• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket mera fart på facebook än på forumet

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Är inte medlem än men snart, jag tror många dras till fb pga denna sida inte är anpassad till mobiler.

Visst är detta forum anpassat till mobiler, både iPhone och Android!

Liggande om man vill ha bättre överblick.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Tittade litet på antalet inlägga på forumet de senaste 90 minuterna och jämförde samtidigt med trafiken på facebook i vår grupp där. Här var det ett tiotal inlägga och på fb säkert minst 5ggr så många trots att bara en tiondel av oss är med där. Jag tror detta är ett tydligt tecken på vart utvecklingen är på väg. Vi hade en tråd i ämnet förra helgen och många som skrev där var mycket negativa till fb och kunde inte tänka sig att deltaga där. Jag tror att de snart blir en mycket liten grupp kvar men att de flesta andra aktiva flyttar sin aktivitet till fb. Ja vi har många medlemmat men det är inte så många som deltager aktivt. Tittar man på hur många vi är påloggade ger det en falsk bild då många stannar påloggade på pc paddor och telefoner. Antalet som verkligen är igång är nog betydligt färre. Något att fundera på över fredags groggen i mörkret.:) Antalet nya inlägg under dygnet är när jag skriver detta 17 - 6 till facebooks favör. Antalet inlägg i redan startade trådar är ännu mera i fb's favör.


Som Lundsholm påmint oss om i inlägg nr 11 är inte kvantitet synonymt med kvalitet.

Trots att jag sovrar tämligen hårt bland trådar och inlägg och dessutom är en snabbläsare så tar det redan nu lite väl mycket tid att bevaka vad som intresserar mig på HBK forum, jag lägger uppskattningsvis minst 15 min per dag på detta forum, lägg till detta 30 min på morgontidningen och det blir sammantaget rätt många timmar per år.

Skulle inläggen bli kanske dubbelt så många som de tycks vara på klubbens sida i Facebook då vore det dags att lägga ner.
Travarna med olästa böcker har redan nu en tendens att växa. Detta trots att jag läser flera timmar per dag och inte sitter i mörker och dricker grogg på kvällarna.

aake
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Att det blir för mycket att läsa på fb är ju också ett argument. Förvisso blir det mera att läsa där men det löser jag med att sovra ännu hårdare. Informationsmängden ökar totalt sett hela tiden och dygnet blir ju tyvärr inte längre så att det gäller att prioritera sin tid är ju så sant.
Mina boktravar har också en tendens att växa men det stör mig mindre då endel av dem numera är virtuella i min Kindele från Amazon.:) Tid kommer man nog aldrig att ha nog av.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

jag tror många dras till fb pga denna sida inte är anpassad till mobiler.

Det stämmer nog som du säger, hbk-sidan saknar mobilvariant.
Jag har iallafall inte hittat den, och webbläsaren skall isåfall fråga ifall jag vill öppna mobilvarianten, när jag går in via mobilen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Frågan om en app till forumet har varit uppe i en tråd tidigare och det var tydligen inte så lätt att lösa. Vi har en egenutvecklad webbmiljö som är mycket bra och prisvärd. Den har dock byggts av i princip en eldskäl och han vill nog ha litet tid för sitt husbilsliv också. Att leja för jobbet blir mycket dyrt och det är nog inte så många i klubben som har kunskap och lust att göra jobbet. Att ställa höga krav mot en klubb som sköts på frivillig bas kan man ju inte riktigt göra utan att vår symboliska avgift då riskerar att dra iväg. Visst det vore fint med en app men det får kanske vänta till vi har råd. Så är det ju privat också. Jag väntar på att få råd med en Volkner.:) Den som väntar på något gott lär ju inte kunna vänta förlänge:)
Får se vad som kommer först Volknern eller appen:)
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Sitter oftast med min Iphad numera och upplever det som lite krångligt när jag ska lägga ut något på HBK - speciellt när man vill centrera texten eller ikoner och ändra typsnitt.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag är inte med i FB men hustrun är det, jag ser inget värde för mej att vara med, men vad jag förstår är många med i FB. Jag ser via hustrun att man kan bli vän med olika personer och man delar med sig av allt både i bilder och text.

