• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorn knackar

F

F.d. 29929

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TDI CAT 109 hk
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: T608 Classic
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Motor
Min gamla husbil har alltid gått bra men det är ohälsosamt varmt i den på sommaren och jag har inte råd att köpa en nyare bil med AC från dieselmotorn. Därför beslöt jag att lägga 27 500 på att få en AC monterad. På vägen till kylfirman gick motorn bra, inga missljud.
Kylfirman monterade en remskiva, kompressor och till-från knapp. När jag körde ut från kylfirman kände jag inte igen motorljudet, lät motorn som en gammal traktor, ett hårt knackande ljud. Kylfirman kunde inte förstå vad det var för ljud så de körde bilen till en Fiatverkstad. Där funderade flera tekniker på problemet men enades om att det kunde vara en kolvtappslagring som slamrade. De tänker demontera motorn bit för bit för att hitta felet. Först oljetråget, sedan ventilkåpan och sedan vet jag inte vad det blir förutom att det verkar bli hejdlöst dyrt. Bilen är från 1995 men motorn har bara gått 8000 mil.

Är det någon i Husbilsklubben som vet om eftermonteringen av ACn på något sätt kan ha orsakat oljudet eller är det jag som har oturen att problemet kom precis i samband med AC-monteringen.
Janne

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025
Hej Janne det här låter ju jätte tråkigt. Det skulle kunna vara så att
När de demonterade nedre remskivan kan husbilen till kugghjulet förkamremmen släppt
Och då tar kolvarna i ventilerna då blir det ett sådant ljud

F

F.d. 29929

Guest
Argos 747 skrev:
Hej Janne det här låter ju jätte tråkigt. Det skulle kunna vara så att
När de demonterade nedre remskivan kan husbilen till kugghjulet förkamremmen släppt
Och då tar kolvarna i ventilerna då blir det ett sådant ljud

Hej Argos, mycket intressant information du kom med. Jag ska prata med Fiatverkstaden direkt på måndag, det kanske ändå är kylfirman som ställt till allt!
Tack Argos:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, instämmer nog med Argos. Att något skulle ha glappat upp sig i en dieselmotor som bara har gått 8000 mil, så den börjar knacka på en gång just när de var där och skruvade låter väldigt långsökt. Det måste nog hänt något vid monteringen av AC'n. Kanske lät de motorn/kamremmen gå bakåt när de lossade centrumbulten, och inte låste motorn/vevaxeln helt, och då kommer belastningen från kamaxel och dieselpump direkt på remspännaren som kanske inte orkar med det trycket.
Be Fiatverkstaden att kolla kamremsinställningen innan de börjar plocka sönder motorn. (Började de inte med det ?)
Om det skulle vara felet och knacket skulle försvinna med att flytta remskivorna till rätta, så se till att de kollar upp kompressionen m.m. så du inte kommer att åka omkring med en motor som är tyst men med krokiga inte tätande ventiler, och dålig effekt.
Naturligtvis skall kylfirman stå för denna rep. om det inte mot förmodan skulle ha hänt något oturligt ras i motorn just när de råkade skruva med den.

Lycka till, skriv och berätta hur det går är du snäll. M.v.h. JANKRO.

Ps. de är väl inte så fula att de ställde till med något, typ kamremskuggning, och startade motorn, upptäckte felet flyttade kamremmen rätt för att dölja missen, och försökte lev. bilen med knacket som uppstog efter misstaget.

F

F.d. 23327

Guest
sören.h skrev:
Hej en otät spridare kan ställa till en del problem då får man ett kraftigt knack
i motorn.
MVH Sören
Om man bortser från möjligheten att kamremmen har blivit fipplad med så kan en remskiva som inte sitter 100% fast ge ett mycket lagerknackliknande ljud.
tex om bultarna bottnar i hålen så dom är ordentligt dragna men inte klämmer fast skivan ordentligt

F

F.d. 29925

Guest
Citat från Jankro

Ps. de är väl inte så fula att de ställde till med något, typ kamremskuggning, och startade motorn, upptäckte felet flyttade kamremmen rätt för att dölja missen, och försökte lev. bilen med knacket som uppstog efter misstaget.[/quote]

(är nästan rädd för att du har rätt):mad:

Men hoppas att remmen fortfarande ligger någon kugg fel i så fall är det enkelt att rätta till. (tre kugg brukar klara sig påstår desom vet.)

F

F.d. 29929

Guest
JANKRO skrev:
Hej, instämmer nog med Argos. Att något skulle ha glappat upp sig i en dieselmotor som bara har gått 8000 mil, så den börjar knacka på en gång just när de var där och skruvade låter väldigt långsökt. Det måste nog hänt något vid monteringen av AC'n. Kanske lät de motorn/kamremmen gå bakåt när de lossade centrumbulten, och inte låste motorn/vevaxeln helt, och då kommer belastningen från kamaxel och dieselpump direkt på remspännaren som kanske inte orkar med det trycket.
Be Fiatverkstaden att kolla kamremsinställningen innan de börjar plocka sönder motorn. (Började de inte med det ?)
Om det skulle vara felet och knacket skulle försvinna med att flytta remskivorna till rätta, så se till att de kollar upp kompressionen m.m. så du inte kommer att åka omkring med en motor som är tyst men med krokiga inte tätande ventiler, och dålig effekt.
Naturligtvis skall kylfirman stå för denna rep. om det inte mot förmodan skulle ha hänt något oturligt ras i motorn just när de råkade skruva med den.

