• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorn startar inte men går runt. Löst.

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.519
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi skulle hämta HB:n igår för att köra hem den för urpackning och avställning.
Jag vred om nyckeln och startmotorn gick runt men ville ej starta och instrumenten slocknade.
I tändnings läget så visades nästan ingen info i instrumenten. Varken bränsle mängd eller annat
bara laddnings lampan lyser och den slocknar när startmotorn drar runt motorn.
Mätarna och diverse lampor flimrade och jag trodde att instrumentet hade get upp.
Kollade batterispänningen. OK
Kollade batterispänning till säkringsdosan i kupén. OK. Men den blev noll volt vid start.
Jag hade jordpunkt i chassiet.
Då flyttade jag jordpunkten från chassiet till batteriet och och då fick jag spänning till säkringsdosan.
Kollat jord till chassiet. Den var dåligt.
En dum lösning på jordförbindelse upptäcktes på rambalken under batteriet. (Den kanske inte var så dum då den höll i 20år) :)

Det man gjort är att skala bort kabelns isolering och sedan har man krympt på en kabelsko och dragit fast den i balken
för att sedan dra den till motorblocket.
Motorns rörelse har sedan med tiden gjort att det blivit dålig kontakt i kabelskon vid rambalkens jord.

Jag tillverkade en ny jordkabel som sattes mellan batteri och motorfästet.
Nu kommer denna jordning att hålla tills bilen skrotas och den är lätt att hålla koll på vid service.

Fiat Ducato 2.8l 2002
 

Bilagor

  • jord.jpg
    jord.jpg
    17,1 KB · Visningar: 179

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen Hans.Z, inget avancerat alls med mätvärdet... Givaren lös men inkopplad på sin sladd, och mäta utsignalen med en plåtbit mot givaren och bort från givaren bara ;). Den avancerade varianten med oscilloskop kan vara bra om man vill mäta att den t. ex. ger x antal snabba signaler på varje position om den nu skall göra det. Annars så räcker kontroll av bara givaren på enklaste sätt en bra bit också, samt man då också kan kolla upp att det inte sitter metalldamm på de magnetiska givarna.
Och så värdet m.m. Fördelen med amerikanska bilar är att man kan hitta nästan, eller precis allt som man behöver veta på nätet och YouTube.

T. ex. så kan man skicka databoxen på renovering och uppfräschning om den bråkar lite och på vissa sätt, eller för att den inte skall börja bråka i framtiden.
Lite mysko med ett fast pris för detta, och många som utför operationen kan tyckas, samt lite besvärligt med tullpapper att skicka en del till USA för reparation och slippa betala tull m.m. in till USA och tillbaka till Sverige för mer än bara delarna.... Men det går.

Djupare in i skrivna amerikasidorna men med stor sållning av dumheter så köpte jag en bunt komponenter här i Sverige för några tior med högre värden än originalen för att de skulle hålla i evighet i stället för kanske falla för planerat åldrande, öppnade boxen och grävde mig ner till kretskort och komponenter genom geleinbakningen och bytte ut de rekommenderade komponenterna.
Måste erkänna att det var väldigt spännande att vrida på nyckeln första gången efter den operationen.... Yes, det funkade, och det var för ca. fyra år sedan.

Problemet är/var också att boxen i min bil satt bara i tre årsmodeller och är jättesvår att få tag på som renoverad och beg. om ett trasigt original inte alls går att laga.
Som extra salt i det såret så plockade jag delar från en likadan skrotad/krockad JEEP strax efter jag hade köpt min.... Jag stog och blängde på just databoxen i den bilen och tänkte. "Nä, den sitter så illa till så jag orkar inte Phuu." Om jag bara hade vetat hur udda den boxen är i det ögonblicket........... :msn_wall:
Men som sagt, min box är uppgraderad för ca. 30:- efter amerikansk beskrivning :applaus:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det är nog bar när motorn går som den lämnar en utsignal, i form av en växelspänning.
resistansmätning borde funka, på en lös gifvare, den består ju vanligen av en spole.
Har du skaffat en ny, mät dess motstånd och notera för framtida felsökningar.