Trots min ålder och min åsikt att inte vara med i FB, går det inte att stoppa utvecklingen på sociala medier, det är där mycket av kommunikationen mellan människor sker. Styrelsen i HBK kan ha vilken inställningen de vill, men de kan aldrig stoppa att människor pratar om husbilar på olika sociala medier. Alla kan tycka vad man vill men utvecklingen kan ingen stoppa oavsett vad vi tycker.

Själv föredrar jag forumet för det passar mej bäst.

Trevlig helg bland spöken. Nu blir det gåsa middag med barn och barnbarn. En tradition hustrun har från sitt hem.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Tack Bestliner, det var klarsynt att uppmärksamma och lyfta fram detta med Facebook och tack Håkan, mfl som pläderar för EN TYDLIG HBK-FÖRENING/GEMENSKAP och inte flera (okända?)!

Är det HBK's snara upplösning som närmar sig ... många tidigare kollegor har försvunnit (framgår bla av/i äldre inlägg)??;
¤ olika konkurrerande intressen(?) för grupper som inte ryms eller vill synas på HBK's ordinarie/officiella hemsida(?)
¤ som inte vill(?) eller kan(?) fungera inom HBK's tidigare befintliga gemenskap?

Jag vill veta vad jag är med i för förening utan "hemliga sidoskott", kanske hög tid att "rensa i rabatten, vem/vilka kan göra det på rätt sätt" för gemenskapens skull?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Det stämmer nog som du säger, hbk-sidan saknar mobilvariant.
Jag har iallafall inte hittat den, och webbläsaren skall isåfall fråga ifall jag vill öppna mobilvarianten, när jag går in via mobilen.

Forumet anpassar sig själv till både iPhone och Androider med både bredd och höjd.
Att text och bild blir mindre är en annan femma!

image.jpg
iPhone
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Sitter oftast med min Iphad numera och upplever det som lite krångligt när jag ska lägga ut något på HBK - speciellt när man vill centrera texten eller ikoner och ändra typsnitt.

Vad är det som är krångligt?
Markera texten och välj typsnitt, storlek m.m. som vanligt.

image.jpg
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Frågan om en app till forumet har varit uppe i en tråd tidigare och det var tydligen inte så lätt att lösa. Vi har en egenutvecklad webbmiljö som är mycket bra och prisvärd. Den har dock byggts av i princip en eldskäl och han vill nog ha litet tid för sitt husbilsliv också. Att leja för jobbet blir mycket dyrt och det är nog inte så många i klubben som har kunskap och lust att göra jobbet. Att ställa höga krav mot en klubb som sköts på frivillig bas kan man ju inte riktigt göra utan att vår symboliska avgift då riskerar att dra iväg. Visst det vore fint med en app men det får kanske vänta till vi har råd. Så är det ju privat också. Jag väntar på att få råd med en Volkner.:) Den som väntar på något gott lär ju inte kunna vänta förlänge:)
Får se vad som kommer först Volknern eller appen:)
Kan inte se något problem, det är enkelt "för var och en av oss" att bara lägga in en genväg till "HBK's hemsida" på t.ex Androider (arbete = < 5 sekunder), genvägen ser då ut och fungerar även som en app!
Förstår inte varför man skulle behöva komplicera detta med inloggning/hantering mer än nödvändigt, det kan inte vara problemet!

Kan inte föreställa mig att "min normallösning" kan vara problem för någon rimligen inte heller på iPhone eller Winphone!
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Vad är det som är krångligt?
Markera texten och välj typsnitt, storlek m.m. som vanligt.

