tony o nette
HBK Medlem
Vi skulle hämta HB:n igår för att köra hem den för urpackning och avställning.
Jag vred om nyckeln och startmotorn gick runt men ville ej starta och instrumenten slocknade.
I tändnings läget så visades nästan ingen info i instrumenten. Varken bränsle mängd eller annat
bara laddnings lampan lyser och den slocknar när startmotorn drar runt motorn.
Mätarna och diverse lampor flimrade och jag trodde att instrumentet hade get upp.
Kollade batterispänningen. OK
Kollade batterispänning till säkringsdosan i kupén. OK. Men den blev noll volt vid start.
Jag hade jordpunkt i chassiet.
Då flyttade jag jordpunkten från chassiet till batteriet och och då fick jag spänning till säkringsdosan.
Kollat jord till chassiet. Den var dåligt.
En dum lösning på jordförbindelse upptäcktes på rambalken under batteriet. (Den kanske inte var så dum då den höll i 20år)
Det man gjort är att skala bort kabelns isolering och sedan har man krympt på en kabelsko och dragit fast den i balken
för att sedan dra den till motorblocket.
Motorns rörelse har sedan med tiden gjort att det blivit dålig kontakt i kabelskon vid rambalkens jord.
Jag tillverkade en ny jordkabel som sattes mellan batteri och motorfästet.
Nu kommer denna jordning att hålla tills bilen skrotas och den är lätt att hålla koll på vid service.
Fiat Ducato 2.8l 2002
Jag vred om nyckeln och startmotorn gick runt men ville ej starta och instrumenten slocknade.
I tändnings läget så visades nästan ingen info i instrumenten. Varken bränsle mängd eller annat
bara laddnings lampan lyser och den slocknar när startmotorn drar runt motorn.
Mätarna och diverse lampor flimrade och jag trodde att instrumentet hade get upp.
Kollade batterispänningen. OK
Kollade batterispänning till säkringsdosan i kupén. OK. Men den blev noll volt vid start.
Jag hade jordpunkt i chassiet.
Då flyttade jag jordpunkten från chassiet till batteriet och och då fick jag spänning till säkringsdosan.
Kollat jord till chassiet. Den var dåligt.
En dum lösning på jordförbindelse upptäcktes på rambalken under batteriet. (Den kanske inte var så dum då den höll i 20år)
Det man gjort är att skala bort kabelns isolering och sedan har man krympt på en kabelsko och dragit fast den i balken
för att sedan dra den till motorblocket.
Motorns rörelse har sedan med tiden gjort att det blivit dålig kontakt i kabelskon vid rambalkens jord.
Jag tillverkade en ny jordkabel som sattes mellan batteri och motorfästet.
Nu kommer denna jordning att hålla tills bilen skrotas och den är lätt att hålla koll på vid service.
Fiat Ducato 2.8l 2002