• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motortemperatur Fiat 150 hk

Lars Modig

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
32505
Medlemskap
2024
Har en fundering om motortemperaturen är korrekt.
Beskriver följande iakttagelser i dag när vi hämtade bilen:
  • Utetemperaturen - 14 grader.
  • Bilen startade och tempmätaren visade, först efter några mils körning, (framme vid Strömsholm cirka) uppe i normaltemp.
  • När vi stannade med motorn fortfarande på tomgång sjönk temp omg ner, mätaren visade "halva normaltemp"! Vad det blir i grader vet jag ej.
  • Fortsatte körningen hemmåt och temp stiger till normaltemp.
  • Framme vid parkeringen i Hallstahammar med motorn på tomgång sjönk temp till "noll" enl mätaren.
Enligt min erfarenheter av bilar, även i sträng kyla, skall motortempen ganska snabbt komma upp till normaltemp och aldrig sjunka vid tomgång!
Är termostaten trasig och står öppen? Vad har ni för erfarenhet av körning i sträng kyla? Enligt firman är detta normalt!?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En mekanisk termostat i kylvattenslangarna mellan motor och kylare, brukar ha ett litet hål så att den aldrig kan bli helt stängd.
Men kan känna på kylvattenslangarna när motorn går på tomgång och få en uppfattning om vatten går runt och in i kylaren.
Slangarna bör vara kalla ända tills tempen kommit upp en bra bit.
Jag förmodar du menar -14 grader C, med mellanslaget, (eller så blir det så stora teckenmellanrum i forumet) kan strecket stå för paus om man vill tolka det så.
Min erfarenhet med en äldre Fiat 2.5TDI från 1996, är att den tar god tid på sig att bli varm, även på sommaren.
Nyare bilar verkar ha mindre kylvätska och tar till elfläkt på sommaren , då bör de bli varma även på vintern.

Det finns skäl att nyare personbilar med Dieselmotor behöver en Diseslvärmare, för att få tillräckligt med värme på vintern.
Moderna dieselmotor har god verkningsgrad så mindre av dieseln blir förlustvärme.

Ev har en del bilar en värmeväxlare som värms av avgasen och ger därmed varm luft till kupe´n innan vattentempen har gått upp.

Roysan
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.580
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tror inte det är onormalt för en dieselmotor. De utvecklar inte mycket överskottsvärme och då det är kallt kan den ha svårt att hålla värmen uppe, i synnerhet då kupévärmefläkten går.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har en fundering om motortemperaturen är korrekt.
Beskriver följande iakttagelser i dag när vi hämtade bilen:
  • Utetemperaturen - 14 grader.
  • Bilen startade och tempmätaren visade, först efter några mils körning, (framme vid Strömsholm cirka) uppe i normaltemp.
  • När vi stannade med motorn fortfarande på tomgång sjönk temp omg ner, mätaren visade "halva normaltemp"! Vad det blir i grader vet jag ej.
  • Fortsatte körningen hemmåt och temp stiger till normaltemp.
  • Framme vid parkeringen i Hallstahammar med motorn på tomgång sjönk temp till "noll" enl mätaren.
Enligt min erfarenheter av bilar, även i sträng kyla, skall motortempen ganska snabbt komma upp till normaltemp och aldrig sjunka vid tomgång!
Är termostaten trasig och står öppen? Vad har ni för erfarenhet av körning i sträng kyla? Enligt firman är detta normalt!?
Detta är helt normalt för en modern dieselmotor. Du måste ha extravärmaren igång för att få rätt motortemp vid låg belastning o tomgång.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.113
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så med en nyare bil med euro6 motor är dieselvärmare närmast ett måste under vintern??
Det fungerar bra utan värmare åtminstone i södra halvan av landet, jag upplever att min Euro6 blir snabbare varm än äldre bilar,troligen är kylsystemet anpassat för att snabbt få bra avgasvärden.
En husbil är tung och kräver att motorn jobbar hårdare jämfört med en personbil som går lättare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har dieselvärmare på min XC70.
På en normalvinter med temperaturer runt -5 behövs inte värmaren, enda fördelen är att kupé värmen kommer några kilometer tidigare.
Men vid körning under -15 gör den mer nytta. Utan tar det flera mil innan det börjar bli behagligt i bilen men bara några km med värmaren på.
Vid långkörning känner man ibland att kupé tempen sjunker och slår man då på värmaren blir det fort behagligt igen.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Bilens ordinarie värme är kopplat före termostaten, vilket innebär att motorn kyls via värmepaketet även om termostaten är stängd.
Vid tomgångskörning kommer därför motortemperaturen att minska.
BBa
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Har en fundering om motortemperaturen är korrekt.
Beskriver följande iakttagelser i dag när vi hämtade bilen:
  • Utetemperaturen - 14 grader.
  • Bilen startade och tempmätaren visade, först efter några mils körning, (framme vid Strömsholm cirka) uppe i normaltemp.
  • När vi stannade med motorn fortfarande på tomgång sjönk temp omg ner, mätaren visade "halva normaltemp"! Vad det blir i grader vet jag ej.
  • Fortsatte körningen hemmåt och temp stiger till normaltemp.
  • Framme vid parkeringen i Hallstahammar med motorn på tomgång sjönk temp till "noll" enl mätaren.
Enligt min erfarenheter av bilar, även i sträng kyla, skall motortempen ganska snabbt komma upp till normaltemp och aldrig sjunka vid tomgång!
Är termostaten trasig och står öppen? Vad har ni för erfarenhet av körning i sträng kyla? Enligt firman är detta normalt!?
Testa med att täcka för grillen när det är kallt. Som i gamla tider med gardin
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Om värmeväxlaren för bodelsvärmen är aktiv, då orkar inte en liten motor hålla värmen på tomgång när det är kallt, i bland inte ens komma upp i temperatur.
Jag upplevde detsamma, men efter att ha bytt termostaten i kylaren till en som öppnade först vid 90 grader blev det betydligt bättre och vi fick upp temperaturen även i bodelen under körning.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.847
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kan bli väldigt varmt på en het sommardag. Husbilar får ofta jobba hårt. Så himla dyrt att fixa en topp som slagit sig...

