En söndag i November, tänkte vi ta en tur i våran LMC 6400 -97, med 2,5 TD motorn. Jag rullade ner från ”nivåkilarna”, som jag brukar använda för att få lite lutning på taket, för avrinningens skull. Startade bilen, den fick gå en stund. Inga problem ! Men då jag körde iväg, ut genom grindhålet. Så stannade plötsligt motorn. Mitt i vägen ! Jag fick mala mig in till trottoarkanten, med hjälp av startmotorn. Den startade bara inte. Kollade att kamaxeln snurrade, jodå. Skönt! Den skulle vara bytt, av förrförra ägaren i Tyskland. Som tur är jobbar jag med bilar, dock brukar jag undvika ”dieselknackare” J. Men vad gör man ? När det är ens egen. Dessutom är förra ägaren en duktig bilmek, med lång erfarenhet, fast inte av diesel. Vi började med att byta filter och att lufta. Motorn gick, fast rykte väldigt , när vi gav den startgas. Så vi beslöt att kolla kamremsinställningen. Mycket riktigt ! Den stämde inte! Kamremmen hade ”hoppat” en event två kugg. Bara att börja demontera kamremskåpor o.dyl. När jag kom till nedre kåpan, märkte jag att muttern som även skall låsa remspännaren, var väldigt dåligt dragen. Det visade sig , att vid senaste kamremsbytet, så hade man lagt ”brickan” utför spännaren åt fel håll. Det är nämligen en ansats på denna , som skall ligga i hålet till kåpan. Som det varit, så hade kåpans plast, klämts ihop, så att muttern släppt, varvid remmen hade slacknat. Kanske orsakade jag en del av det, när jag rullade bakåt, och bromsade bilen, med 1:ans växel i.
Skall aldrig göra så mer! J
Nåväl ”Slutet Gott Allting Gott”. Nu sitter en ny rem där. Som jag vet när den byttes.
Enl. FIAT verkstaden, så tål motorn att kamremmen hoppar 3 kugg, sedan slår ventilerna i.
G.A.
Skall aldrig göra så mer! J
Nåväl ”Slutet Gott Allting Gott”. Nu sitter en ny rem där. Som jag vet när den byttes.
Enl. FIAT verkstaden, så tål motorn att kamremmen hoppar 3 kugg, sedan slår ventilerna i.
G.A.
Senast ändrad: