• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorproblem

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu behöver jag hjälp, jag har slut på idéer...
Jag har en sprinter 312d (2,9 lit 5cyl diesel) årsmodell 99.
Ibland så stannar bara bilen. Händer alltid vid körning i ganska låg fart, typ efter fartsänkning när man kör in i en rondell så stannar den.
Sedan är den helt omöjlig att få liv i igen, om man inte pytsar i en skvätt startgas eller bogserar igång den då hoppar den igång direkt.
Ofta har man hunnit köra någon mil innan den stannar och sedan kan man köra 300mil innan det händer igen.
Fick tips ifrån en kompis att det kunde va luft i men hittade inget så jag lämna in den hos en dieselmek.
Han felsökte bränslesystemet utan att hitta något sedan kopplade han upp datorn och såg att vevaxelgivaren spökade, så den byttes. Sedan gick den något år till men nu är det lika dant igen.
Likaså när man bytt bränslefilter så ska den ju va självluftande men är då helt omöjlig att starta utan startgas eller bogsering.
Har ni några idéer om vad felet kan vara?
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns väl en bränslepump innan själva insprutningen? Som du beskriver är det ju bränslebrist och inget annat. Alla gummislangar och kopplingar bör kollas små sprickor i gummit är nästan omöjliga att hitta felet på. Lågt varv på motorn och förmodligen en mekanisk bränslepump som är beroende av motorvarvet och kanske suger luft emellanåt. Vevaxelgivare kan bli smutsiga så det går ju att rengöra enkelt om den inte sitter illa till.
Det värsta är tycker jag att man känner sej osäker på bilen man vet aldrig när den stannar och förmodligen på värsta stället.
Körde ju så genom hela europa stannade den gick den inte att starta. Psykiskt påfrestande.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Finns väl en bränslepump innan själva insprutningen? Som du beskriver är det ju bränslebrist och inget annat. Alla gummislangar och kopplingar bör kollas små sprickor i gummit är nästan omöjliga att hitta felet på. Lågt varv på motorn och förmodligen en mekanisk bränslepump som är beroende av motorvarvet och kanske suger luft emellanåt. Vevaxelgivare kan bli smutsiga så det går ju att rengöra enkelt om den inte sitter illa till.
Det värsta är tycker jag att man känner sej osäker på bilen man vet aldrig när den stannar och förmodligen på värsta stället.
Körde ju så genom hela europa stannade den gick den inte att starta. Psykiskt påfrestande.
Eftersom jag stod på mig när den var inne på verkstad, att det var bränslerelaterat fel, så bytte de alla slangar och rör mellan bränslefiltret och tanken, mellan spridarna och tanken (returen) samt alla o-ringar som sitter lite här och var.
Det finns bara en pump. Insprutningspumpen. Finns ingen separat matarpump.
 
F

F.d. 22252

Guest
I första vändan hade jag luft från filtret till insprutningspumpen, har du en separat insprutningspump med rör till insprutarna borde det finnas en pump före och förmodligen en handpump någonstans. men din bil är ju betydligt nyare än min men även min caddy -03 hade samma.
Kan vara en backventil så bränslet rinner tillbaka mot tanken vid parkering och finns det en pump manuell någonstans kan man märka att den går att pumpa med efter ett tag och borde vara nästan stum om det inte kommit in luft.
Litar dåligt på bilmekaniker man måste kolla allt efteråt om man inte varit med när de gjorde jobbet, en del har ju frökenfingrar och kan inte dra åt en skruv och andra är smeder som drar sönder saker.
När man som jag jobbat på en skola som utbildar bilmekaniker blir man mörkrädd.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Finns varken handpump eller förpump. Den dieselverkstan jag lämnat till är en av Sveriges duktigaste verkstäder (Vad jag hört, tom märkesverkstäder lämnar där när de går bet). Jag har dubbelkollat, allt är bytt. Jag hade nämligen bytt en del och de bytte allt igen.
De provtryckte ledningar och pump utan att hitta något läckage.
Samtidigt, om det skulle vara läckage, skulle det läcka in luft hela tiden och bilen skulle alltid vara svårstartad, vilket den inte är.

Ska ta ett exempel.
Den stannade i höstas. Då hade jag hämtat den från min uppställningsplats och hem (3mil) åkt och besiktigat och skulle på resa, hann åka 3mil till.
Sedan stannade den men hoppade igång direkt på lite startgas.
Vi åkte på en 60mila sväng under några dagar och den var aldrig tjurig.
Sedan ställde vi av den och den stod ostartad i 4månader därefter åkte vi en 130mila tur helt utan problem.
Ställde av den 2månader och hämtade sen hem den för lite pyssel och skulle köra iväg den två veckor senare då stannade den efter 1,5mil och så fick jag starta igen med startgas.
Vid uppställning är den alltid fulltankad.
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Min forra bil var en 312d,

letade ocksa fel ett tag, och det var spridare nummer 1.
Den ger signal till insprutningspumpen. Kabel sag bra ut, men det finns en givare i spridaren man inte ser.
och felet kom och gick... valdigt lurigt.

Borja med att kolla spridaren med en kabel, att kabeln ser ut att vara ok.

Jag kopte en ny insprutn ingspump som jag aldrig bytte, innan jag fan felet med timing signalen fran spridaren.
Hor av dig om du behover en renoverad pump, har den fortfarande i kartongen den kom i...

//Freddy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kan det vara så enkelt som att du har skit i tanken som täpper till filtret i tanken? Jag har varit ute för att sådant kan hända om man ex. kör över ett gupp eller svänger åt ett visst håll så skiten skvalpar upp och sätter igen filtret. Då blir bränsleledningarna nästan tomma på bränsle. När motorn sedan stannar sjunker skiten tillbaka ned i tanken och det går att starta motorn efter att ledningarna/pumpen fyllts upp igen.
Långsökt? Ja, men jag har varit ute för det på en kunds bil, alltid när han körde över en viss järnvägsövergång stannade bilen men gick att återstarta efter en stund.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Kan det vara så enkelt som att du har skit i tanken som täpper till filtret i tanken? Jag har varit ute för att sådant kan hända om man ex. kör över ett gupp eller svänger åt ett visst håll så skiten skvalpar upp och sätter igen filtret. Då blir bränsleledningarna nästan tomma på bränsle. När motorn sedan stannar sjunker skiten tillbaka ned i tanken och det går att starta motorn efter att ledningarna/pumpen fyllts upp igen.
Långsökt? Ja, men jag har varit ute för det på en kunds bil, alltid när han körde över en viss järnvägsövergång stannade bilen men gick att återstarta efter en stund.

Detta kollade jag i min bil ocksa, spolade tanken, bytte ledningar, beställde en renoverad pump. laste pa internet medans jag vantade pa min nya pump (VP37), beställde en ny spridare som jag bytte innan jag fatt pumpen levererad. Och bilen var som ny, sa mycket mer kraft i motorn igen, allt tackvare en signal fran en spridare....

//Freddy
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej.

Min forra bil var en 312d,

letade ocksa fel ett tag, och det var spridare nummer 1.
Den ger signal till insprutningspumpen. Kabel sag bra ut, men det finns en givare i spridaren man inte ser.
och felet kom och gick... valdigt lurigt.

Borja med att kolla spridaren med en kabel, att kabeln ser ut att vara ok.

Jag kopte en ny insprutn ingspump som jag aldrig bytte, innan jag fan felet med timing signalen fran spridaren.
Hor av dig om du behover en renoverad pump, har den fortfarande i kartongen den kom i...

//Freddy
Det skulle kunna vara en idé. Fick du byta den spridaren/givare eller bytte du bara kabeln?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kan det vara så enkelt som att du har skit i tanken som täpper till filtret i tanken? Jag har varit ute för att sådant kan hända om man ex. kör över ett gupp eller svänger åt ett visst håll så skiten skvalpar upp och sätter igen filtret. Då blir bränsleledningarna nästan tomma på bränsle. När motorn sedan stannar sjunker skiten tillbaka ned i tanken och det går att starta motorn efter att ledningarna/pumpen fyllts upp igen.
Långsökt? Ja, men jag har varit ute för det på en kunds bil, alltid när han körde över en viss järnvägsövergång stannade bilen men gick att återstarta efter en stund.
Det är ju inte omöjligt. Jag fick en gång felet att bilen blev seg och inte orkade över 100 på plan väg. I uppförsbackarna sackade den till 70.
Dagen efter gick bilen helt normalt och felet har aldrig uppkommit igen. Gissade på att det satt skit i en spridare men det kan ju ha vart skit i tankfiltret.

Funderar även på om det skulle kunna vara pumpen som är sliten så den tappar trycket men då borde den ju alltid vara svårstartad vilket den inte är.
Å andra sidan har den bara gått 12000mil vilket egentligen inte är något på en dieselpump.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är inte så att du har elektrisk avstängning på pumpen? I så fall kan det vara glappkontakt eller ett brott på kabeln.
Ja inte heller omöjligt.
Brott är det ju inte men glapp kan det vara.

