• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mygg

F

F.d. 29756

Guest
Sv: Mygg

Vi kom att förra sommaren stå på en ställplats c:a 1 km. nedströms Kukkolaforsen ( jag tror att Kingen har anmält in denna goda plats) men där var lokal trivselplats för myggen må man säga. För första gången kom den in utan att knacka på.
I nattens dunkel var takluckan så pass upplyst och jag kunde betrakta en stor välfödd Kukkolamygga som sökte sig fram med snabeln och där skedde ett mirakel. Den fann en av de många snedställda, c:a 1 millimeterbreda spalter på luckan (Dethleffs 2004) , formade framkroppen så långsmal som bara går och de långa, för alla former av förflyttning opraktiskt långa och bökiga benen hopvirade som Tage Erlander i talarstolen, glider den bara igenom.
Jag kan nu höra hur den förtjust inande gör en inspektionsvända över nästa offer, HBK-medlem 218,
tar ett snabbt beslut, landar, tankar fullt och lyfter med dåndande motorer. Kanske lite besviken ändå, över att alkoholen var utspädd med för mycket blod?

Har inte kommit på hur man lämpligen spärrar denna otillåtna ingång genom takluckan
utan att sabba luckans hela funktion?
Har köpt Stermino till en billig penning. En tablett sin upphettas.Den ska vid behov testas till sommaren

Visst kan det vara besvär med mygg, men vi får väl tills vidare söka viss tröst av att livet skulle bli minst sagt tufft för alla sparvbarn om den inte fanns!

Tack för alla goda tips!

F

F.d. 2774

Guest

VI har i snart 40 år vistats i norrland under sommartid, och så bor vi i myggrika småland ;)
Enligt oss är stermino-tabletter det absolut bästa myggmedlet inomhus, vi har använt dom i både båten och husbilen, 12 volt. Sen så finns det ju myggnät både för fönster och takluckor som oxå är förträffliga myggstoppare.
Ska man vistas utomhus så är nog beckoljan bäst, men den är ju definitivt inte luktlös, luktar "rök-fläsk" i hela bilen, när man varit ute på hjortronmyren en hel dag, men väldigt effektivt.

F

F.d. 20262

Guest

Hej

Visst finns det mygg, de kommer i juni och då är de som värst, har man problem
med myggen då är de de första myggen som är mest besvärlig.:swoon:

Men som sagt var det finns myggmedel om man inte vill sitta och klia sig
hela kvällen och natten. Det kan väl vara lite mysigt att komma i håg Norrland
och alla mygg

Kicki Umeå:spinny:

Maggan o Åke

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2025

hej
som gammal hästtjej så tar jag till de medel som jag använde till hästarna vitlöksolja på kroppen och vitlöksvatten som jag sprejade i fönstren. sommarens medel gör jag iordning nu i januari febuari. krossar massor av vitlök och håller på olja respektive vatten i flaskorna så få det dra tills mygg knott och svidare kommer. bor bara 250 m från västerdalälven. man lukta lite men vad gör inte man för att slippa marodörerna-
margaretha / mw3231

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Hur blir det med mygg i år uppe i norrland? Kommer augusti och september bli myggornas julafton?

Är det någon som vågar sig på en vild gissning?

En undrande Knausen

F

F.d. 9506

Guest

Åk dit och kolla hur mycket mygg det är där och skicka en egen rapport om det:(.
Säkert en massa knott & mygg kommer i en sådan rapport :eek:

Lycka till. Själv åker jag upp så om det är mygg eller ej.:cool:

S

suneAl

Guest

SVIDAN !!! Den är ännu MINDRE än knotten. De kryper in över allt och dessa kommer i smitten eller slutet av Augusti. Ha med MYGGMEDEL !

MVH/571

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Utan mygg på sommaren då har det inte varit någon sommar. Är söderut nu men det borde bli mycket mygg uppe i Lappland pga att det har varit så mycket vatten. Jag personligen tycker att myggen inte är något problem. Däremot svidarna som kommer i augusti. Dom är så små så de kommer in överallt. Men skit i mygg, knott och svidarna och njut i stället. För det finns myggolja.
Ha det

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag hade tanken att åka norrut i år men efter att hört om det här med svidarna så tror jag inte det blir av. Mygg och knott finns ju även här i Västra Götaland men vad i herrans namn är svidare för något?

Att det finns vargar och björnar, Stockholmare och andra vilda djur, vet jag ju men
finns det ännu fler hemska insekter i Norrland? Tala om det i så fall, någon!