Kan ju finnas givare med HALL element, då är den svår att mäta med ohmmeter.

Roysan
Ja om den är induktiv ger den signal som vilken ufodetektor som helst, när det rör sig ☺️
(på den tiden kunde man offra hur mycket som helst på att avslöja inkräktarna, min hembyggda detektor både tjöt och lyste upp i bilen)
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
--------------------------------------------------------------
Vevaxelgivaren talar om i vilket läge vevaxel/kolvar m.m. är i och talar då om när ex. insprutning/tändgnista m.m. skall ske beroende på diesel eller bensinmotor.
Den informationen kommer ju (på en fyrcylindrig motor) fyra gånger per varv. Varje signal kan också variera i olika motorer för varje signal kan bestå av flera pulser.
Men eftersom det är fyrtaktare så skall ju bara typ insprut ske vart annat varv, och även tändgnistan skall ju bara komma vart annat varv, även om en del motorer slår en blindgnista vid skiftet utblås/insugs fasen. Bl.a. många äldre MC motorer som var fyrcylindriga men bara hade två tändspolar.
Men kamgivaren/tändlägesgivaren sitter då någonstans mot något som alltså snurrar med halva motorns hastighet för att tala om när ettans cylinder/kolv är i topp just i "tändfasen" och inte i in/utsugningsfasen.
Den kan sitta och känna av ex. just när kamaxeln är i ett läge som stämmer med ettans cylinder i topp och i tändfasen.
På halvgamla bensinmotorer så kan den sitta i fördelaren om den fortfarande finns kvar men bara skickar gnistan till rätt cylinder men för övrigt inte skapar "eldelen" av gnistan som då kommer från databoxen via en tändspole.

Du skrev..."Jag läste att med felaktig sån så kanske motorn inte startar, men om den startar så går det att köra."

Det luriga med kam/tändlägesgivaren är att.......... I många, kanske de flesta, kanske alla äldre motorer så behöver databoxen bara en signal vid start från den givaren för att få tillräcklig info var tändläget är och då kunna hålla reda på insug/tändgnistan m.m.
D.v.s. om givaren är dålig men skickar någon liten signal ibland så räcker det för att motorn skall starta och fortsätta att gå ok. och normalt tills den blir avstängd och ytterligare en signal behövs vid nästa start. Om de flesta signalerna uteblir under det att motorn är igång så märks inget alls.
Man kan kolla om det är den varianten genom att när en motor är igång så kan man koppla bort givaren till kam/tänd läget och motorn fortsätter då att gå helt ok. men går alltså inte att starta om igen förrän man åter kopplar in den.
Många gånger när man får nöta och nöta för att få igång en bil så kan det vara dålig signal från den givaren, men som till slut ger en liten signal som räcker för att boxen skall uppfatta den en enda gång och då veta tändläget på ettans cylinder, och bilen startar, och går då oftast bra på en gång.

M.v.h. JANKRO.

Hej igen, jag vill kolla med dig, jag har lossat anslutningen på kamlägesgivaren (helt säkert rätt givare, på motorns överdel nära kamaxeln, tre anslutningar i kontakten dvs en hallgivare)
Borde då inte en seriös, även billig kodläsare (Biltemas för 299 kr) som anges klara tex Fordbilar, lämna en felkod?
Den ger numera inte en enda kod och tändningen är på.
(Förut när jag pysslade med startgas och startade motorn kom några mindre allvarliga koder, om EGR och flödesmassemätare -luftinsuget, så den är inte död)
mvh
Hans

