• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorlampa

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!

Åkte idag från Göteborg hem till Gävle när vi hade ca 3 mil kvar så tändes den gula motorlampan, någon som har en aning vad det kan vara? bilen går perfekt märks ingenting att något skulle vara felaktigt det enda jag gjorde var att jag körde så lampan tändes för låg bränslenivå, stannade och tankade och när jag startade bilen så lyser lampan och den gör det hela tiden nu.

Mvh
Pelle 570

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Motorlampa

Åk snarast till en fiat verkstad och kolla upp det.Det tar bara någon minut för dom att kolla upp vad felet är.
HaDe Hasse

F

F.d. 52920

Guest

Hejsan!

Åkte idag från Göteborg hem till Gävle när vi hade ca 3 mil kvar så tändes den gula motorlampan, någon som har en aning vad det kan vara? bilen går perfekt märks ingenting att något skulle vara felaktigt det enda jag gjorde var att jag körde så lampan tändes för låg bränslenivå, stannade och tankade och när jag startade bilen så lyser lampan och den gör det hela tiden nu.

Mvh
Pelle 570

Prova med att lossa -kabeln från batteriet ett par minuter.(motorn avstängd)

F

F.d. 58560

Guest

Hej
Vår lampa tändes också vi var på fiat i Tyskland det visa sig att det var dåligt bränsle när vi tanka näst gång så slockna lampan.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi fick använda oss av bärgare.Det visade sej att det var spjällhuset.
När detta var bytt så slocknade lampan.
HaDe Hasse

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

På vår bil lyser motorlampan 20 - 40 mil sedan OK i 200-300 mil .
Proceduren upprepas då och då och har nu pågått i ett år.

Verkstaden hittar inget fel men skall byta spjällhus imorgon så då får vi se om
felet kvarstår under nästa resa.

Bilen går nästan lika bra med eller utan "lampbelysning" men saknar lite kraft på högre varv när lampan lyser.

Go kväll
Melle

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Vår motorlampa tändes på hemvägen från Kroatien häromåret. Det var Fiats 130hk -07:a. Första 10 milen märktes ingen skillnad, sen blev den fruktansvärt seg. Maxade 80km/h och kröp uppför minsta uppförslut. Besök på fiatverkstad visade felkod på en laddtrycksgivare = gick över i "limpmode /nödläge". Blev ett byte av givaren, sen gick den som vanligt igen.

morsan

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2025

Min motorlampa började lysa för två dagar sedan, men den går som en klocka.
kan det vara ett "falsk fel"?

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vårt råd åk till närmaste FIAT verkstad och kolla upp det.Tar några minuter och är det inget fel så släcker dom varningslampan.
HaDe Hasse

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Nu har det hänt, efter att släckt lampan och kört vidare så ryckte det till i motorn och sen gick den inte längre som jag ville, den hoppade fram som en groda och vägrade gå jämt, stannade en stund och det gick att köra en liten stund sen började det igen.
Det blev bärgning till Eskilstuna där vi nu står och väntar på ett gasspjäll, det är första alternativet av 2, luftspjället väntar vi med då dom på Fiat trodde att det var gasspjället som klappat ihop. :mad:

1000% tur så kommer det imorrn men dom har varit med förr så vi ska vara glada om det kommer nästa vecka sa dom. Får väl hoppas på %-aren iaf.

Tänder motorstörningslampan så var försiktig vi hade tur som fick stoppet vid Hjälmare-kanal så vi kunde svänga av E-20 på rätt ställe och vänta på bärgning.

Ingen trevlig start på vår 3 veckors resa ned till Göteborg och Skåne-land men det kunde varit värre oxå.

//Pelle

Toppen