xxx km. Sovit på instrumentbrädan i en flyttbil. så min okunskap om utrymme och möjligheter är total :rolleyes::D

Man köper ju naturligtvis ett par hus i livet så man lär sig om vilken som är bäst. Måste äga en 737-800 för att kunna bilda sig en uppfattning om vilka stolar som är värt att sitta i... ;)

Jag har inte ägt en plåtis, däremot en likadan Delfin som Michael och Marianne. Den bilen är fin och har hög "mysfaktor"=ombonat inne. Den kan fungera som ett andra hem året runt för 2 vuxna. Jag vet inte riktigt om jag kan säga samma sak om en plåtis som är 6 meter lång.

Och varför jag kommenterade Michael och Marianne är för att jag haft samma tankegångar i mitt husbilsägande, krypt, kännt och tittat och tänkt i säkert ett 10-tal olika plåtisar, gjort research på nätet. Så jag vet att det finns olika modeller.

Den största aha-upplevelsen skedde då jag tog min tjej med och tittade just på en 6 meters; att "downsiza" från en 2.35 * 7,0 m till 2,05* 6,0 är en resa. Trots allt så är en lagom storlek också en del av gemytligheten i långa loppet och det här med husbilar är ju ingen billig lek. Sätt upp en plastblomkruka/ljus på bordet framme i en 6.0 och vips är halva bordet borta. Visst, det finns bilar med U-soffa bak, men då försvinner bordet fram...

Som jag mellan raderna skrev i mitt inlägg så beror ju allt vilka behov man har och jag delgav trådskaparen det jag upplevt för att hjälpa henne/dem, som jag förstår så finns det en viss fundering inför steget, annars hade de ju redan köpt plåtisen.

Och: det finns naturligtvis en hel del fördelar också, är ingen antagonist mot plåtisar, hade ju tanken själv, men kom till annan slutsats.

Esbjörn: I stället för att "såga" andras inlägg så kan du kanske bidra med att ge råd och tips till trådskaparen ur din enorma kunskap?

Michael och Marianne: sorry för denna onödiga dialog, jag avslutar i ämnet här, over and out.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Mys pys i plåtis

Ikke noget at være Sorry for, det var netop det jeg søgte Pirat
Delfinen er vores 4 husbil, har tidligere haft den første Hymer exis ( næsten plåtis) , Detleff helintegret , Eura mobil Alkov( rigtig fin bil) og nu delfinen
Og rigtig som du skriver den husbil har selv uden gardiner, blomster og lys, masser af mysfaktor
Nu ønsker vi bare en mindre og smallere husbil og havde derfor håbet at få hjælp her til at se hvad man kunne gøre af personlige ændringer.
Der er jo medlemmer her som næsten bor i deres plåtis
Mange hilsner fra Alsace med fuld sol
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.627
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Mys pys i plåtis

Vi hade tidigare en Pössl med tvärbädd på 5.41 som vi gillade skarpt. Den var väldigt behändig och perfekt för två som kan fungera relativt organiserat. Vi hade duschen som utnyttjar golvet framför köket vilket var perfekt för duschningen men krävde att den andre stannade där han/hon var under tiden. Vad gäller mysighet kan man ju alltid göra vilken bil som personlig med gardiner, dukar och andra inredningsdetaljer. Som längst körde vi till Alicante och var ute ca en månad... inga problem i det klimatet. Skulle man tänka sig långresor under vintern eller här hemma skulle jag nog satsa på en större bil. Efter plåtisen bytte vi till en drygt 7 m lång NB Arto som kändes gigantisk på alla sätt och vis även om den var förhållandevis kort. Känslan i den var givetvis en annan men du kan ju aldrig jämföra äpplen med päron. Man köper helt enkelt det man gillar bäst och kanske även vad plånboken tillåter.
Nu har jag mist min älskade Lars-Åke och som ensamåkare tycker jag en plåtis vore perfekt. Har därför NBn till försäljning och tänker skaffa en plåtis igen när den är såld. Denna gång blir det dock en med långbäddar. Har sett att Globecar har en på 5.99 med långbäddar som jag tror är precis vad jag söker. Någon som sett den?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Mys pys i plåtis

@Livibil: Roligt att du tänker framåt mitt i sorgen och saknaden. Lycka till med försäljning/nyköp.
Även Knaus har en plåtis med långbäddar i längden 5.99. Den heter Knaus Box Star Lifetime och brukar finnas till påseende bl.a. hos Husbilslandet. Lite nytänk!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.627
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Mys pys i plåtis

@Livibil: Roligt att du tänker framåt mitt i sorgen och saknaden. Lycka till med försäljning/nyköp.
Även Knaus har en plåtis med långbäddar i längden 5.99. Den heter Knaus Box Star Lifetime och brukar finnas till påseende bl.a. hos Husbilslandet. Lite nytänk!
Tack för tipset, tror kanske det var den jag såg när jag stannade till i Mönsterås i helgen. Tänker väl ta en tur till Elmiamässan för att se vad som finns att tillgå av den typen. Hoppas på snabb försäljning så ett nyköp blir möjligt. Tankar framåt ger mig kraft att orka vidare trots sorg och saknad. Husbilslivet kommer att bli annorlunda som singel men förhoppningsvis trevligt iaf. Träffade Husbilssinglarna en stund på Öland vid deras träff där i påsk och det gav inspiration.
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Mys pys i plåtis

Vi har precis bytt vår "vanliga husbil" (740) till en plåtis Chartago Malibu 640 LE och jag tycker den är bra mycket trängre än den andra men den har också väldigt stora fördelar framför den andra bl.a smidigheten. Helt klart är dock att man måste vara mer organiserad i en mindre bil med inte alltför mycket "prylar" men lite personliga grejer gör bilen mysig och blir mer som hemma.
Vi har långbäddar som går att fälla upp mot väggen och har då hela bilens längd att steppa runt på. Bäddarna är 196 cm respektive 190 cm så de räcker till eftersom vi är normallånga, fördelen är bredden som nästan är fullbredd istället för 75 cm som var i den större bilen, även den med långbäddar. Köket är mindre och saknar ugn så den gamla omniugnen kommer till användning igen, litenheten kompenseras av att om man har den stora dörren öppen så blir som att stå ute och laga mat, det är mysigt tycker jag. Vi åker mycket i Nordnorge så smidigheten är ett jätteplus och bilen ligger som ett "strykjärn" på vägen. Vi är nog väldigt lite inne i bilen annat än när vi sover, äter och kör. Båda delarna har stora fördelar och nackdelar det beror lite på vad man fokuserar på. Vi har kört vanlig husbil i 4 år och detta är vår första plåtis, vi har inte ångrat oss ännu och jag föredrar att fokusera på fördelarna.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Mys pys i plåtis

Köket är ju inte så stort i vår plåtis, men vi kom på att en plastbricka som vi köpt någonstans passade precis i den runda vasken på den nedre kanten. Sågade bort en bit på brickan och nu gick kran och gångjärn klara, nu kunde disk eller rens ligga under och skölj- yta över. Locket går fortfarande att stänga. En bonus är diskavrinning om den läggs vid sidan så rinner det ner i hon.:spinny:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Visningar: 16
Toppen