• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Myggjagare

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Sv: Myggjagare

Hej
Jag pratade i dag med en husvagnskampare som i somras var på en tur i Norge.
Där på en camping såg han en Norman som hade en gasoldriven mygg jagare, den höll visst myggen borta på ett avstånd av 25 - 30 meter.
Hur kan en sådan fungera tro?:wideeyed:
Var det bara en Norgehistoria, :twitcy:eller finns det någon av våra Norska vänner här på forumet som vet någonting om denna mekapär?

Ha de. Snarken

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den maskinen er en myggsuger, den trekker til seg alle mygg innen en ganske stor radius og inn i maskinen flyr de - der blir de fort og effektivt drept og havner i en bøtte. Ikke uvanlig med mellom 5 og 10 liter døde mygg i døgnet!

Unødvendig å si, men en bør ikke sitte like ved maskinen - tettheten på mygg kan være ekstrem. Noen kan oppdage et fristende menneske i stedet for maskinen ;-)

Tror den koster endel tusen kr. - skal ikke ha en selv i hvertfall.

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Okej
Då fanns det en sådan maskin alltså.:yes:
Den verkar hemskt dyr.
Har du någon aning om var man kan få tag på en sådan, det kan vara skoj att se hur den ser ut.
Det kanske fins billigare små som täcker 5 -6 meter.

Snarken.

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Tack Knugrone.
Det va skoj och se hur dom såg ut.:)
Men dom va allt i största laget.:(

Snarken.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Har själv inte problem med mygg - räknade en gång på armen mellan armbågen och fingerspetsarna = 31 mygg som satt och sög samtidigt.
Men det var i Älvdalen det.

Om jag nu kommer ihåg rätt så under en normalsommar så är bromsen och bremsen värst under en 3 veckorsperiod strax efter midsommar - ca 3 första veckorna i juli - i Umeområdet.
Fick avbryta en golfrunda en gång i Bjurholm för de bet rakt igenom strumpor och tröja utan problem - jaja betåbet - slet bort köttstycken är väl det närmaste man kan komma. :cool:
Men kom ihåg - det är bara under ca 3 veckor - resten av sommaren räcker det med mygg å ibland knott, å ibland nån björn mm. :)

Det finns mycket sevärt i Norrland så låt er inte avskräckas av några flygfän!
Norrbyskär å Holmön/Fjäderägg å Storforsen å ........ ja listan kan göras mycket lång.
Välkomna till Norrland!!

Toppen