• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Musstörare

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Villägarna skriver följande,vilket är min uppfattning också,slagfälla samt katt är effektivast.

Elektriska ljudskrämmor kallas också bland annat musstörare, råttskrämmare, gnagarskrämmare, ultraljudsskrämmor, och avskräckare mot insekter och gnagare. Men det rör sig i grund och botten om samma produkt. De sätts i vanliga eluttag och kostar någon hundralapp. Apparaterna använder vanligen ultraljud som ligger utanför människans hörselfrekvens, men som kan uppfattas av husdjur som hundar och katter. Möss och råttor kan reagera på ultraljudet till att börja med. När ljudet inte leder till att de drabbas av någon fysisk skada slappnar dock mössen av och bryr sig inte om ljudet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En kompis ställde upp sin HB på vår tomt en vinter. För att slippa möss hade han köpt en "exklusiv" musstörare. Den kostade en bit över tusenlappen och skulle vara bra. :rolleyes:
Herre J..... när vi gick in i husbilen efter fem månader. Drivor med musskit, sönderätna dynor, renknaprade klädselknappar mm mm.
Nä, jag sparar nog mina pengar, ett par slagfällor under HB'n med tillsyn då och då är bättre.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Har haft min husbil stående i en lada under vintern i 7 år. Har använt en hemmagjord musskrämma enl. modell från en redan då gammal tidning "Allt om Elektronik". Jag har ännu inte fått några gnagarangrepp i husbilen. Ladan har dock ej använts för djurhållning på många år och ägaren är nog lite pedant. Så om det beror på musskrämman eller ägaren av ladan kan jag inte vara säker på, men jag fortsätter använda min musskrämma så länge jag är fri från gnagare.
 
Toppen