Visa bilaga 91607

När jag t ex ska gratta någon och vill ha centrerad text med ikoner runtom så får i alla fall i inte jag till det bra från min Iphad utan får då starta upp datorn. Är jag ensam om detta eller?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

När jag t ex ska gratta någon och vill ha centrerad text med ikoner runtom så får i alla fall i inte jag till det bra från min Iphad utan får då starta upp datorn. Är jag ensam om detta eller?

Om du lägger några tomrader i början på inlägget blir det lättare att se verktygen för att ändra och centrera texten. Med lite övning går det snabbare på iPad än PC. Tomraderna syns inte i det sparade inlägget.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Kan inte se något problem, det är enkelt "för var och en av oss" att bara lägga in en genväg till "HBK's hemsida" på t.ex Androider (arbete = < 5 sekunder), genvägen ser då ut och fungerar även som en app!
Förstår inte varför man skulle behöva komplicera detta med inloggning/hantering mer än nödvändigt, det kan inte vara problemet!

Kan inte föreställa mig att "min normallösning" kan vara problem för någon rimligen inte heller på iPhone eller Winphone!

Det är nog inte riktigt vad jag menar Relax. Om man jämför funktionen mellan ex fb appen och att köra via ett webb snitt funkar appen mycket bättre. Det skulle kunna vara likadant här också. Jag förstår dock att Håkan inte kan fixa allt för alla och han skall ha mycket stor kred för vad vi har idag. Utan Håkan skulle vi toligen inte finnas och frodas som idag.:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Nu förstår jag nog inte vad du menar, man når HBK'hemsidan snabbare på en Android tfn/platta på "normalsättet" än på en PC och man kan bearbeta programmet lika enkelt och bra oavsett platta/tfn som PC vilket Knarrevik redan antytt ovan!

Facebook passar kanske andra men inte mig, jag finner det ostrukturerat, svårt att enkelt ta del av "rätt saker" vid rätt tid - sammantaget stjäl det helt enkelt för mycket tid! Inte ens som pensionär kan jag ta mig den tiden (och viljan), fc passar mig klart bättre för kommunication med barnbarnen och möjligen familj/men tveksamt (om jag vill vara opersonlig).
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Du förstår inte vad jag menar för du kör ju inte fb i någon högre grad. Var och en gör givetvis vad man vill men jag är säker på vart utvecklingen är på väg. Om man sedan hoppar på eller inte väljer man ju själv. Bra med frihet att välja.:) Ditt val är ju din förlust.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Facebook skulle jag inte ta i med tång ens men i ett svagt ögonblick gick jag med i Twitter eftersom jag hade hört att det skulle vara mer "rimligt" än facebook. Jag blev omedelbart avskräckt av någon sorts kändishysteri så för mig verkade även Twitter helt orimligt och närmast fånigt, så jag deltar inte i deras förehavanden! Störande dolda reklaminslag är inte heller min "cup of tea"!

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Jag tror att en så social person som du borde trivas rätt bra på fb Jappe. Då hade ännu flera fått njuta dina inlägg. Att vägra fb tror jag kan vara en generationsfråga och det är trist att så många ser det som antingen eller mellan forumet och fb.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Ha, med smicker kommer du ingen vart! :D "Njuta mina inlägg" :D:D "Social person" :D:D:D:D

Jag medger att jag inte är så insatt i fenomenet, okunnig faktiskt och att jag kanske borde kolla lite närmare men det känns lite som att begära tillträde till livslång internering. Jag kanske ändrar uppfattning innan jag dör. Om framtiden veta vi intet! :cool:

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Dina,SirMcLains, Amstel Relax och några tills inlägg är riktigt kul att läsa. Trots att du är Orustare :) så är Er inlägg mycket av behållningen av forumet. Titta du in på fb någon gång när du har tråkigt. Den finns givetvis mycket skit där men också mycket läsvärt.:)
 
Toppen