• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorproblem

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu behöver jag hjälp, jag har slut på idéer...
Jag har en sprinter 312d (2,9 lit 5cyl diesel) årsmodell 99.
Ibland så stannar bara bilen. Händer alltid vid körning i ganska låg fart, typ efter fartsänkning när man kör in i en rondell så stannar den.
Sedan är den helt omöjlig att få liv i igen, om man inte pytsar i en skvätt startgas eller bogserar igång den då hoppar den igång direkt.
Ofta har man hunnit köra någon mil innan den stannar och sedan kan man köra 300mil innan det händer igen.
Fick tips ifrån en kompis att det kunde va luft i men hittade inget så jag lämna in den hos en dieselmek.
Han felsökte bränslesystemet utan att hitta något sedan kopplade han upp datorn och såg att vevaxelgivaren spökade, så den byttes. Sedan gick den något år till men nu är det lika dant igen.
Likaså när man bytt bränslefilter så ska den ju va självluftande men är då helt omöjlig att starta utan startgas eller bogsering.
Har ni några idéer om vad felet kan vara?
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Har haft detta felet på min Carthago M-Liner 62 med Mercedes 5 cyl motor årsmodell 2004. Kan vara så att du har samma motor. Felet var ett litet luftläckage i en tätningsring vid den bakre tryckgivaren på själva common-rail röret. Högtryckspumpen hinner inte bygga upp trycket i detta rör vid start om det finns detta lilla läckage eftersom insprutarna öppnar och kräver bränsle som då sänker trycket. Tryckgivaren signalerar för lågt tryck och systemet stänger av sig självt! Om man ger startgas ger denna tillräckligt många varv på motorn för att pumpen skall kunna hinna bygga upp trycket och motorn fortsätter att gå. Litet irrationellt också eftersom läckaget är så litet att det i vissa situationer inte påverkar startförloppet. Egenartat fel eftersom det är ett luftläckage inåt och inget bränsle läcker ut vid drift trots det höga trycket i röret. Kan också vara så att det är väldigt små mariginaler på 'godkänt' tryck och att givaren ligger skevt i toleransområdet. Felet var välkänt på Mercedesverkstaden i Perpignan. Om jag förstår saken rätt var packningen av något fibermaterial och hade förmågan att kunna 'krympa' med tiden. Obs att det inte är helt riskfritt att ge en dieselmotor startgas! Försiktighet anbefalles. Inte för mycket! Tändföljderna blir 'kaotiska'.
Materialkostnaden försumbar men arbetstiden kan bli lång eftersom denna givare sitter längst bak på motorn i ett vanligtvis trångt motorrum!
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter som ett bra råd, sånt får man sällan på en verkstad och de yngre som jobbar där är oftast s.k. komponentbytare och har inte mycket erfarenhet av felsökning.
Har du tanken ganska full lär det bli svårt och kameran lär sluta fungera om du får diesel på den, det är ju mörkt i tanken så du får nog tända en tändsticka för att lysa upp .....:msn_fingerscrossed:
Common rail finns inte på den motorn. Skiljer mycket.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Låter som ett bra råd, sånt får man sällan på en verkstad och de yngre som jobbar där är oftast s.k. komponentbytare och har inte mycket erfarenhet av felsökning.
Har du tanken ganska full lär det bli svårt och kameran lär sluta fungera om du får diesel på den, det är ju mörkt i tanken så du får nog tända en tändsticka för att lysa upp .....:msn_fingerscrossed:
Common rail finns inte på den motorn. Skiljer mycket.
Kameran är helt vattentät. Har spolat ner den i toaletten för att kolla avloppsrören :)
’Den har även ett gäng lysdioder i fronten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter som en proffskamera en sån skulle man behöva ibland det finns ju billiga men man brukar få vad man betalar för.
Hoppas du hittar felet du är väl lika envis som jag kan vara, synnerligen obehagligt att inte kunna lita på motorn. Tankar man en båt i hamnen får man ju blankdiesel. Tankar man en bil innan avställning så kan man ju fylla på med sånt eller köpa en flaska gift.
Ett annat problem man kan få är om man får i sommardiesel och den får stå över vintern då kan paraffinet stelna och dieseln måste hettas upp innan den blir som vanligt igen. Under min resa söderut såg jag att många pumpar har 7% inblandning av RME eller liknande bara i spanien verkar det finnas riktig diesel kvar.
Och förra året var det inte samma extraskjut i motorn som det brukar vara efter första tankningen i tyskland.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Låter som en proffskamera en sån skulle man behöva ibland det finns ju billiga men man brukar få vad man betalar för.
Hoppas du hittar felet du är väl lika envis som jag kan vara, synnerligen obehagligt att inte kunna lita på motorn. Tankar man en båt i hamnen får man ju blankdiesel. Tankar man en bil innan avställning så kan man ju fylla på med sånt eller köpa en flaska gift.
Ett annat problem man kan få är om man får i sommardiesel och den får stå över vintern då kan paraffinet stelna och dieseln måste hettas upp innan den blir som vanligt igen. Under min resa söderut såg jag att många pumpar har 7% inblandning av RME eller liknande bara i spanien verkar det finnas riktig diesel kvar.
Och förra året var det inte samma extraskjut i motorn som det brukar vara efter första tankningen i tyskland.
Förr (för typ 10-15 år sedan) åkte jag och en kompis med hans båt till Estland/Lettland några gånger och bunkrade diesel.
Då köpte jag 1-2m2 som jag hade på fat och blaskade ifrån.
Bilarna gick bättre och snålare och jag betalade bara 80öre/liter :cool:
’Det var tider det.
Dock är jag för lat idag, det var ett jäkla blaskande, kläderna luktade diesel varje gång man tankade.
Hade iof gamla dieselbilar då, riskfullt att köra i moderna motorer.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Uppdaterar lite efter helgens pyssel.
Kollade kabeln till spridare 1, den såg hel och fin ut.
Plockade isär kontakten, såg också bra ut.
Provade att filma tanken men där blev det stopp. Sitter tydligen ett skydd mot slangning? en bit ner i röret och inte ens kameran gick förbi :-(.
Bytte bränslefilter (sågade isär det gamla men det såg bra ut).
 

MC-Mats

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
32831
Medlemskap
2024
Hej.

Min forra bil var en 312d,

letade ocksa fel ett tag, och det var spridare nummer 1.
Den ger signal till insprutningspumpen. Kabel sag bra ut, men det finns en givare i spridaren man inte ser.
och felet kom och gick... valdigt lurigt.

Borja med att kolla spridaren med en kabel, att kabeln ser ut att vara ok.

Jag kopte en ny insprutn ingspump som jag aldrig bytte, innan jag fan felet med timing signalen fran spridaren.
Hor av dig om du behover en renoverad pump, har den fortfarande i kartongen den kom i...

//Freddy
Hej, jag har en Hymer Mercedes Benz Sprinter 312D med 122 hk. Motorn startar och går bra, men upptäckte ett litet bränsleläckage på baksida pumpen. Vid tomgångskörning kom det lite skvättvis. Drar ca 1 lit/mil vid 80-90 km/tim. 12.700 mil.
Vet du vad det kan vara och är pumpbyte/ompackning av pumpen dyrt?
//Mats
 
Toppen