• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket dålig effekt Dometic 7855

F

F.d. 136

Guest
Tja!

Vi har lånat svärfars husbil (Rapido) och e ute på semester. Det visade sig ganska snart att kylskåpet, som verkar vara ett Dometic 7855, har väldigt dålig kyleffekt.
Det är plusgrader i frysen, alla varor förstörda. Kylen är inte speciellt kall så alla känsliga kylvaror är förstörda och kastade. Som tur var hade vi med vår egen kylbäg(eldriven) så vi klarar oss precis, men det är lite meckigt. När vi kollade med svärmor så anger hon att det aldrig fungerat speciellt bra.

Husbilen är från 2007, men när svärföräldrarna köpte den för ca ett år sen satt det kvar en massa skyddsplaster och köket var helt oanvänt. Gissar alltså att kylen 'stått avslagen' i fyra-fem år innan.

Kyl/frysen är exakt lika kass oberoende av 12v/230v/gasoldrift. Vi har varit iväg cirka en vecka och den har gått minst 24h i sträck på alla olika driftsätten. Kyl-elementet i kylen blir bara lite svarare än ljummet och någon is/frost på det är det inte alls tal om.

Läste att gamla kylskåp kunde få freonet(motsv) i botten och behövde vändas uppochner för att börja fungera. Detta kylskåp har väl knappast freon i sig, men det har troligen stått helt okört i fyra fem år i sträck.

Har nån något tips? kan det fungera med en uppånedvändning, eller inlämning för att fylla gas ?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Kanske en dum fråga, nog är väl vinter luckorna borttagna brukar vara varm om de är kvar.

Leif
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Kanske en dum fråga, nog är väl vinter luckorna borttagna brukar vara varm om de är kvar.

Leif

Yepp, sommarluckor. Har även öppnat och kollat så inga fåglar byggt bo :) . Det var inte speciellt varmt i utrymmet innanför luckorna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Tjenare Åke det är väl som med Audi att dom behöver servas ibland ;) :) nä fungerar det över huvudtaget så det blir lite kallt på elementena inne i kylen /frysen .

Har du plockat bort dom täckluckorna som sitter på utsidan , dom så kallade vinterluckorna för jag förmodar att dom har ni med i eller på bilen eftersom ni bor i Boden .

Blir det för varmt på baksidan så blir det ju problem att kyla med skåpet .

På mitt skåp så gick slingan sönder veckan före semestern och då luktade det lite stickande inne i husbilen , men då vill det ju till att man är där då det händer för sen luktar det ju inget alls utan man bara bränner slut en massa gas från P11:an om man kör på gasolen

Om du kikar här så ser du hur funktionen är , jag fick byta hela mitt bakstycke eftersom det hade läckt ut :

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/453482



ps: Kör du någon Army heli nu för tiden ?
 
Senast ändrad:

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Hej!

Kylskåpet MÅSTE stå plant för att fungera riktigt, en lutning på över 3 grader gör att skåpet fungerar dåligt. Många husbilar lutar ju framåt på grund av dåliga fjädrar och detta gör att man lätt kan överstiga 3 graders lutning.
 

marry

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6283
Medlemskap
2026
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Var ute för samma problem förra veckan, var i Tyskland på verkstad.
De bytte ut vredet till termostaten och nu fungerar allt som det skall igen.
Vi har samma skåp och samma årsmodell.
Har Du tur så sitter problemet där.
( tio minuter och delar för en hundring, monteringen sjuhundra)

Mvh
Ryno
 

marry

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6283
Medlemskap
2026
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Utmärkt!
Stämmer precis hur de gjorde.
Fast vi hade stoppläge.
Med den fina beskrivning hade man kunnat fixa det själv:)
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Tja igen !

Tack för svaren. Ingen stickande lukt, och termostatvredet har stopp. Det och att det finns fyra dioder som 'steglöst' visar hur man ställer termostatvredet gör att jag tror att den delen fungerar som den ska.

Jag tror vi har stått rätt plant med husbilen alla gånger vi ställt upp den. Borde iaff inte luta mer än tre grader.
Sommarluckor monterade, och 'fria luftvägar' kontrollerade.


@Bengt-Åke: Yepp, det gör jag :)
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Allt tyder på att det är givaren till termostaten,men då borde den fungera på 12V som på de årsmodellerna och tidigare ej har någon termostatfunktion.
Är du helt säker på att det ej funkar på 12V ?
Testa även på 220V i en timme och då skall det bli varmt vid elpatronen på baksidan.
Är allt ok enl.ovan så lutar det nog åt att kylmedlet läckt ut!

