• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorstörningar

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Otäckt är ordet: Hymern befriades i dag från vintertäcket!!
Plus tio grader gjorde inte vårkänslorna mindre angenäma och under arbetet flög sju tofsvipor över platsen där vi bor!

Nyfiken som man är så åkte startnyckeln in och jag vred om. Bilen startade på två röda - men gick/går fruktansvärt illa. Inredningen vibrerar, hela karossen skakar. Ja, ni fattar.

Förmodligen får den bara diesel till tre eller två cylindrar.

Den fick puttra några minuter på tomgång sedan var jag tvungen att åka till gruvan och jobba och har inte hunnit felsöka.

Tips, någon?
Fukt -var då?
Oxid - var då då..?

Är det skadligt om den får hacka och gå någon halvtimma på tomgång för att det ska bli lite varmt o gôtt i motorrummet..?
 

Bosse & Lena

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3211
Medlemskap
2024
Sv: Motorstörningar

Hej du behöver inte vara orolig det är bara gummikuddarna
till motorfäste i ramen som blir stenhårda.Kör 5-10 km så
går bilen som en dröm igen,håller med dig man tror att motorn,
missar och går på 3 cylindrar så kör iväg lungt så blir det bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorstörningar

Det finnes en mulighet til: kontakten på innsprut ventilene har fått dårlig kontakt, ta de av en for en og er de ikke helt stramme så klem litt på kontaktene med en liten tang.
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Motorstörningar

Ja, hur konstigt det än låter....
Lufta bränsletanken och vibrationerna upphör!

/Henrik
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Motorstörningar

Tack alla för goda råd!
Nu ska här luftas! Tror inte att kuddarna är så stela, det var +11 grader i går men dom kanske behöver motioneras efter vintern i alla fall.
Den 30 mars om inte förr då man rullar på slitna framdäck till verkstaden och får nytt runt om. Gu' va skönt det ska bli att ta frihetssymbolen i besittning igen!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorstörningar

När jag har startat våran då det varit kallt så har jag också varit orolig för den har vibrerat otroligt första minuterna .
Lufta bränsletanken , lossar ni på tanklocket då ?:confused:
 

peder

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Borås
HBK-Nr
83
Medlemskap
2025
Sv: Motorstörningar

Tror att det är kallstarsventilen .Samma problem på min bil jag väntade tills glödtrådslampan slocknade sen startade jag oj vilka vibbar dagen efter vred jag på nyckeln direkt inga vibbar provat flera gånger med olika allternativ samma visa varje gång när jag väntade på att lampan skulle slockna. Tor att den för för mycket diesel för det ryker svart om jag väntar på lampan
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Motorstörningar

Det jag svarade ja på gäller problemen med X250-chassit. Fr.o.m. 2006-07.
 
S

steve.swe

Guest
Sv: Motorstörningar

Är 28 jtd en commonrail diesel?
Och i så fall finns väl ingen kallstartsventil utan det sköts av motortempgivaren som låter insprutsventilen hålla öppet lite längre tid.
Ska till Tyskland och förhoppningsvis köpa en -01 2,8 på Torsdag men är osäker på vad det är för motorvariant någon som vet?
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Motorstörningar

Jag gjorde alltså som flera av er föreslog: lossade tanklocket, startade och bilen spinner minst lika bra som alla våra tre katter tillsammans.
Det är bara att instämma i the Beach Boys klassiker: Good Vibrations!!
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Motorstörningar

Mycket besynnerligt, jag är ännu i den åldern att vara vetgirig och nyfiken. Jag har märkt att när jag kört ett tag och behöver tanka att det "puser ut" ganska mycket när tanklocket togs av. Kan det vara så att det behövs tryck i tanken för att få fram diesel i tillräcklig mängd? Trycket försvinner under den tid bilen står, mer under en längre tid.

Men varför vibrationerna försvinner när locket tas av begiper jag inte? Bara för att bilen stått still blir det ju inte undertryck, eller...

Leffe
 
H

hianders

Guest
Sv: Motorstörningar

Bränslesystemet är av miljöskäl så konstruerat att det alltid har undertryck gentemot atmosfären.

När man lossar på tanklocket hörs ett pysande ljud när luft strömmar in i tanken och utjämnar tryckskillnaden. När bränsle förbrukas uppstår ett undertryck och utjämning sker via en backventil som sitter i tanklocket.

Hasse A
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Motorstörningar

OK Hasse, mystiken ökar då ännu mer, varför går motorn "mjukare" när locket varit av?
Jag vill minnas att jag sett att det finns medlemmar som jobbar med FIAT dagligen, kanske någon av dessa vet.
Leffe
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Motorstörningar

Har varit med om att en dieseltank på en lastbil sögs ihop så att det uppstod bucklor i plåten,började med att motorn började gå illa och tappade kraft för att till slut stanna helt.
När jag öppnade tanklocket hoppade bucklorna ut igen och motorn betedde sig normalt igen,löste problemet med att borra ett litet ventilationshål i locket.
Tydligen hade originalventilationen i locket täppts igen efter många mil på vägarna.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Motorstörningar

Jo det har vi alla nog råkat ut för Jeepkungen, på gamla sugmotortiden med mekaniska bensinpumpar. Men med dagens insprutsystem är detta nog ovanligt. Dieseln funkar ju likadant, pumpen ger mer än motorn behöver, resten går i retur tillbaka till tanken. Så hur uppstår ett undertryck och varför slutar motorn skaka när locket tagits av?

Leffe
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Motorstörningar

Det måste väl handla om att bränslet och luften i tanken är rehjält uppvärmda när man har ställt bilen. När sedan bränslet kylts av, rentav till frysgrader, sjunker trycket ytterligare så att pumpen får svårt att få fran tillräckligt med bränsle. Tydligen finns inte minsta lilla läcka eftersom undertrycket blir kvar.
Det skulle vara intressant att höra om ni som råkat ut för fenomenet har haft full tank? Undertrtycket borde väl öka ju mindre luftvolyn som finns i tanken. Eller tänker jag fel?

// Göte J
 
Toppen