• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mugghållare och bord till instrumentbrädan

F

F.d. 55488

Guest
Har tillverkat ett par ting för att öka komforten i bilen. Har sett att andra gjort liknande, men dessa båda är mina bidrag.

Kanske kan nån inspireras. Båda är tillverkade av lätta plywoodskivor. Ovansidorna är klädda med konstskinn, liknande bilens övriga instrumentering.

Instrumentbrädebordet har kanter av teaklist. Under bordets skiva har jag skruvat en aluminiumplåt som jag sedan kämmer fast i instrumentbrädans befintliga klämma.

Båda detaljerna är lätta att ta bort. Ingen åverkan eller håltagning har gjorts.

Nu har vi utrymme att ställa våra kaffemuggar, lägga våra mobiler, pennor, biljetter, miniräknare, kartor m.m. Skönt!

Vårt nästa projekt blir att omvandla ett 60 cm. djupt köksskåp (opraktiskt) till att bli ett skåp med två utdragbara lådor för att på så vis göra utrymmet överblickbart. Meningen är att vi också ska slippa krypa för att plocka fram det vi vill ha. Bild på detta kommer när det är färdigt.

Sommarhälsningar från Fy & Bi :):)

IMG_6942.JPG

IMG_6944.JPG
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Snyggt!
Det vore ju kanon att få ett par enkla måttsatta ritningar! :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Gjorde ett bord förra året till instrumentbrädan. Men det skadar inte med fler avlastningsytor samt fler mugghållare. Fick lite inspiration i en annan tråd. Egen tillverkning av plyfa, klädd på jobbet med konstläder av min kollega Lars. Går hela vägen bak så ingen kan ramla ner i handskfacket.

Peter :)
 

Bilagor

  • 2014-06-03-1439.jpg
    2014-06-03-1439.jpg
    771,2 KB · Visningar: 78
  • 2014-06-03-1438.jpg
    2014-06-03-1438.jpg
    944,3 KB · Visningar: 72
  • 2014-06-03-1436.jpg
    2014-06-03-1436.jpg
    1,2 MB · Visningar: 95
  • 2014-06-03-1427.jpg
    2014-06-03-1427.jpg
    823,5 KB · Visningar: 81
  • 2014-06-03-1428.jpg
    2014-06-03-1428.jpg
    832,2 KB · Visningar: 76

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

det går att köpa de färdiga också det är väl så ni har fått måtten
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Har aldrig sett dom färdiga annat än på bild.
Jag använder en pappbit och sågar sedan lite större för att få slipmån till 100% passform. Gör man sin egen har man ju också händerna fria vad gäller design.

Peter :)
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

det går att köpa de färdiga också det är väl så ni har fått måtten

Jag ritade en egen. Det var svårare än jag trodde, så fick springa fram och tillbaka med en tillplattad corn flakes-kartong, tumstock, penna och sax halva kvällen! Men den blev bra och billig! :)
Jessika
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Har aldrig sett dom färdiga annat än på bild.
Jag använder en pappbit och sågar sedan lite större för att få slipmån till 100% passform. Gör man sin egen har man ju också händerna fria vad gäller design.

Peter :)

Det bord du gjort är klart det snyggaste jag sett, du borde fördriva kvällar och helger med att tillverka sådana bord. Jag hade köpt ett!!
Ha de gott!!
//Tommy :)
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Ser fram mot lösning av lådor i stället för djupt skåp där man får ligga på golvet för att få fram kastruller mm. Verkar som de senare årsmodellerna har förstått detta. Vi köpte 2008 och då var det nog mest skåp som gällde. Samma sak gäller ju dessutom för moderna kök i vanliga bostäderhåkan
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Ser fram mot lösning av lådor i stället för djupt skåp där man får ligga på golvet för att få fram kastruller mm. Verkar som de senare årsmodellerna har förstått detta. Vi köpte 2008 och då var det nog mest skåp som gällde. Samma sak gäller ju dessutom för moderna kök i vanliga bostäderhåkan

Såna lådor har vi :D

//Niclas
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Jag förstår inte riktigt vad man ska ha alla dessa hyllor till som bara är i vägen ,man kan ju ändå inte sitta och fika när man kör tycker det verkar trafikfarligt.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Jag förstår inte riktigt vad man ska ha alla dessa hyllor till som bara är i vägen ,man kan ju ändå inte sitta och fika när man kör tycker det verkar trafikfarligt.

