Sv: Motorstorlek
Tyvärr har jag inte (ännu) hittat ett lika bra pdf-dokument för 2,3 JTD.
Det är förvisso en motor med 4-ventilsteknik, den benämns 2,3 JTD -16 där 16 står för 16 ventiler, alltså 4/cylinder.
Angående 2,8 JTD, 8140.43B ,8140.43S & 8140.43N, är det samma grundmotor (med 2-ventilsteknik, så vitt jag kunnat få fram) men med olika turbotryck och därmed olika effekt.
Att kolvar och ventiler kan kollidera vid ett kamremshaveri är mycket vanligt på dieselmotorer.
Motorer där kolv och ventil kolliderar vid kamremshaveri kallas "interferensmotorer" på grund av detta.
På Ottomotorer med två-ventilsteknik är det mer vanligt att ett kamremshaveri inte innebär kollision mellan kolv och ventil.
För "kalenderbitare" kan meddelas att det inte gäller Volvo 230K-motorn där förbränningsrummet befinner sig i kolvens "urgröpning" likt dieselmotorer, cylinderlocket är alltså plant och utan förbränningsrum...
Den som vill ägna lite tid åt att få fram reservdelsnummer till sin bil kan googla på detta : detali Använd språkverktyget och översätt från ryska till engelska ( el. svenska) så kan ni (vid rätt tid på dygnet - det verkar vara nere på natten) hitta rätt reservdelsnummer till det ni söker. Tyvärr är det dåligt med översättning för Fiat men andra märken är bättre översatta via Google..........
/Lasse