Jag la ut frågan på ett amerikanskt forum och fick svaret att allt matas via säkringsdosan under ratten och att det där kunde ärga på alla kontaktstycken, så man skulle plocka isär där och kolla/smörja.
Det har jag gjort idag.
Då såg jag även att man klippt en kabel där för att koppla in startspärren på larmet (vet inte om den bara var kopplad till startmotorn, glömde testa) och som nu var hopkopplad med en kontakt. Tog bort den och lödde ihop kabeln.
Kan ju inte bli sämre.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns ju en kabel från tändningen till pumpen som stänger av motorn när man vrider om nyckeln, har man lagt in ett larm seriekopplad med den kabeln vet man ju inte hur den kan bli triggad att stänga av.
Jag skulle göra som du gjorde. Är ju en trafikfara om man låter ett larm styra motorns funktion, det får man lösa på annat vis.
Hoppas du löst problemet, men det jag tänker på är ju att den startar på startgas vilket man egentligen inte ska använda på dieslar vilket jag också gjort. Nöd går före lag!
Man skulle lossa en spridareanslutning när felet inträffar för att se om det kommer bränsle, periodiska fel är den värsta sorten.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Finns ju en kabel från tändningen till pumpen som stänger av motorn när man vrider om nyckeln, har man lagt in ett larm seriekopplad med den kabeln vet man ju inte hur den kan bli triggad att stänga av.
Jag skulle göra som du gjorde. Är ju en trafikfara om man låter ett larm styra motorns funktion, det får man lösa på annat vis.
Hoppas du löst problemet, men det jag tänker på är ju att den startar på startgas vilket man egentligen inte ska använda på dieslar vilket jag också gjort. Nöd går före lag!
Man skulle lossa en spridareanslutning när felet inträffar för att se om det kommer bränsle, periodiska fel är den värsta sorten.
När den har varit omöjlig att starta och jag stått på garageuppfarten (innan den var på verkstad) och jag trodde det var luft i så släppte jag bränslerören vid spridarna på gammalt hederligt sätt och då kom det rejält med bränsle men utan att motorn startade.
Så troligen är det inte bränsleavstägnings ventilen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
jag bytte spridare nummer ett, sen gick bilen som ny, inget sackande i uppforsbackar heller.
12200 mil pa min nar spridare nr ett dog...
Var det så du märkte felet? Att den bara gick på fyra burkar.
Finns det något sätt att testa om den funkar som den ska?
Lite drygt att köpa en ny (4500kr) för att testa om felet ligger där.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Nej..

Den gick pa alla fem nar den val gick. Men stoppade da och da samt ingen ork.
Timingen till pumpen ges fran den spridaren. Spridaren ovrga funktion var det inget fel pa.

Na felet kom smygande undan for undan.
Men tillslut gick den knappt att kora.

Gooogla injector one on om 602 sa hittar du en del info.
Annars e det nog bara en diselmek som kan testa om den far signal eller inte.
Forskade aldrig i det, bytte o allt fungerade bra..

//Freddy
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns ju ett öppningstryck på spridarna orkar inte pumpen upp till det så får ju inte motorn bränsle. Om pumpen är sliten behöver den förmodligen en del varv för att fungera och en frisk startmotor och batteri. Lär gå att mäta trycket från pumpen och spridarnas öppningstryck. Kan ju som sagt vara timingen Startgasen går ju förbi allt det där och kanske puttar igång den.
Ja det är ju bara funderingar. Snål som man är går det förmodligen att skifta ett par spridare och testa.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Finns ju ett öppningstryck på spridarna orkar inte pumpen upp till det så får ju inte motorn bränsle. Om pumpen är sliten behöver den förmodligen en del varv för att fungera och en frisk startmotor och batteri. Lär gå att mäta trycket från pumpen och spridarnas öppningstryck. Kan ju som sagt vara timingen Startgasen går ju förbi allt det där och kanske puttar igång den.
Ja det är ju bara funderingar. Snål som man är går det förmodligen att skifta ett par spridare och testa.


Det ar bara en spridare med timing solenoid i sig tyvarr, det hjälper inte att skifta spridare. de problem som du beskriver tyder valdigt mycket pa signal fel. den lilla givaren fastnar i bland och ibland behover den hjälp for att forsta att den ar i gang..

//Fredy
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ska kolla det också.
Träffade grannen, pensionerad lastbilsmek, på förmiddagen.
Han trodde att det var skit i tanken. Det var typiskt beteende enligt honom.
”Silen i botten på tanken är nog igensatt till 80% sedan kommer en liten större flaga ibland och täpper till så motorn stannar.
’Då finns risk att du får med lite luft in och den är mycket svårstartad sedan. Bara att plocka ner tanken och göra rent.”

’Funderade lite på det under dagen. Sedan kom jag på att jag har ju en liten inspektionskamera som jag kan slänga ner i tanken och kolla hur det ser ut innan jag gör något förhastat.
Är det inte det så kollar jag med dieselmeken om han kan kolla signalen från spridaren.
 
Toppen