Kan du växla, kan du lyfta en kopp (lika långt till alla)!
Troligen farligare att växla då det dessutom involverar två ben (om du inte har automat) ;)

Har man så fullt upp så man inte kan lyfta en kopp bör man nog stå över att köra över huvud taget.

Peter :D
 
Senast ändrad:
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

nja riktigt så är det väl inte men var och en gör som han,hon vill
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

jo det gör vi men vi har inte så brottom utan att vi kan stanna och ta en fika varför stressa och kanske förorsaka en olycka inte min stil ,eller som man säger min grej

dom som vill ha sina hyllor invid krokkuddar och vill ha prylarna i huvudet vid eventuell panikbromsning är inte mina problems
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Jag ritade en egen. Det var svårare än jag trodde, så fick springa fram och tillbaka med en tillplattad corn flakes-kartong, tumstock, penna och sax halva kvällen! Men den blev bra och billig! :)
Jessika

Du måste ju visa en bild också ;)

jo det gör vi men vi har inte så brottom utan att vi kan stanna och ta en fika varför stressa och kanske förorsaka en olycka inte min stil ,eller som man säger min grej

dom som vill ha sina hyllor invid krokkuddar och vill ha prylarna i huvudet vid eventuell panikbromsning är inte mina problems

Bråttom och bråttom. Snarare mer att förena nytta med nöje. Semestern är ju begränsad (om man inte är pensionär), och en kopp Löfbergs Lila sitter ju aldrig fel. Med tanke på hur mycket kaffe jag och min fru dricker skulle vi aldrig komma fram.
Och personligen så tycker jag nog att ett av ställena där en kopp kaffe smakar godast är bakom ratten i husbilen på långresa :)

Peter :)
 

Bilagor

  • 2013-06-16-0923.jpg
    2013-06-16-0923.jpg
    548,3 KB · Visningar: 88
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Mugghållare och bord till instrumentbrädan

Ser fram mot lösning av lådor i stället för djupt skåp där man får ligga på golvet för att få fram kastruller mm. Verkar som de senare årsmodellerna har förstått detta. Vi köpte 2008 och då var det nog mest skåp som gällde. Samma sak gäller ju dessutom för moderna kök i vanliga bostäderhåkan

Vi är nu färdiga med projektet "förvandla skåp, till skåp med lådor".

Skåpet vi utgått ifrån var ett 50 cm. brett och 60 cm. djupt skåp.

Istället för att själv tillverka lådor inhandlades färdiga från Ikea. Dessa är 35 cm. breda och 50 cm. långa.

Eftersom lådorna var smalare än skåpet fick lådskenorna monteras på reglar som skruvades på skåpets insidor.

När skåpdörren är stängd går det inte att se vad som döljer sig på insidan. Det ser alltså ut som det gjorde innan ombyggnad.

Nu är det alltså bara att dra ut lådan och plocka till sig vad man är ute efter. Man slipper alltså krypa på knä för att treva efter nåt längst in i ett djupt skåp. Skönt!

Hyllan som fanns i skåpet behöll vi på dess plats under översta lådan, där kan vi förvara tunnare prylar som t.ex. skärbräda och underlägg. Även på golvet under nedersta lådan finns plats för förvaring. Var tvungen att sätta nedersta lådan 10 cm. över golvet för att inte lådan skulle krocka med värmeslangar längst in i skåpet.

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 

Bilagor

  • IMG_6990.JPG
    IMG_6990.JPG
    3,5 MB · Visningar: 72
  • IMG_6991.JPG
    IMG_6991.JPG
    3,5 MB · Visningar: 66
  • IMG_6992.JPG
    IMG_6992.JPG
    3,7 MB · Visningar: 64
  • IMG_6993.JPG
    IMG_6993.JPG
    3 MB · Visningar: 67
  • IMG_6994.JPG
    IMG_6994.JPG
    3 MB · Visningar: 59
Toppen