Lycka till, skriv och berätta hur det går är du snäll. M.v.h. JANKRO.

Ps. de är väl inte så fula att de ställde till med något, typ kamremskuggning, och startade motorn, upptäckte felet flyttade kamremmen rätt för att dölja missen, och försökte lev. bilen med knacket som uppstog efter misstaget.

Hej Jankro!
Tack för ditt engagemang! Fiat ska börja meka på onsdag. Bilen står nu på kylfirman eftersom Fiat inte ville att jag skulle köra den hem och tillbaka, summa 10 mil. En risk är att kylfirman och Fiat är i maskopi, jag tänker på ditt PS. Jag hoppas att Fiat har någon heder i kroppen och låter mig få veta sanningen. Jag skriver senare.
Janne

F

F.d. 29929

Guest
mathias t skrev:
Om man bortser från möjligheten att kamremmen har blivit fipplad med så kan en remskiva som inte sitter 100% fast ge ett mycket lagerknackliknande ljud.
tex om bultarna bottnar i hålen så dom är ordentligt dragna men inte klämmer fast skivan ordentligt

Hej Mathias, tack för ditt tips!
Kylfirman tog hem monteringssatsen från Italien och fick först fel remskiva så de fick beställa en ny. När de skulle montera grejerna (remskivan?) passade inte de långa bultarna för jag hade fingänga i motorn så kylfirman svarvade till egna bultar. Du kan därför ha rätt, bultarna blev för långa så de bottnar utan att klämma!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Pumpjanne. Hur har det gått med din knackande motor? Det är nog fler än jag som undrar om du har fått ordning på den, eller om det hade hänt en mindre katastrof med påföljande strul och ev. kostnader.

M.v.h. nyfiken JANKRO.

F

F.d. 29929

Guest
JANKRO skrev:
Hej Pumpjanne. Hur har det gått med din knackande motor? Det är nog fler än jag som undrar om du har fått ordning på den, eller om det hade hänt en mindre katastrof med påföljande strul och ev. kostnader.

M.v.h. nyfiken JANKRO.

Ett stort tack till Argos, sören.h, mathias, decker,Jankro och alla andra HBK-are som engagerat sig i mitt motorproblem. Jag kanske skulle ha skrivit något tidigare men det var först i fredags som ärendet kom till sitt slut, en seg historia med andra ord.

Kortfattat har det gått till så här:
Kylfirman Celer i Hammarby Stockholm monterade en AC som drivs av dieselmotorn. När jag hämtade bilen knackade det från motorn. Celer kunde inte se att det var deras fel utan körde den till den auktoriserade Fiatverkstaden Kihlströms i Årsta, Stockholm. De plockade ner oljetråget och hittade två metallbitar ca 2x4 mm i tråget. Deras slutsats var att det nog var aktuellt med motorbyte och skruvade dit tråget igen. De tyckte jag skulle begära kostnadsförslag från en annan auktoriserad Fiatverkstad och hänvisade till Punto Auto, Trångsund Stockholm. Punto plockade ner tråget och hittade efter en del felsökning att en bult var så långt inskruvad i motorblocket att den tog i 1:ans vevstake. Bulten håller normalt fast oljekylaren men nu skulle den även hålla den nya kylkompressorn så Celer tillverkade en längre bult som de skruvat i för långt i det genomgående hålet i motorblocket. Vevstaken hade slagit bort metallbitarna från bulten. Det är förstås två bultar men bara den ena kom i skottlinjen.
Punto slipade av bulten, kollade att inget tagit skada och skruvade på tråget igen.
Motorn låter och går nu som vanligt!!!

Celer har naturligtvis klantat sig (på ett par punkter till) men påtar sig hela ansvaret.
Kihlströms har jag inte längre något förtroende för.
Punto är en liten verkstad med en äldre italiensk boss, vänligt bemötande, mycket motorkunnig och intresserad av att lösa problem.

Om ACn ger någon kyla kan jag inte bedöma nu även om det är varmt för årstiden.

Det hela var en pärs som fick både ekonomi och nerver att komma i gungning men slutet blir nog bra.

Janne

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, hej igen. Så skönt att det löste sig även om vägen dit blev alldeles för lång.
För långa bultar rätt in i motorn och sedan försöka blunda för problemet, och vid leverans låtsas som inget. De borde skämmas.
Och därefter ett förslag på motorbyte utan att veta vad som är fel.
Jag hoppas att du fått rejäl rabatt på monteringen, minst deras arbetskostnad och naturligtvis kostnaden från de andra firmorna.
Man får åter en gång tyvärr ta till yttrycket. "Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstakomma."

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29929

Guest
Hej alla som följde mina besvär med montering av motordriven AC!
Allt blev så småningom löst och fungerar bra.
Det har förstås inte varit någon hög värme ute denna sommar men jag har gjort några kortare resor och nu senast 400 mil till Lofoten. Det är ingen automatik utan jag får reglera kylan med Till/Från knappen och värmefläktsreglaget. Kyleffekten verkar vara bra, luften som kommer in är 5-7 grader men om det påverkas av utetemperaturen vet jag inte.

En fantastisk känsla att bara trycka på knappen och känna sval luft runt kroppen. Jag blev säkert en säkrare förare också och känner mig nöjd med monteringen.

Toppen