• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorstorlek

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Vid nybilsval ställs man oftast inför valet att ta en större motor än vad h-bilen std-utrustas med.
Frågan är om det är nödvändigt att hosta upp 28-30000 ytterligare?

Söker info spec av de som valt 2,3l 130hk (Fiat), hur upplevs den?

Har nu en 2,8 129hk o tycker den fung bra men gör skillnaden 2,3 mot 2,8 någon märkbar skillnad med samma hästkraft?

/Kenneth
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Motorstorlek

Har 2.3 liter i en 2008 Tandy Mc Louis med alkov en fullt tillräcklig motor, givetvis om du vill ligga i 140 hela tiden på autobahn är den större att föredra men vi har inte det behovet för det kvittar hur fort man än kör så vill bilar köra om så det kvittar på motor. Dieselåtgång ca 1,10-1,20 liter vid 110 km på motorväg och ca litern vid 70-80 sträckor. Har aldrig ens tänkt på att den känns instabil med lilla chassiet, men har ingen mc med i garaget men det skall tydligen inte vara något problem enligt grannen som har en sådan men lite äldre version. 2004. Ser inte som sagt att det behövs den större motorn men den är tydligen väldigt stark och spinner loss lätt på grus och gräsplaner.
 
Senast redigerad av en moderator:

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: Motorstorlek

Har själv en 2,3liters fiat och husbilen är 7 meter lång halvintegrerad och det räcker gott att köra med,ligger ofta på 115:wideeyed:-120 på stora vägar.Den drar under litern:).När jag skulle köpa min första bil så kollade jag i 4år innan och alla försäljare var eniga om en sak, och det var motorstorleken.Hur lång den skulle vara och alkov eller ej det var det som avgorde vad för någon man skulle välja sas det.sussi:music-icon::music-icon::music-icon:
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Tack för synpunkterna.
Nu kommer jag nog att ev gå på något större , ca 8m helint maxichassie och då kanske man trots allt bör ta i lite för att inte plåga ihjäl den i förtid...:confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.787
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Motorstorlek

Till vår nya Carthago, 7,78 meter, valde vi den stora motorn på 3 liter och 160 Hk med automat/manuell växellåda. Efter våra 750 mil ToR Spanien är vi mycket nöjda med valet.
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Motorstorlek

Till vår nya Carthago, 7,78 meter, valde vi den stora motorn på 3 liter och 160 Hk med automat/manuell växellåda. Efter våra 750 mil ToR Spanien är vi mycket nöjda med valet.

Hur stor är bränsleförbrukningen på den motorn med automat ?, även motorvägsfart .

Rune.
 
Senast redigerad av en moderator:

lappi

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
187
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Hej !
Aldrig fel med en stor motor. Vi ville ha ett Renaultchassi eftersom vi har en Renault Master i firman som gått 20000 mycket hårda mil helt utan problem. Det blev en 3,0 med 6-växlad låda. Har dessutom satt in KCR-box så nu är det ca 160 hk och ett härligt vridmoment. Kör inte speciellt fort, typ max 110 då drar bilen ca 0,85-0,9 enligt färddator men i verkligheten ca 1 dl mer. Bränsleförbrukningen sjönk ca 1 dl med KCR-boxen. Har man bråttom, typ kör Autobahn, då är det ovärdeligt med effekt inte minst i Kassebackarna som vi åkt många ggr. Har nu kört 4500 mil utan några problen.
Är ganska färsk på det här så bilden blev stor, men ska väl lära mig med tiden. Åker nu i veckan mot Gardasjön Italien där vi bl.a. ska se Mille Miglia historic racing.

MVH

Lappennnnnnnnnnnnnnn
 

Bilagor

  • DSCN2824.JPG
    DSCN2824.JPG
    1,6 MB · Visningar: 23
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Motorstorlek

Ytterligare en sak att ta i beaktande är att Fiats 3,0-motor (157 hk) har kamkedja, den mindre motorn har kamrem.
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Har kamkedja på en av mina nyare bilar.

Har nu fått ny motor på garantin p.g.a. kamkedjeproblem efter 1 år och 2500 mil !!

Fungerar alltså inte alltid med kedja.

Melle
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Motorstorlek

Hej
Hade en 2,8 årsmod 04 som jag utrustade med en KCR box, bytte sedan till 2,3 årsmod 09, till min förvåning upplever jag min 2,3a piggare än 2,8 med KCR boxen. Däremot känns kopplingen sämre på min nya bil. Kanske går att åtgärda på första servicen.(Fiat)
Sören
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Större slagvolym = bättre vridmoment, aldrig fel!

Med större motor bättre körkomfort = behöver bla inte växla lika ofta, bättre backtagningsegenskaper, bättre acceleration, mm.
Förbrukningsskillnaden vid likvärdig körning (kraftuttag) = försummbar.

