Jag har en (fransk) MPPT-regulator från Antarion som är monterad av husbilsfirma för drygt ett år sedan. Kollade över lite inställningar och har en fundering som inte instruktionen ger något svar på.
Man kan ställa in olika områden för LVD (brytning) och LVR (öppning):
1. 11,5 - 12,6 V eller
2. 11,0 - 12,1 V
Jag har AGM batterier 2*100 Ah och firman har valt alternativ 2.
Finns det någon för-/nackdel med något av alternativen?
Det finns också en funktion för "utjämning" vilket verkar vara någon form av djupurladdning 1 gång/månad. Den kan vara AV eller PÅ och den är nu PÅ. Funkar det om jag har 220 volt ansluten (och ordinarie laddare igång) när bilen inte används? Är det bättre att jag bara har solcellerna för laddning då?
Tacksam om någon sprider lite ljus i detta mörker...
Man kan ställa in olika områden för LVD (brytning) och LVR (öppning):
1. 11,5 - 12,6 V eller
2. 11,0 - 12,1 V
Jag har AGM batterier 2*100 Ah och firman har valt alternativ 2.
Finns det någon för-/nackdel med något av alternativen?
Det finns också en funktion för "utjämning" vilket verkar vara någon form av djupurladdning 1 gång/månad. Den kan vara AV eller PÅ och den är nu PÅ. Funkar det om jag har 220 volt ansluten (och ordinarie laddare igång) när bilen inte används? Är det bättre att jag bara har solcellerna för laddning då?
Tacksam om någon sprider lite ljus i detta mörker...
Senast ändrad: