• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorstorlek

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorstorlek

2,3 JTD, motorkod FIAE048IC brukes også av Iveco i de mindre varebilene.
3,0L motoren på 157 hk som sitter i Ducato brukes og i Iveco 50C16.
Så langt jeg har lest meg til er det Turboen som skiller mellom denne og den motoren som brukes i 65C18 og der gir 176 hk. Om jeg har lest korrekt er det en turbo med waste-gate i den minste og en variabel turbo på den store utgaven.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Motorstorlek

Tyvärr har jag inte (ännu) hittat ett lika bra pdf-dokument för 2,3 JTD.
Det är förvisso en motor med 4-ventilsteknik, den benämns 2,3 JTD -16 där 16 står för 16 ventiler, alltså 4/cylinder.

Angående 2,8 JTD, 8140.43B ,8140.43S & 8140.43N, är det samma grundmotor (med 2-ventilsteknik, så vitt jag kunnat få fram) men med olika turbotryck och därmed olika effekt.

Att kolvar och ventiler kan kollidera vid ett kamremshaveri är mycket vanligt på dieselmotorer.
Motorer där kolv och ventil kolliderar vid kamremshaveri kallas "interferensmotorer" på grund av detta.

På Ottomotorer med två-ventilsteknik är det mer vanligt att ett kamremshaveri inte innebär kollision mellan kolv och ventil.

För "kalenderbitare" kan meddelas att det inte gäller Volvo 230K-motorn där förbränningsrummet befinner sig i kolvens "urgröpning" likt dieselmotorer, cylinderlocket är alltså plant och utan förbränningsrum...

Den som vill ägna lite tid åt att få fram reservdelsnummer till sin bil kan googla på detta : detali Använd språkverktyget och översätt från ryska till engelska ( el. svenska) så kan ni (vid rätt tid på dygnet - det verkar vara nere på natten) hitta rätt reservdelsnummer till det ni söker. Tyvärr är det dåligt med översättning för Fiat men andra märken är bättre översatta via Google..........

/Lasse
 
F

F.d. 30004

Guest
Sv: Motorstorlek

Hej på er!

Jag ska skriva kontrakt, idag, på en Adria Matrix 650 SK och blir, efter att jag har läst era kommentarer, fundersam över mitt tänkta val av motor.

Jag hade tänkt mig en 2,3 JTD 40 H 130 HP, blir den motorn för liten?

Tacksam för kommentarer.

Hälsar // S-O
 
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Motorstorlek

Hej
130 HK motorn Går jätte bra Mycke bra drag förmåga
Så kombinationen 4 tons bil 130HK blir bra
Du får även bra lastvikt
Enda nackdelen med 130 motorn är kamremmen
Det är ju några som haft problem just med den
3,0 motorn 157HK är det ju kamkedja och därmed lite mera driftsäker


Lycka till med köpet
MVH Sonny
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.665
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Jag trivs väldigt bra med 2,3 130 hk motorn i vår LMC 6600. Provade en jämnstor 6750 med 3,0 l motorn också. Jag tyckte 2,3 l var smidigare. Fiat har optimerat just 2,3 130 hk för husbilar. Bra balans mellan effekt och vrid. För mycket vrid kan lura en att köra på för låg växel vilket kan slita hårt på övriga drivlinan. Inte minst 5:ans och 6:ans växel.

Krister N
 
Toppen