Ur ekonomisk synvinkel är valet tveksamt, frågan är om ex prisskillnaden kanske 30 Tkr höjer beg-priset lika mycket?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Om jag inte fått saken om bakfoten så är 2,3l-motorn en 16 ventilers och 2,8 en 8 ventilers. Därför är nog 2,3 en modernare konstruktion med lägre förbrukning som följd. Speciellt efter 2007 då den försågs med multijet-insprutning.
// Göte J
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.484
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Det är nog det mycket modernare "sprutet" som är hemligheten snarare än de fyra ventilerna, som är hemligheten vid så här låga effektuttag. Det har hänt mycket med dieselinsprutningar på några år :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Om jag inte fått saken om bakfoten så är 2,3l-motorn en 16 ventilers och 2,8 en 8 ventilers. Därför är nog 2,3 en modernare konstruktion med lägre förbrukning som följd. Speciellt efter 2007 då den försågs med multijet-insprutning.
// Göte J
Även 2,8 lit jtd har faktiskt 4-vent teknik (= 16 ventiler), tekniken är inte ny utan har använts i över 10 år, även i denna typ av motorer (för distr-bilar)!
Vad som skiljer motorerna åt är en mer förfinad insprutningsteknik (gen 2->3).

2,8 liter _ 128 Hp _ 300 Nm (vridmoment) vid 1800 r/m (? --> 2006)
2,3 liter _ 130 Hp _ 320 Nm (from 2007-ff)
3,0 liter _ 157 Hp _ 400 Nm (from 2007-ff)
Ytterst beror det på hur tillverkaren(?) anpassat/"lagt ut momentkurvan" för resp fordonstyp för att skapa bra körbarhet/komfort och bränsleekonomi (varvräknaren ger bra körinfo). Vridmomentet är en mycket viktig och ger köparen/föraren en bra info vid jämförelse/användning av motorerna.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Ok, då hade jag tydligen fått det hela om bakfoten! En följdfråga blir ju då är alla 2,8 l JTD och idTD med 4-ventilersteknik oberoende av årsmodell?
Samma fråga om 2,3 JTD, är det 4-ventilersteknik i den oberoende av årsmodell ? Nånting verkar ha hänt vid motornummer 240404, för det är ett annan oljefilterrekomenadtion (enl. Axel Agustin).
//Göte J
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Motorstorlek

Vi har en Renault Master 150 Hk sex växlar. Drar 0,9 i snitt på sommaren.

Fördelar:

Låg dieselförbrukning

Jämn fin fart med farthållaren, backar märks inte.

Snabb och säker omkörning av fordon som väljer att ligga 10 km/h under gällande hastighet (husvagnar och sånt ni vet.)
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Motorstorlek

Hej
Vi har en Hobby AK 670 FLC 2008 med lilla 2,3L motorn den är hetsad till 155hk och inget illa med den men när vi byter skall det vara den stora motorn.
Den är tystare, starkare, lugnare och saknar kamremmen och ja till och med styrservot är bättre.
Mitt råd: Finns pengarna köp stora motorn.
Mvh Michael Rudolfsson
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Enligt denna pdf är 2,8 JTD (8140.43S) en motor med 2-ventilsteknik...

www.tezana.pl/files/silniki/karty_katalogowe/trakcyjne/8140.43.pdf

/Lasse
Den 2,8 JTD som du hänvisar till ovan är en Iveco på 146 Hp och 320 Nm, känner inte till var den används eller av vilka, men notera att det är inte den motor som beskrivits ovan (fiat 127Hp/300 Nm).

Just denna 2,8 JTD 127 Hp motor (ny Hobby 2003) har jag haft isärmonterad på verkstad(2004) pga kamremshaveri (a' 25.000 Sek). Om denna motor hade haft 2-vent teknik så hade haveriet inskränkt sig till en ny kamrem, men i detta fall pga 4-vent tekniken så skadades "ventiler och kolvar som högg i varandra" (sker inte med 2-ventilstekniken).
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Motorstorlek

Relax, databladet gällde för tre varianter motorn. Den som slutar på .S var ju på 125 hk och samtliga med 2 ventiler per cylinder. Och 2 ventiler per cylinder är defintivt inte någon garanti för att ventilerna går fritt för kolvarna vid kamremshaveri.
Frågan är nog snarare finns det någon dieselmotor som klarar ett kamremshaveri utan krökta ventiler. Jag vet inte. Min erfarenhet av dieselmotorreparationer inskränker sig till kolvrings och lagerbyte på en gammal VolvoPenta och den hade ingen kamrem.
LasseF har du möjligen ett lika eminent datablad på 2,3 JTD, motorkod FIAE048IC . Betyder den motorkoden att det inte är en Iveco-tillverkad motor ?
// Göte J
 
Toppen