Avskräckt Jappe

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Svidarna är små, mycket små.De är som knott fast i miniatyr. Det ryms ett antal på ett knappnålshuvud. Men låt inte det hindra dig. Myggolja är bra.
Jag tycker att detta med insekter är överdrivet. Fast man är väl van. Men om man ställer sig på öppna ställen där det är lite vind så blir det lindrigare. Något starkt innanför västen hjälper också. En eld som ryker är också bra.
Ha det

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Vist! Vitlök funkar även bra om man vill ha en sittplats på bussen.
Vad är det som är 18 meter långt, gult och luktar vitlök......JO det är bussen till Rinkeby.

Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Hittills i år så har det varit relativ torrt i Västerbotten och det har inneburit mindre med mygg.

Midsommarveckan tillbringades i trakten av Överstjuktan i Vindelfjällens naturreservat och det var då påfallande lite med mygg, vi tältade uppe vid en fisketjärn ett par nätter och överraskades av hur lite mygg det var. Och att de myggor som faktiskt fanns inte var så aggressiva.

Nu har det varit varmare och regnigare ett tag och kläckningen kan ha tagit ny fart och det är omöjligt att sia om hur augusti och september blir, det hänger på temperatur och regn.

Kanske kan man gissa på att det blir något mindre än normalt med mygg under resten av sommaren men gardera med myggmedel.
Och silduk i stället för myggnät i takluckan (mot sviarn/knotten).

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025

Å dom största myggen kan man torka o använda som champingstolar. :twitcy:
Förr i tiden när de var mindre så man kunde ej torka de till campingstolar tillverkade vi taggtråd av de.

Jag som född och uppvuxit bland myggorna kan tala om att det är inte så lätt att lämna prognoser på längre sikt om myggbeståndet eftresom de lever bara ett par veckor tror jag.Efter det beror det helt och hållet på hur regningt det har varit.Ju blötare ju mer nya mygg kläcks.Vid längre torka kan det vara nästan myggfitt om man inte vistas på sumpmarkerna.
Den bästa myggdödaren enligt min erfarenhet för husbilen är en liten propellutrustad apparat som Raid tillverkar.De finns överallt i större varuhus att köpa och är blåa till färgen ca 10 cm hög 40-50 mm bred.Drivs med en A-batteri som räcker flera somrar.Laddas med insatskudde som innehåller myggmedel.Den räcker 60 nätter vill jag minnas.Luktfri och mycket effektiv.Tar död inte bara myggen utan bromsar ,flugor,knott getingar ,allt flygande som bits eller sticks.
Jag brukar ha dörrar och fönster öppna i Finland på dagarna och på kvällen kör jag snurran igång.Efter en kvart så är det myggfritt.Stänger av på morgnarna.
Kostar ca en hundring inkl patronen och patronrefill kostar ca 40-50 kronor men det räcker ju hela sommaren om man kör bara nattetid.Jag kan ha tackluckan/ fönstren öppen under natten också bara man har ej apparaten under den öppna takluckan.
Propellen delar medlet jämnt över hela ytan.
Problemet med de tabletterna många föreslår är att de verkar bara ca 4-5 timmar -Det innebär att man måste stiga upp på natten och ladda om.

Alltså ta det effektivaste som finns för de insekterna är otrevliga.Det här är ingen reklam utan resultat av långt experimerande och plågande.

Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest

homecar,
var köper man den utrustningen ?
låter alldeles förträffligt

DS

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025

jag har sett såna på maxi bland annat.Där man säljer övriga flugspayer.Alltså en 5x5x10cm blå apparat med en lite fläkt inbyggd.Prisklass 60-100 kr.
Jag ger mig inte ut till till Finland eller norra sverige utan den numera.den håller rent 30 kv meter vill jag minnas.
jag kollade fabrikatet.Det heter Radar och tillverkas av Johnson co
johnson radar - Google-sökning=
kolla under rubriken Radar

Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Hej ! Jag har just kommit hem från en liten tripp till Härjedalen. Mygg fann det naturligtvis men det var väl ungefär samma mängd som det brukar vara i början av Juli. Det blir ju mindre längre fram. Inte ett endaste myggbett tack vare MyggA (som blev så hyllad i Svrker Olofsson Plus). Fisket var helt fantastiskt med stora rödingar och öringar. Snacka om tajming vad beträffar vädret ! Mer om det under fiskekroken senare.

F

F.d. 4754

Guest

Åk dit och kolla hur mycket mygg det är där och skicka en egen rapport om det:(.
Säkert en massa knott & mygg kommer i en sådan rapport :eek:

Lycka till. Själv åker jag upp så om det är mygg eller ej.:cool:

Hej Xzon.

Inte ett mygg så långt ögat kan nå... Kan kanske förklaras med tidvis "kall, blöt och blåsig väderlek" men en fin resa blev det!

Mvh
Knausen

Toppen