• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips MPPT för laddning av bilbatteriet

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
När jag nu går över från syra till lithiumbatterier så funderar jag på att använda Victron MPPT 75/15 som sitter i idag till att ladda bilbatteriet och köpa en ny till bodelen. Har en 190W panel från Sunlux som ska monteras i samband med byte till 2st av deras 160Ah batterier och tänkte ha en Victron 100/30 i fall jag får för mig att lägga till ytterigare en panel. Tankar kring att ha en MPPT till bilbatteriet, jag menar solen är ju gratis :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När jag nu går över från syra till lithiumbatterier så funderar jag på att använda Victron MPPT 75/15 som sitter i idag till att ladda bilbatteriet och köpa en ny till bodelen. Har en 190W panel från Sunlux som ska monteras i samband med byte till 2st av deras 160Ah batterier och tänkte ha en Victron 100/30 i fall jag får för mig att lägga till ytterigare en panel. Tankar kring att ha en MPPT till bilbatteriet, jag menar solen är ju gratis :)
Det är inget problem att använda den, även om det är lite överkurs att ha den till startbatteriet, tänker du köpa en solpanel enbart till det batteriet?
Jag har litiumbatteri ,160W panel och samma Victron 75/15, kör apr-okt har i stort sett aldrig 230V ansluten.
Mitt råd är prova med din nuvarande regulator och solpanel innan du lägger till fler, det kanske räcker.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har en Victron MPPT 100/30 til at lade LifePo4 og så har jeg en Victron 1212 9 monteret mellem bodelsbatteri og startbatteri. Jeg har en kontakt så jeg selv bestemmer hvornår bodelsbatteriet lader på startbatteriet.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Det är inget problem att använda den, även om det är lite överkurs att ha den till startbatteriet, tänker du köpa en solpanel enbart till det batteriet?
Jag har litiumbatteri ,160W panel och samma Victron 75/15, kör apr-okt har i stort sett aldrig 230V ansluten.
Mitt råd är prova med din nuvarande regulator och solpanel innan du lägger till fler, det kanske räcker.
Ja jag kommer nog prova med nuvarande 75/15, panelen är endast för bodelen men ska jag utöka med flera så blir 75/15 för liten så det var därför jag började fundera på att använda den till enbart startbatteriet.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Vad är det som förbrukar så mycket ström från startbatteriet när bilen står still så du behöver ladda det? Låter lite "over kill" att sätta dit en solcellsregulator....
Tanken är mera att hålla bilbatteriet i toppskick och slippa underhållsladda och får jag en MPPT över så kan man ju lika gärna använda den.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag håller med Magnus ovan spekulerar du ändå på att köpa en ny regulator så köp en med dubbla utgångar. De brukar vara inställda på att ladda med en mindre del av totala strömmen under en begränsad tid, perfekt för ett startbatteri.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Så här har jag gjort för att få lite underhållsladdning till startbatteriet när vi "solcellsladdar".
Det ger bara lite ström för att upprätthålla laddningen i startbatteriet.
Spänningen sjunker ca 0,8 V över dioden och strömmen begränsas av lampan, t.ex. när startmotorn snurrar
 

Bilagor

  • Screenshot_20240120_133854_Gallery.jpg
    Screenshot_20240120_133854_Gallery.jpg
    608,1 KB · Visningar: 88

ALLKA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2024
När jag nu går över från syra till lithiumbatterier så funderar jag på att använda Victron MPPT 75/15 som sitter i idag till att ladda bilbatteriet och köpa en ny till bodelen. Har en 190W panel från Sunlux som ska monteras i samband med byte till 2st av deras 160Ah batterier och tänkte ha en Victron 100/30 i fall jag får för mig att lägga till ytterigare en panel. Tankar kring att ha en MPPT till bilbatteriet, jag menar solen är ju gratis :)
Även jag håller på med att byta batterityp och skall även byta regulator. När jag kikar på Victron så fram går inte huruvida den är passlig för Lithium. Hur har du verifierat det. Spänningen för laddning av denna batterityp får aldrig överstiga 14,6V.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Även jag håller på med att byta batterityp och skall även byta regulator. När jag kikar på Victron så fram går inte huruvida den är passlig för Lithium. Hur har du verifierat det. Spänningen för laddning av denna batterityp får aldrig överstiga 14,6V.
Victrons prylar är anpassade för litiumbatterier
och jag läser alltid informationen om prylarna innan jag köper ;-)
Victron är nog bland om inte det bästa på marknaden vad gäller litiumbatterier.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Även jag håller på med att byta batterityp och skall även byta regulator. När jag kikar på Victron så fram går inte huruvida den är passlig för Lithium. Hur har du verifierat det. Spänningen för laddning av denna batterityp får aldrig överstiga 14,6V.

Her kan du se alle Victrons produkter


Og hvis du leder lidt på siden så kan du finde produktblade med specifikationer til alt.
 

ALLKA

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2024
Her kan du se alle Victrons produkter


Og hvis du leder lidt på siden så kan du finde produktblade med specifikationer til alt.
Tack
Jag läser mig till att absorbationsspänningen är 14,4V vilket är fint, dessutom skall den vara justerbar vilket gör att den passar till olika batterityper. Men jag hittar ingen vägledning hur det går till?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Toppen