• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mygg

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Måste bara ställa en fråga som de flesta säkert har debatterat tidigare..

Hur är det med mygg i Norrland på sommaren?
Ska man överhuvudtaget fundera på att köra norrut i augusti månad?
När kommer myggen och när går de i vinteride?

Måste man klä in hela fronten och alkoven med Tesa-tejp för att överhuvudtaget få bort myggen igen?

I denna tråd ger jag norrlänningarna privilegiet att svara först.

Hälsningar
Knausen

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Mygg

er der bare en myg i rummet, finder den mig
men jeg vil så gerne til Lapland og den flotte natur
så fortæl gerne om myg eller hvordan man undgår dem
hilsen Marianne 788

F

F.d. 279

Guest

Hej, en välvaxad front och insektsborttagare från Sonax löser det mesta. Finns säkert andra preparat som är lika bra. Jag har dock provat lite olika och fastnat för det.

Bästa hälsningar

Hans

B

Båtis

Guest

Knausen
Det finns mygg inte bara i norrland utan även här i södra svedala. Men kan någon tala om när de går i vinteride? Vi har nämligen mygg inne nästan varje kväll, och dom surrar runt örat när man har lagt sig och dom STICKS också. Vet inte varifrån dom kommer, vi har aldrig haft mygg vid denna tid på året och det är -4 ute. På sommaren använder vi en efektiv myggdödare som går på 12v finns även för 220v,man lägger en liten tablett på den som efter ett tag börjar dofta...och myggen försvinner.
Tror tabletten och apparaten heter Vape. Det verkar som jag ska få bruk av den lilla apparaten även på vintern....så jag får väl ta och leta fram den. Vet tyvärr inte var man kan få tag iden idag för våran är inköpt för ca 25 år sedan.
Norrland är fint men där finns något annat odjur som heter knott och dom tycker jag är värre än mygg.:swoon:
Men kan andra bo där så kan väl vi husbilsfolk det också.

Hälsn. Maggan /halft norrlänning:spinny:

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024

God fortsättning på det nya året. Vi har åkt norrut nästan varje sommar sedan 70-talet. Det är olika mängd av mygg varje gång, ibland nästan inga, ibland stora svärmar. Om man vandrar i fjällen, är det
på väg upp och ner som man stöter på de små liven, när man lämnat björkskogen och kommit upp på kalfjället brukar det inte finnas några mygg alls - det blåser ofta. Om man står och fiskar är det ofta mygg, de trivs där det är fuktigt. Trots att alla mygg älskar mig, skulle jag aldrig avstå från att resa upp till stillheten och de fantastiska landskap som man möter där. Det finns mygghattar att ta på om man t ex står stilla och fiskar, vi hittade en suverän modell i Vilhelmina för två år sedan i form av en vildmarkshatt som även tål väta och i kullen finns en dragkedja där man snabbt och enkelt kan fälla ner ett myggnät. Efter att förra sommaren ha varit både i Småland och i Lappland kunde vi konstatera
att jag fick fler myggbett en helg i Småland vid en insjö än under två veckor i Lappland. Det finns också stift med myggmedel, som vi köpt i lokala ICA-affärer, hemkokt på örter som känns mindre giftigt att använda än de med kemikalier. Effekten tycker jag verkar vara densamma, kanske man får använda det örtbaserade lite oftare. Vårt råd är skaffa myggmedel och eventuellt mygghatt och åk norrut, ni kommer säkert att bli mer bitna av Lappland än av myggen!
Christina och Benny

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Då Gunnar kommer från Vittangi så har vi en hel del kontakt norröver.
Och under flera år så sa de, nää här är inte mycke mygg, (vad är mycke mygg för en lapp ? )
Så 2005 åkte vi dit, stannade i fyra veckor, och myggen var olidliga dygnet runt, och då fick vi höra att så mycket mygg hade de inte haft på fyra år.
Kan man tänka att det är myggår vart fjärde år ? men hur var det förra året, tror jag hörde de som lämnade tornedalen lite fortare än det var tänkt, på grund av att de hade husbilen full av mygg.

Så min undran är, vilken typ av sommar ska man åka till norra Sverige om man inte gillar mygg ? :spinny:
Ska det vara en kall sommar, torr vår eller vad ? finns det någon statistik över myggornas utveckling ?

F

F.d. 4754

Guest

Knott…

Läser på Wikipedia: Knott (Simuliidae) är en familj i underordningen myggor.
Knotten har inget långt stickborst som myggorna utan skär ett litet snitt i huden och suger blod från detta.

Vilka är värst? Knotten eller myggorna?

Knausen

F

F.d. 25020

Guest

Vi brukar använda lite myggmedel mot dessa djur tycker inte det är så farligt dom finns ju även söderut. Mvh 220 Sture i Pajala

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Carina;

Vi var i Norrland 2002 på väg till Nordkap.

Det var i mitten av juni och det fanns inte ett endaste mygg. Samerna vi talade med förklarade det med att det hade varit alltför torrt och varmt för att myggen skulle kläckas. De sa att skogen stod grön mot vanligen "svart" vid denna tidpunkt. Vi hade ca 26°C då vi var i Karesuando.

Så mitt förslag; passa på att köra dit då det är onormalt torrt och varmt.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Jo, det är riktigt som Gunnar skriver, även enligt egen erfarenhet så verkar varma och torra vårar inte vara så gynnsamma för mygglarvernas utveckling och vi får då färre mygg.
Men lokala variationer förekommer förstås och några regndagar vid 'rätt' tidpunkt kan ge den hjälp som mygglarverna behöver för att kläckas.