Edit lite senare, har nu bytt kamaxelgivaren, enkelt, men fick inte motorn att starta (utan startgas)
och tänder inte ens. Fortfarande ingen felkod..
Har ny vevaxelgivare också, men sitter väl taskigt till, jag vet inte ens var, och de filmer jag hittat
är skakiga och består mest av prat. Ibland bara prat..
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen, som jag brukar påpeka så var/är bilmeck bara en hobby för mig, ibland påtvingad fast lusten kan saknas. En del kallar det snål.... jag föredrar att kalla det ekonomisk för ingen annan än jag pillar med mina bilar.
Så jag har bara viss vetskap om det jag har bråkat med, och vet inte alls hur lika/olika bilar är med erfarenheten av de gånger jag har brottats med dessa givare.
Dels som jag påpekade att kamgivaren verkar på många bilar ? bara behövas vid start för att visa tändpunkt på ettans cylinder.
Sedan vet jag att en del/många/ de flesta, i alla fall lite äldre bilar klarar sig utan den när de väl är igång.
Men... sedan finns det en grej som lurade mig länge på en bil, detta var en i.o.f. också en JEEP. Lång "startfjäder" ibland av någon anledning. Efter några försök så hoppade den igång. Lite för spännande att åka med, för man väntade bara på den dagen dunderklumpen med automatlåda och fyrhjulsdrift och diffspärr som bänder fast sig både i grus och mest i asfalt, inte skulle starta alls.
"Bara" OBD1 på den bilen visserligen men samma funktioner som senare, Inga felmeddelande dock, det verkade ju underligt och besvärligt inte minst.
Men så stannade jag motorn en gång efter att ha stannat i gluggen i häcken till garageinfarten. När jag skulle starta ingen så var den död, lite bråttom och sur så fortsatte jag att nöta ett tag utan resultat. Slutade och tog nya tag två gånger innan den startade.
Senare på dagen så kollade jag åter men förväntade mig inga felkoder som vanligt...... Men OBD1 blinkningar talade om att det saknades givarsignal ???
Jag hade redan innan shoppat upp mig på givare till signaler, temperaturer och tryck m.m. som jag ofta brukar byta på en gång när jag köper en "ny" beg. bil, men dock inte denna gång tyvärr. (Så felet hade blivit bra med en samling nya givare ändå, men dock utan att veta varför.)
Så efter mer påläsning och med lite tur så hittade jag orsaken till att den bilen inte visade felkod på givare till motorn.
Bara för att det inte skulle/skall komma felmeddelande i onödan, kanske när det är svinkallt så motorn knappt går runt eller bara för att det skall finnas marginal för någon naturlig givarmiss så är det en tidsfördröjning innan datorn registrerar utebliven signal, från motorgivarna i alla fall.
På den bilen/datorn så kunde man läsa sig till att tidsfördröjningen för registering av felmeddelande var fyra sekunder.
Eftersom den motorn utan tvekan när allt funkar startar efter något kompressionsvarv. som kanske tar 1,5 sek. max så la jag troligen alltid av tidigare att nöta än timeoutens fyra sekunder utom den gången jag satt fast i grindhålet och var skitsur, för då nötte jag på längre än de rackarns fyra sekunderna för första gången troligen, med resultatet att givarfel blev registrerat.

Det blev en långdragen förklaring och vem vet om det ens finns, eller hur lång en ev. tidsfördröjning är på din bil.
Om du har snålat på batteriet innan så kan du ju försöka med en lite längre nötning innan du släpper nyckeln och kollar felkoder, men det kan nog ändå vara idé att byta svänghjulsgivaren, så har du en ny där också även om det inte avhjälper felet.
Med startgas så går ju motorn igång och har "bränsle" både i tändfasen och insugningsfasen och den börjar ju då snurra några rejäla varv och därmed lite längre. Det kanske är det som får ev. saknad signal att vakna, men hinner ändå inte regesteras.

