• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mottagning med fast antenn

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mottagning med fast antenn

Det skummaste är att jag inte fick bild i göteborg förrän jag skruvade ner förstärkaren till minimum...


Det är helt normalt.

TVn vill ha en signal mellan 45-75db för att ge en optimal bildkvalite, är du nära en sändare och du förstärker den redan starka signalen så distortioneras denna och det blir ingen bild.

Mottagningen består av 2 komponenter
1 Signalstyrka som eg inte är så viktig.
2 Signalkvaliten

Detta är inget kalibrerat mätinstrument,men ger en liten indikation. Av egen erfarenhet så skall kvalitén ligga över Ca 75%

på dom flesta aparater så kan man trycka på info knappen och justara förstärkningen så att man har max quality.
 

Bilagor

  • freeview_signal_quality.jpg
    freeview_signal_quality.jpg
    13,8 KB · Visningar: 265
F

F.d. 15943

Guest
Sv: Mottagning med fast antenn

Hej!
På våran bil lät vi instalera en runtomstrålande antenn som heter UFO och vi hade problem med mottagningen i början. På förstärkaren finns två möjliga utgångar för inkoppling av TV:n. När jag bytte till det andra uttaget så fungerade mottagningen utmärkt. Ett uttag är tydligen avsett för radio och det andra för TV. Finns ingen märkning om vad som är vad. Om man studerar kopplingschemat så kan man möjligen förstå vilket uttag som är avset för TV:n.
 
Toppen