Jojje
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Allt tyder på att det är givaren till termostaten,men då borde den fungera på 12V som på de årsmodellerna och tidigare ej har någon termostatfunktion.
Är du helt säker på att det ej funkar på 12V ?
Testa även på 220V i en timme och då skall det bli varmt vid elpatronen på baksidan.
Är allt ok enl.ovan så lutar det nog åt att kylmedlet läckt ut!

Jojje

Yepp, har kört minst ett dygn i sträck på alla tre möjligheter och det är ungefär lika klent...kan vara små skillnader men det blir i vart fall inga minusgrader i frysen och kylflänsarna i kylen blir knappt kalla. Det är ju en rätt kall sommar så vill man värma sig e det bara sätta sig i frysen.

Utläckt kylmedel torde innebära en läcka, förståss ? ...inte bara fylla utan reparation innan ?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Jag fick byta hela slingan i bak och jag fick börja med att lossa på allt i bak som kablar och rör .
Trycka in det 5-10 cm och lossa dörrarna för det är så trångt i min husbil men det är ju från fall till fall .
Jag fick även plocka ur förarstolen och lossa på dörrstoppen så jag kunde öppna den mer än 90* för kylen gick inte ut ur bodelsdörren .
Delarna kostar ca 4000:-.
Vad heter eran kyl?

Det är ju inget köldmedia som det är i kompressorkylskåp utan någon amoniakblandning (var det någon som sa) och det är ju ett slutet system.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

RM 7855 fra 2006 og 2007 hadde en feil fra fabrikken som kunne medføre at utstyret på baksiden løsnet nede til høyre. Etter en tid med vibrasjon kunne det da oppstå en lekke i kjøleslingen. Det var en recall som ble formidlet ut til de fleste återforseljare om den 15 min reparasjonen som skulle til for å forhindre skade, men det forutsatte at bilen kom inn til verkstaden. I Norge ble informasjon om denne feilen lagt ut i de fleste tidsskrifter for camping og husbiler.

Er skaden først skjedd så er det endast utbytting av agregatet som får den til å fungere igjen.
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

RM 7855 fra 2006 og 2007 hadde en feil fra fabrikken som kunne medføre at utstyret på baksiden løsnet nede til høyre. Etter en tid med vibrasjon kunne det da oppstå en lekke i kjøleslingen. Det var en recall som ble formidlet ut til de fleste återforseljare om den 15 min reparasjonen som skulle til for å forhindre skade, men det forutsatte at bilen kom inn til verkstaden. I Norge ble informasjon om denne feilen lagt ut i de fleste tidsskrifter for camping og husbiler.

Er skaden først skjedd så er det endast utbytting av agregatet som får den til å fungere igjen.

Ok, tack för svaret :)

Låter rätt troligt att det är det som har inträffat då. Då föregående ägaren inte verkar ha använt husbilen så har de kanske inte heller blivit uppmärksammade på problemet.

[Edit] Hittade en recall på nätet som handlade om en dålig skruv, vibrationer och att det kunde börja läcka gas (tolkade det som gasol, då det stod att eldrft var opåverkad). Samma recall, eller en annan ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Det e denna recall jag hittade, se bifogad fil.

[Edit]Hur vet svärfar (eller jag) att hans kylskåp blev åtgärdat eller ejj då det begav sig 2007-2008 ?

Ett sätt bör vara de extra fästena (Finns, finns ej) ?
 

Bilagor

  • Dometic recall 2007.pdf
    75,9 KB · Visningar: 123
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Det er den, brudd og lekasjer kan forekomme på både gasol og kylvätska. Grunnen til at de har tatt forbehold mot drift på gasol er faren for brann.
En lekk på kylvätska dreper skåpet uten yttre fara.
 
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Ahh !

Väldig tack för hjälpen, ska kolla direkt om det finns extra fästen.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Du kan se fästen som satts fast med popnit om skåpet är åtgärdat.
 

Bilagor

  • 20120720_1714421601938988.jpg
    20120720_1714421601938988.jpg
    2,2 MB · Visningar: 54
F

F.d. 136

Guest
Sv: Mycket dålig effekt Dometic 7855

Har precis vart ut mellan regnskurarna. Skåpet är åtgärdat och ser identiskt ut med bilden(bilden jag tog ser ut som samma bild :) ).

Åtgärdat skåp känns ju tryggt ur säkerhetssynpunkt.
Går det fylla på ammoniak eller e det helt kört med heela kylen ?

Bengt-Åke: Kanske e samma problem som du då, då den är riksdålig på alla tre driftsätten så lutar det väl åt sluta ammoniak pga läckage....
 
Toppen