Sorry, inget direkt bra svar tyvärr. M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.956
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Hej igen, jag vill kolla med dig, jag har lossat anslutningen på kamlägesgivaren (helt säkert rätt givare, på motorns överdel nära kamaxeln, tre anslutningar i kontakten dvs en hallgivare)
......................
Det behöver inte va en hallgivare, det kan va en förspänd induktiv givare. Det är vanligt att man skickar på en spänning (vanligtvis 5 V) för att höja upp signalen och därmed göra den mindre känslig för störningar.
Jag har skrivit om det tidigare, det händer att bildats rost och oxid i hålet där vevaxelgivaren sitter. Detta klämmer ihop givaren så den ger felaktig (för svag) signal. Det kan ge lite olika fenomen beroende på om motorn är varm eller kall.
Mäter man motståndet i en sådan givare är det oftast OK, så man blir lurad.
Jag har varit med om att vara tvungen att borra bort en vevaxelgivare.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det behöver inte va en hallgivare, det kan va en förspänd induktiv givare. Det är vanligt att man skickar på en spänning (vanligtvis 5 V) för att höja upp signalen och därmed göra den mindre känslig för störningar.
Jag har skrivit om det tidigare, det händer att bildats rost och oxid i hålet där vevaxelgivaren sitter. Detta klämmer ihop givaren så den ger felaktig (för svag) signal. Det kan ge lite olika fenomen beroende på om motorn är varm eller kall.
Mäter man motståndet i en sådan givare är det oftast OK, så man blir lurad.
Jag har varit med om att vara tvungen att borra bort en vevaxelgivare.

Ja, Trodo anger spec. på helt olika sätt för motsvarande produkter, det är trist.
Man kan dock ange reg nr på bilen och begära en extra kontroll av en "expert"
att delen passar.
Den kamaxelsensorn jag beställde blev kollad, saknar helt dessa data, men är exakt likadan som den som satt:Kamsensorn.png

Dvs står inget om det är hallprincipen.
Men en annan, också likadan, anges till 12 volt och hallprincipen:
Det borde mao vara rätt pryl, även kontakten identisk


sensor 2.png

Nu vet jag också var vevaxelsensorn sitter och att de kan vara väldigt jobbiga styrks av det du berättar, jag har en sån också men har min enda garagedomkraft 15 mil bort.. och lägger mig aldrig under denna bil utan den plus hjul under varje framhjul :) -trots 4wd är markfrigången dålig framtill men bättre baktill. Som tur är har jag gott om tid att få igång den blivande campingbilen.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hejsan igen, som jag brukar påpeka så var/är bilmeck bara en hobby för mig, ibland påtvingad fast lusten kan saknas. En del kallar det snål.... jag föredrar att kalla det ekonomisk för ingen annan än jag pillar med mina bilar.
Så jag har bara viss vetskap om det jag har bråkat med, och vet inte alls hur lika/olika bilar är med erfarenheten av de gånger jag har brottats med dessa givare.
Dels som jag påpekade att kamgivaren verkar på många bilar ? bara behövas vid start för att visa tändpunkt på ettans cylinder.
Sedan vet jag att en del/många/ de flesta, i alla fall lite äldre bilar klarar sig utan den när de väl är igång.
Men... sedan finns det en grej som lurade mig länge på en bil, detta var en i.o.f. också en JEEP. Lång "startfjäder" ibland av någon anledning. Efter några försök så hoppade den igång. Lite för spännande att åka med, för man väntade bara på den dagen dunderklumpen med automatlåda och fyrhjulsdrift och diffspärr som bänder fast sig både i grus och mest i asfalt, inte skulle starta alls.
"Bara" OBD1 på den bilen visserligen men samma funktioner som senare, Inga felmeddelande dock, det verkade ju underligt och besvärligt inte minst.
Men så stannade jag motorn en gång efter att ha stannat i gluggen i häcken till garageinfarten. När jag skulle starta ingen så var den död, lite bråttom och sur så fortsatte jag att nöta ett tag utan resultat. Slutade och tog nya tag två gånger innan den startade.
Senare på dagen så kollade jag åter men förväntade mig inga felkoder som vanligt...... Men OBD1 blinkningar talade om att det saknades givarsignal ???
Jag hade redan innan shoppat upp mig på givare till signaler, temperaturer och tryck m.m. som jag ofta brukar byta på en gång när jag köper en "ny" beg. bil, men dock inte denna gång tyvärr. (Så felet hade blivit bra med en samling nya givare ändå, men dock utan att veta varför.)
Så efter mer påläsning och med lite tur så hittade jag orsaken till att den bilen inte visade felkod på givare till motorn.
Bara för att det inte skulle/skall komma felmeddelande i onödan, kanske när det är svinkallt så motorn knappt går runt eller bara för att det skall finnas marginal för någon naturlig givarmiss så är det en tidsfördröjning innan datorn registrerar utebliven signal, från motorgivarna i alla fall.
På den bilen/datorn så kunde man läsa sig till att tidsfördröjningen för registering av felmeddelande var fyra sekunder.
Eftersom den motorn utan tvekan när allt funkar startar efter något kompressionsvarv. som kanske tar 1,5 sek. max så la jag troligen alltid av tidigare att nöta än timeoutens fyra sekunder utom den gången jag satt fast i grindhålet och var skitsur, för då nötte jag på längre än de rackarns fyra sekunderna för första gången troligen, med resultatet att givarfel blev registrerat.