Knotten - minivarianten som vi kallar för "sviar'n" - kan däremot vara ett större problem för husbilar som endast har de vanliga myggnäten i takluckan, sviarn kryper nämligen igenom myggnäten.
Myggmedlen skyddar inte fullständigt mot knott, den gamla Djungeloljan var faktiskt mycket effektivare än dagens beroende på att i dag får man inte ha så många verksamma beståndsdelar i Djungeloljan som var tillåtet tidigare. Det var en riktigt avskräckande cocktail för myggen i den gamla Djungeloljan.
Själv hade jag lyckan att få tag i ett mindre parti av den gamla och effektivare Djungeloljan innan de slutade tillverka den. Nackdelen är att den alltså är kladdig.

Ett av de nyare myggmedlen (den mjölkiga i roll-on) är också bra mot mygg men kanske inte helt effektivt mot knott. Doftar bättre än Djungeloljan öch kladdar mycket mindre.
Sprayar man myggnätet i takluckan med myggmedel får man ändå ett hyfsat skydd mot sviarn men de aggressivaste verkar flyga rakt igenom som små störtbombare, ett mera finmaskigt nät rekommenderas.
Nu finns ju inte knott överallt samtidigt, även för de här bitska små rackarna är det lokala variationer som gäller men de finns kanske som mest upp mot fjälltrakterna.

Mygg förekommer från början av juni och in i september beroende på regn och temperatur och sviarn möjligen ännu tidigare på våren.

Och Mjölkpallsmyggan har man andra försvarsmedel emot - t.ex. yxa... :D

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej på er!
Nu tycker jag ni överdriver lite. Vi har varit uppe nu i Murjek och Jokkmokk. Det var inte en enda mygga eller knott. Soligt snöigt och allmänt underbart.

Var uppe också för 15 år sedan. Knallade omkring i grönsakerna och hade det ganska fint en vecka utan allt vad gatlysen och asfalt heter. Bara en ryggsäck med en massa kilon och en och annan patron. Barn och svärföräldrar. Det var faktiskt ganska fint om man bortser från att det enda duschen som fanns var rinnande fruset vatten. Kallt som f.n. Sedan fanns det mygg och knott i parti och minut. Jag ljuger inte men fick gå i regnställ för att skydda sig mot raringarna. Ni kan ju tänka er vad som hände på em. då det var tvättdags.....
Protein fanns det på brödet bara du hade visat det. Du behövde alldrig lägga på någon form av pålägg.

Sedan efter alla dessa strapatser så blev man tvingad att knalla upp för en jätteknöl till backe för att titta på en liten ynklig blomma (Isranunkel). När man äntligen hade tagit sig upp så var alla andra klara för att glida nedför igen. Snacka om att vara mobbad.

Mer berättar jag inte nu men det finns och glöms inte!!!!

/ Frank

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Hej på er!
Nu tycker jag ni överdriver lite. Vi har varit uppe nu i Murjek och Jokkmokk. Det var inte en enda mygga eller knott. Soligt snöigt och allmänt underbart.
.................................................
......................................
/ Frank

På vintern är det garanterat myggfritt hos oss också... :santa-3-icon:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Fick en förklarning på hur knott hade blivit till.
När vår herre slipade gadden på getingarna föll det ned en massa spån på marken. Enligt vanligtvis välunderrättade källor så blev det knott av detta spån. Att de sedan är väldigt aggressiva och biter direkt har då fått sin förklarning.

Det fanns ett mygg/knottmedel som gjorts i norrland någonstans jag tror namnet var Vilmas. Det var rätt bra men kladdigt man fick en euforisk känsla när man kände tjärdoften.

För övrigt man vänjer sig med dem låt dom bita en stund sen är du van. Var på Rhodos för några år sedan även där fanns det gott om mygg.

Snarken 2

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021

Hej
Vi har varit i norrland många gånger på vår semester.
Varje höst åker vi till norra värmland och plockar hjortron.
Där på myrarna i värmland är det inte nådigt, snacka om myggor, knott och blinningar.
För att klara oss från en massa bett brukar vi använda ANISOLJA blandat 50/50 med matolja.
Anisoljan köps på apoteket ( används till matlagning).
Stryk denna blandning på skinn som inte är täckt av kläder och du slipper bett.
Man luktar som en lakrisgubbe men vad gör det om man slipper bli uppäten.
Vi fick detta recept av en gammal tant en gång för länge sedan, när vi var i norrland på ett apotek och skulle köpa djungelolja.
När vi är uppe i vildmarken använder vi alltid denna myggolja och den hjälper i alla fall oss. :snow-icon:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

"Slipade gaddarna..." Den var bra, har inte hört det förut! :)

Wilmas Beckolja är en klassiker, förr fanns det bara beckolja eller en viftande björkkvist att tillgå!
Beckoljan ger förutom en oljeinpackning också en rätt snygg 'solbränna'.
Vill man dessutom vara friskt tjärdoftande är detta idealmedlet.

Liksom Djungelolja rinner beckoljan bort när man svettas. Medlen hamnar då på skjortlinningen och ärmarna och efter en natt i tältet uppe på fjället behöver man då bara göra en lättare oljeinpackning av de synliga delarna av huden, skjortans friska tjärdoft ger ett extra skydd...

Det där mjölkiga roll-on myggmedlet har den egenskapen att det sugs upp av kroppen och genom detta så fördelas repellanten till hela kroppen.
Ett drag med roll-on-kulan på armar och ben ger full effekt, observera att man bör vara försiktig med detta medel på små barn.

Anita&Börje

HBK Medlem
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1110
Medlemskap
2026

Jag minns Beckoljan, som ett mycket effektivt myggmedel.

"Sviar'n är absolut värst, för den syns inte,men känns överallt.
Torra sommrar= ganska myggfritt

Anita

Toppen