• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Myggnätsdörren är paj

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
Någon som vet fabrikatet på denna myggnätsdörr, kanske man kan hitta en monteringsanvisning. Snöret har gått sönder och det verkar inte helt lätt att montera ner den.

Bilagor

• _IJO3062.jpg
    _IJO3062.jpg
    147,6 KB · Visningar: 117

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Myggnätsdörren är paj

Vi hadde en tråd om et tilsvarende tilfelle for omlag 1 år siden. Husker ikke om det er 2 eller 4 tråder i denne døren, men når en åpner mekanismen er det en relativt enkel sak å bytte ut trådene.

Du finner den andre tråden på http://www.husbilsklubben.se/forums/t49241/

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Vi hadde en tråd om et tilsvarende tilfelle for omlag 1 år siden. Husker ikke om det er 2 eller 4 tråder i denne døren, men når en åpner mekanismen er det en relativt enkel sak å bytte ut trådene.

Du finner den andre tråden på http://www.husbilsklubben.se/forums/t49241/

Problemet är bara att öppna mekanismen eller rättare sagt demontera dörren utan att bryta sönder alla plastdetaljer. Så hade jag visst fabrikatet så kanske jag hade hittat en monteringsanvisning.

stinavolvo

FD HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024

Vår dörr blåste igen så papperskorgen träffade myggdörren medbra fart.Jag tog bort hela myggdörren,den satt med 4skruvar 1 i varje hörn,lade ramen med nätet på ett stort bord och demonterade ramen försiktigt så jag såg konstruktionen,det var lite klurigt men skam den som ger sig.Nu har vi alltid ett spännband från framdörren som säkerhet.LYCKA TILL:dog:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Det är inte remicare men något liknande.

Nu har jag fått av hela kassetten, den satt med 4 skruvar men problemet var att den även var fastsatt med dubbelhäftande tejp, och utan en böjd skomakarkniv så hade jag nog inte fixat att få av den.

Fortsättning följer om jag fixar att byta snörena.

Tack för hjälpen så länge!

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Vår dörr blåste igen så papperskorgen träffade myggdörren medbra fart.Jag tog bort hela myggdörren,den satt med 4skruvar 1 i varje hörn,lade ramen med nätet på ett stort bord och demonterade ramen försiktigt så jag såg konstruktionen,det var lite klurigt men skam den som ger sig.Nu har vi alltid ett spännband från framdörren som säkerhet.LYCKA TILL:dog:

Var köpte du nya snöre?

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Jag köpte nya snöre hos en skomakare, men det sitter 2 nipplar varav en hade släppt så det räckte med att få den på plats igen. Jag hade isär allt och konstaterade att det blir inte helt lätt den dagen ett snöre går sönder, men det skall gå med lite vilja.

F

F.d. 2621

Guest

Jag får gratulera till den lyckade reparationen! Själv klarade jag inte av det.

Det ÄR en fin funktion med denna myggdörr - så länge allt är OK, men nog skulle man vilja ha litet stabilare grejor på en husbil som ska leva många år! 1 mm tunna nylontrådar infästade i små och svåråtkomliga nipplar! Usch och fy!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan man göra på liknande sätt som när persiennsnöret går av, värma ihop ändarna i det gamla och nya snöret och dra igenom det nya med hjälp av det gamla?

Var det någon som förstod min förklaring?

Toppen