• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorvärmare

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På förra husbilen hade jag motorvärmare, som knappt användes men när den väl användes var den guld värd...

Så nu tänkte jag montera en på nuvarande bil.
Har en Fiat Ducato 2,3 MultiJet 130hk Euro5 2016.
När jag slår hos de olika leverantörerna får jag väldigt många olika svar på vad som passar.
På Calix finns den motorn inte med men däremot allt samma men Euro6, samma motor?
På något annat ställe finns inte MultiJet förens efter 2017 innan heter motorn JTD.
Vissa hänvisar till att blockvärmare passar men inte vilken frostplugg som ska bort.
Andra hävdar att modellen endast kan ha slangvärmare monterad på nedre kylarslangen och vissa säger slangen mellan motor och kupeellement.
På de som hävdar att den ska sitta på slangen till kupeelementet säger två att den ska monteras mot ordinarie flödesriktning och andra med.

Någon som har en aning?

Av tidigare bilar jag haft eller monterat på har blockvärme (i kylkanal) funkat bäst.
Sämst är anliggningsvärmare på oljetråget....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att välja en större modell, de "ordinarie" på ca.500W är enligt mej för små, och kräver många timmar idrift för att ge något tillskott, de finns modeller på 1kW.

Men jag skulle hellre satsa på en dieseldriven motorvärmare från Kina typ Webasto/Eberspäscher, de brukar ligga på 5-6kW och värmer snabbt upp även en rejäl motor, tror det hamnar på snarlik kostnad.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det har ju kommit mer och mer en variant med cirkulationspump. Den har länge gått att skicka efter på ex. eBay m.m. och då ofta från Kina/Tyskland som vanligt. De brukar ofta ha flera och rätt kraftiga W. värden.
De monteras på ena slangen till elementet och med inbyggd cirkulationspump som hjälp så skall de värma upp rätt bra och snabbt.
Just de har på senare år börjat säljas i Sverige (med skaplig men annan prissättning).
Även Calix har visst skapat en egen unik "ny" motorvärmare fast idén är gammal.........




Man bör väl i så fall köpa en "seriös" säker värmare, och fundera på W-styrka kontra tid det tar med uppvärmning, om man snart vill åka eller ofta vet i god tid innan.

M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det har ju kommit mer och mer en variant med cirkulationspump. Den har länge gått att skicka efter på ex. eBay m.m. och då ofta från Kina/Tyskland som vanligt. De brukar ofta ha flera och rätt kraftiga W. värden.
De monteras på ena slangen till elementet och med inbyggd cirkulationspump som hjälp så skall de värma upp rätt bra och snabbt.
Just de har på senare år börjat säljas i Sverige (med skaplig men annan prissättning).
Även Calix har visst skapat en egen unik "ny" motorvärmare fast idén är gammal.........




Man bör väl i så fall köpa en "seriös" säker värmare, och fundera på W-styrka kontra tid det tar med uppvärmning, om man snart vill åka eller ofta vet i god tid innan.

M.v.h. JANKRO.
Jag fick tipset att köpa en sådan med pump på ett annat forum.
Hittade flera återförsäljare i Sverige men när man kollar bilderna på deras värmare så säljs exakt likadana från Kina för halva priset.
De finns oftast i effekter mellan 1-3kW.

Sätter man en sådan så värms motorn upp ganska fort.
Min inverter klarar 1,5kW kontinuerligt och skulle då kunna användas att förvärma motorn minst 15min.

Köper man en sådan från Kina så är det ungefär till hälften av vad Biltemas slangvärmare kostar...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att välja en större modell, de "ordinarie" på ca.500W är enligt mej för små, och kräver många timmar idrift för att ge något tillskott, de finns modeller på 1kW.

Men jag skulle hellre satsa på en dieseldriven motorvärmare från Kina typ Webasto/Eberspäscher, de brukar ligga på 5-6kW och värmer snabbt upp även en rejäl motor, tror det hamnar på snarlik kostnad.
Jag har varit i tanken på att köpa en dieselvärmare också.
Där drar dock pengen iväg till runt 5 000:- om man ska ha en vattenmodell.
Hittar heller inget uppenbart ställe att montera den på utan att den är ivägen när man ska göra motorservice...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag fick tipset att köpa en sådan med pump på ett annat forum.
Hittade flera återförsäljare i Sverige men när man kollar bilderna på deras värmare så säljs exakt likadana från Kina för halva priset.
De finns oftast i effekter mellan 1-3kW.

Sätter man en sådan så värms motorn upp ganska fort.
Min inverter klarar 1,5kW kontinuerligt och skulle då kunna användas att förvärma motorn minst 15min.

Köper man en sådan från Kina så är det ungefär till hälften av vad Biltemas slangvärmare kostar...
Ja, för några år sedan innan tull och moms så funderade jag på en kraftig/snabb sådan till JEEP'en om ny istid skulle drabba oss. Jag tror att det då gick att få en kraftig med pump som i länk ett för 260:- och gratis frakt som vanligt då.
Misstänksamt billigt men hade troligen funkat bra ändå. Det blev inget köp, så någon bedömning av effektivitet kan inte göras.

M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja, för några år sedan innan tull och moms så funderade jag på en kraftig/snabb sådan till JEEP'en om ny istid skulle drabba oss. Jag tror att det då gick att få en kraftig med pump som i länk ett för 260:- och gratis frakt som vanligt då.
Misstänksamt billigt men hade troligen funkat bra ändå. Det blev inget köp, så någon bedömning av effektivitet kan inte göras.

M.v.h. JANKRO.
Nu är det en hundring till med gratis frakt från Polen så jag funderar faktiskt på att prova.
Har du någon ide' om montaget.
Med eller mot motorns ordinarie flödesriktning?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nu är det en hundring till med gratis frakt från Polen så jag funderar faktiskt på att prova.
Har du någon ide' om montaget.
Med eller mot motorns ordinarie flödesriktning?
Nje, jag tittade noga på det när det var på gång. Monteringsmässigt på JEEP'en så går det två parallella slangar till kupén och värmen och lika lätt med montering på båda. Normalt så går ju slangen till värmen ut från "huset" före den stängda termostaten för att snabbt få värme till elementet, och returen in på en lägre nivå i motorn, så det skulle ju i så fall vara om man får bättre cirkulation i själva motorn med att skicka in vattnet uppe vid termostathuset i stället för att ta det därifrån??? Så jag kom inte fram till något vettigt just då.
I Kinainstruktionerna som jag sett så finns ingen info om riktning, bara att det inte får finnas någon luftficka i värmaren för då går värmepatronen sönder vilket ju är normalt (det är visst därför en reaktor på våra kvarvarande kärnkraftverk står still nu efter översynen...).
Det skulle ev. kunna vara intressant att läsa Calix instruktioner för deras variant.
I instruktionerna från firman som säljer eftermarknadständsystem som huvudsyssla så står det att det gör detsamma vilken man väljer (Steg 1). Med andra ord ta den lämpligaste.
(Men överst i texten står det såg jag nu efteråt "i returslangen" men det står inte i vilken riktning.... Tvetydig info.)


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen