• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket dålig effekt Dometic 7855

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Hej.
Ett absorbtionsskåp är inget som man fyller köldmedium i, skulle det vara en läcka så luktar det amoniak från skåpet. Är det så måste kylapparaten bytas. Kontrollera värmen bak på rören, röret längst upp skall vara varmt så att det knappt går att hålla i det sedan skall värmen minska neråt hela vägen.
Det kan vara så att kontakten mellan kylfläns och kylapparat är dålig.
http://www.electrolux-ti.com/others/599/471/826EN.PDF
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Vi har inte kännt någon ammoniaklukt alls, det har inte heller svärföräldrarna sagt nåt om...men det luktar väl bara tills det e helt tomt...
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Tja igen !

Hittade ingen redigeringsfunktion för förra meddelandet så jag svarar mig själv:

Har tatt bort gallrena och känt efter värme. Det är ingen skillnad på temperaturen på rören och varken röret högst upp eller värmeväxlaren bredvid är varma alls( då gick kylen på 230V). Effekten på kylen är väldigt nära noll. Den kyla lilla vi känt innan är nog pga de kylvaror vi laggt in varit kalla innan. Med både kyl och frys nästan tomt är det i princip rumstemp i kylen.

Helt kasst alltså.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Vi har inte kännt någon ammoniaklukt alls, det har inte heller svärföräldrarna sagt nåt om...men det luktar väl bara tills det e helt tomt...


Jo det luktade i ca 10 minuter sen blev det bara svalare och svalare i kul/frysen , vi hade -15 i frysen då det hände sen blev det bara varmare och varmare ..

Om det inte finns någon garanti så kan det finnas lös slinga att köpa .
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Är hos svärmor och svärfar och lämnar igen husbilen.
Lämnade kylen tom och efter natten verkar den fungera bättre.
Svärfar ställde in ett vattenglas för en timme sen, nu fryser iallafall det.
Husbilen lutar lite höger som den står nu, innan har vi alltid haft den hyfsat plant.

Svärmor och svärfars senaste resa med husbilen hade också fått allt i frysen att tina, så om den fungerar nu verkar det vara intermittent.

Återstår att se hur det tar sig....annars kanske Bengt-Åke får komma med tips på de delar man behöver byta.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Behöver du tips så är det bara höra av sig .
Är ni ute och närheten av Hedemora så kom till Myckelby så får du träffa många från NA.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Hej Som upplysning kan jag berätta att mitt kylskåp i min husbil från 2006 hade slutat fungera vid uppstarten i vår.

Kollade att ett nytt kostade 20000 kr utan montering. Tittade i mitt försäkringsbolag Folksams villkor för maskin och elektronikskador husbil och det visade sig att självrisken var 2000 kr, 5000 kr när fordonet gått mer än 80000 km eller blir äldre än sex år. Mitt fordon var 5,5 år.

Efter åtta år utgår ingen ersättning.

Kontaktade Folksams skadereglerare som sa att du betalar 2000 kr resten står Folksam för, fick ett skadenummer, namnet på ett antal verkstäder där jag kunde få skåpet lagat eller utbytt. Skåpet byttes till ett nytt jag betalade 2000 kr till verkstaden och dom ordnade resten.

Kanske villkoren är liknande för alla försäkringsbolag.
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

OK, tackar för bra info. Har återlämnat husbilen till svärfar, får se om kylen fortsätter fungera.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Kan ju bara konstatera att dom däringa gasol skylskåpen lever ett eget liv.startade mitt och det kom aldrig ner till mer änn 10 plusgrader å,jaja det fick ja ju leva med ett tag.Nästa gånga ja startade det så gick det frå 23 grader net till + 4 grader inom loppet av 1 timma å hålletr nu minus 2 till +5 grader utan att ja har gjort något ting mer änn stängt av å sedan satt på
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Tja!

Yepp, de verkar leva ett helt eget liv. Svärmor & svärfar har varit iväg på en resa, kylen fungerar perfekt. De undrade om det inte var handhavandefel :) men jag tror jag gjorde rätt.
Kylen har nog kommit på bättre tankar.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

det är inte freon i några kylskåp i husbilar men det kan fortfarande hjälpa att köra på en väldigt ojämn väg eller att ta ut och väda på kylskåpet
 
Toppen