Tror mer på tidigare förslag. Skärma av kylaren på vintern och låta den gå svalt på sommaren...
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
252
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Byta termostat mellan sommar och vinter är ju inte så väldigt svårt och tvärtom
den sitter ju oftast på högsta punkten på motorn man behöver ju inte tappa ur all glykolblandning
bara försöka hålla rent och tappa tillbaka det man tappat ur är ju ingen raketforskning
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Har en fundering om motortemperaturen är korrekt.
Beskriver följande iakttagelser i dag när vi hämtade bilen:
  • Utetemperaturen - 14 grader.
  • Bilen startade och tempmätaren visade, först efter några mils körning, (framme vid Strömsholm cirka) uppe i normaltemp.
  • När vi stannade med motorn fortfarande på tomgång sjönk temp omg ner, mätaren visade "halva normaltemp"! Vad det blir i grader vet jag ej.
  • Fortsatte körningen hemmåt och temp stiger till normaltemp.
  • Framme vid parkeringen i Hallstahammar med motorn på tomgång sjönk temp till "noll" enl mätaren.
Enligt min erfarenheter av bilar, även i sträng kyla, skall motortempen ganska snabbt komma upp till normaltemp och aldrig sjunka vid tomgång!
Är termostaten trasig och står öppen? Vad har ni för erfarenhet av körning i sträng kyla? Enligt firman är detta normalt!?
Dieselmotorer har den egenheten, kört långtradare i 45 år och legat i bilen och det är samma sak där, man måste ha motorbromsen inkopplad på tomgång så den får arbeta om du ska få någon värme, man har ju som tur är kupevärmare och om den nu skulle ha gott sönder så fick bilen gå på tomgång när man sov med motorbromsen inkopplad.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.847
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Absolut går det att byta sommar och vinter men ofta på nyare bilar sitter den illa till.

Som exempel lite utanför ämnet...

På vissa Volvo v70 sitter den bakom motorn mot torpeden. 6 timmar på verkstad och vissa verkstäder tar inte det jobbet ens.

Hur det är på nyare husbilar med Euro 6 motorer vet jag inte men inte säkert att det är lätt..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.954
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det borde inte hjälpa att byta termostat, den reglerar bara att uppnådd driftstemperatur inte överstiger dess grader.
Då är tipset att delvis minska kylaren effektiva yta bättre.

Min daily driver en mb Vito -15 euro6 kommer inte upp i normal drifttemp. (90C) i stan, trots en webasto dieselvärmare på 5kW når bara 80C vid stadskörning <50km/h, på landsväg håller den 90C utan webasto, allt detta vid -10C eller kallare.
Jag tror många moderna dieslar idag skulle behöva en stödvärmare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.300
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta kan låta bakvänt.
Men det det handlar om är att öka förlusterna så mycket att önskad temperatur och effekt uppnås.

Det kan ske med olika metoder:
Offektiv motor typ bensinare, stor dieselmotor, dieselmotor med avgasbromsen aktiv.
Tillsatsvärmare/dieselvärmare
Värmeelement i kylvätskan in till kupevärmen.
Värmeelement direkt i luftutblåset till kupen.

Allt handlar om att elda mer bränsle än vad som absolut krävs för att flytta bilen i den hastighet som föraren bestämmer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag upplevde detsamma, men efter att ha bytt termostaten i kylaren till en som öppnade först vid 90 grader blev det betydligt bättre och vi fick upp temperaturen även i bodelen under körning.

Jag har i många år kört med en 91 graders termostat i vår husbil utan några problem. På vintern täcker jag över luftintagen i fronten
och det gör att motorn når 80-85 grader vintertid med värmen på, och vi har skön värme i bilen. På sommaren ligger motortemperaturen på
85-90 grader, ibland strax över i en längre uppförsbacke, men allt har fungerat utan problem i mer än 10.000mil! :)
 
Senast ändrad:

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.717
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Jag gör som Montreal täcker för kylaren, brukar ta en wellpappbit som täcker 3/4 av kylarens höjd och stoppar ner den alldeles framför kylaren. Får då fin motortemp och varmt och skönt, har gjort så i 10 år nu med nuvarande husbil.
Mvh
Matti
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag gör som Montreal täcker för kylaren, brukar ta en wellpappbit som täcker 3/4 av kylarens höjd och stoppar ner den alldeles framför kylaren. Får då fin motortemp och varmt och skönt, har gjort så i 10 år nu med nuvarande husbil.
Mvh
Matti
Jag det gör underverk, men jag skulle hellre råda dej att inte sätta en skiva direkt på kylare utan hellre stänga luftintagen i grillen.
Då kan motorn ändå utnyttja hela kylarens och kylfläktarnas kylförmåga om det någon gång behövs.
Om man har en bil med Fiat originalhytt fanns det i varje fall förut original kylartäcke för grillen att köpa.
 
Toppen