Det blev en långdragen förklaring och vem vet om det ens finns, eller hur lång en ev. tidsfördröjning är på din bil.
Om du har snålat på batteriet innan så kan du ju försöka med en lite längre nötning innan du släpper nyckeln och kollar felkoder, men det kan nog ändå vara idé att byta svänghjulsgivaren, så har du en ny där också även om det inte avhjälper felet.
Med startgas så går ju motorn igång och har "bränsle" både i tändfasen och insugningsfasen och den börjar ju då snurra några rejäla varv och därmed lite längre. Det kanske är det som får ev. saknad signal att vakna, men hinner ändå inte regesteras.

Sorry, inget direkt bra svar tyvärr. M.v.h. JANKRO.

Jodå, bra tips som alltid och härliga berättelser från den bistra verkligheten, startbatteriet 80 AH i detta fordon är dåligt och trots ständig underhållsladdning ger det dålig snurr på startmotorn numera, en ganska snabb försämring, antagligen fratt det blivit nästan helt urladdat under dessa äventyr. Men trots detta så startar den nån enstaka gång.
Ser väldigt stökigt ut att komma åt att byta batteri under förarstolen, till och med stökigt att få in handen för en startkabel till pluzz. Och just som vanligt ligger webaston på startbatteriet, inte på det extra batteriet som faktiskt finns för skåpets prylar, lika stort och i lite bättre skick. under tidigare startförsök lade jag en grov kabel mellan dessa två och det gav extra snurr. Båda lika svåråtkomliga.
Dessutom en säkringsdosa bakom dessa som inte går att öppna utan grovt våld.

Dåligt batteri kan förklara att kodläsaren är ointresserad. Jag har inte kört mer än 5-6 sekunder varje gång.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.629
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det kan även vara kablarna som går till givaren som kan vara dåliga/ glapp.
Matarspänningen till givaren kan vara låg, även jordfel. Signalledaren kan också eventuellt spöka.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Sent omsider ska jag berätta var felet satt, för den som ev känner igen sig i problemen.
En signal fattades från tändningslåset.
Detta upptäcktes av en pensionerad Ford-specialist efter att jag sålt bilen.
De bytte inte ut låset tror jag, men berättade per telefon om någon tillhörande enhet som
byttes ut, bakom låset (?).
Men eländet med oljeläckan i styrservosystemet kvarstod samt oljud på växel 6, men
bilen fick en gratis och fantastisk översyn/repartion av idealister som hjälper UKRAINA
med fordon.
De behöver inte växel 6 på de dåliga vägarna den ska köras på (och nog redan är där)
Jag kände att jag gjorde en mini-insats för Ukraina genom att välja dessa som köpare.
De kom och hämtade den med en transport.
De betalade lika mycket som högstbjudande i övrigt, 15.000 kr.
Jag köpte den för 30.000 kr.
Har även sålt min "plåtis" som kändes fel inredd för mina behov, framförallt var bakdelen
täckt och gick inte att lasta, men den var också lite för smal tyckte jag.
Tittar efter större husbussar, men inga 12-meters som de flesta är.
 
Toppen