• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Myggjagare

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Hej och gott nytt år.
Hustrun och jag håller på och planerar lite inför sommarens hb resor.
Vi har tänkt oss en tripp till norrland.
Men det är dessa hemska mygg och knott som gör att vi tvekar lite.
Vi vuxna har inte så väldigt ont utav dom ( vi kan veva och slå med armarna ) men vi ska ha med oss vårat barn barn och för henne blir det värre.
Nu har jag för mej att det för en tid sedan stod någonting här i forumet om en manick som man satte i elkontakten, som gan ifrån sig ett ultraljud som skrämde myggen.
Men jag kan inte hitta det inlägget.
Fins det någon här som har erfarenhet av en sådan manick?
Går den på 12 volt?

Snarken

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Myggjagare

Jag har ett minne av att det skall finnas 125 olika varianter av mygg i Sverige och att elektroniska prylar bara påverkar några av dessa. Dessutom har vi sörlänningar som invarderat Norrland upptäckte en långt värre plåga i fjällvärlden "Småsvirna", en minivariante av knott som tar sig in över allt.

F

F.d. 25011

Guest

Ett företag i Oskarshamn säljer en myggjagare som heter Mr Mosquito som vi har god erfarenhet av.
Den finns för både 12 VDC och 230 VAC.

Vi körde upp genom Finland och ner genom Sverige sommaren som gick och klarade oss relativt helskinnade.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Stopp och belägg här nu, Nisse! Var det mer mygg i Skåne än i Norrland? Har jag blivit lurad alla dessa år som jag inte vågot åka till Norrland på sommaren. Jag har varit i Skåne på sommaren och där var det inte värre än i Bohuslän.

Kanske skulle man våga sig på en tur norrut till sommaren?

Jappe

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej och tack för svar.
Jag hade nog tänkt mig någonting som går att ha utomhus.
Det vore skönt att kunna sitta och äta utan en massa extra pålägg på mackan.
Jag har för mig att det skall finnas någon grej som håller myggen borta på en omkrets av 8-10 meter.
Troligen med hjälp av ultraljud.

Snarken

F

F.d. 52909

Guest

Hembränt ?

...skoja bara :wink: men håller med Nisse i Näsåker, vissa år kan det vara värre söderut i landet än norr. Knottvarianten kallas för svee i Gästrikland...men våra knort i Gingri stavby är inte heller så så goa o tas med när de är på det humöret.

Jappe....hälften vågat, hälften vunnet ? :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jo, om man skulle ta risken, tro! Jag vet att ni har väldigt god fesk däruppe, riktigt ädel fisk som inte odlas och matas med kemikalier. Här nere på Västkusten är det det nästan bara den färgade, förgiftade odlade Norgelaxen som finns i affärerna.

Kan man sitta vid en sjö nånstans i Norrland och fiska sik och harr och likn. och sedan anrätta den vid strandkanten utan att bli uppäten av myggen, ja då är jag klart intresserad!

Jappe

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Myggen går väl an - men....
Bromsen och bremsen å knotten är inte att leka med.
.
Om möjligt välj en period med lite blåsigt väder - det brukar hålla flygfäna borta.
Välkomna till Norrland!

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

Hur tidigt på våren/ sommaren bör man åka för att slippa mygg, knott, bromsar och andra flygfän?

Janne

:swoon:

F

F.d. 25020

Guest

Jag som bor i ett myggrikt område har två hjälpmedel när vi sitter ute och äter har vi ett ljus tänt det står i en tarakottakruka speciellt för att hålla mygg med mera borta,i husbilen har vi en 12 volts spira, mvh 220 Sture i Pajala

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej Sture

Vad är det för sorts terakottakruka?
Ger den ifrån sej någon speciell lukt som myggen inte gillar?

Snarken

F

F.d. 25020

Guest

Ja den ger ifrån sig en lukt stearinen är gul funkar jättebra vi köpte den på en järnaffär där myggmedel säljs lycka till med myggen då det är dags.Mvh 220 Sture i Pajala

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Snarken !
Det finns bara 2 saker som hjälper!
!: börja med B-vitaminer ett par månader innan resan. Det hjälper! Av någon anledning så gillar inte knott och mygg denna utstrålning som ges efter en sådan dos-period.
2: Om det inte skulle hjälpa... ta med en liten medicinal version av Whiskey. Även om det inte hjälper så blir det betydligt roligare !

/ Frank

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

B-vitamin? Det finns väl i öl? Undrar om det finns extra mycket i Norrlands Guld?

Janne

F

F.d. 25020

Guest

Rätta mig om jag har fel men börja hälla i sig alkohol är nog inte rätt tvärtom mygg mm tycker om svett och dagen efter är men nog inte lämplig som chaufför. Ha en trevlig helg.Mvh 220 Sture i Pajala

Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024

Hur tidigt på våren/ sommaren bör man åka för att slippa mygg, knott, bromsar och andra flygfän?

Janne

:swoon:
Det beror på hur torr våren blir, stillastående vattensamlingar är ju en grundförutsättning för myggens fortplantning. Är våren någorlunda torr brukar myggen inte bli något problem innan augusti.

Ja Jappe det var mygg söderöver! Tur att man har ett lager med Spira och Sterminio.
Samt en hungrig Kakadua....:)

Toppen