• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorlampa

situj

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
11928
Medlemskap
2024
Hej jag har en 3 liter Iveco som motorlampan tänds när jag har kört. Sen när bilen stått stilla ett längre tag som typ 1dygn. Så har lampan slocknat. Efter det har jag kör ca 60 mil och nu händer det igen. Är det nån som vet vad det kan vara för nåt som spökar. 1ggn tycker vi att det luktade disel. Med vänlig hälsning, Monica
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hej jag har en 3 liter Iveco som motorlampan tänds när jag har kört. Sen när bilen stått stilla ett längre tag som typ 1dygn. Så har lampan slocknat. Efter det har jag kör ca 60 mil och nu händer det igen. Är det nån som vet vad det kan vara för nåt som spökar. 1ggn tycker vi att det luktade disel. Med vänlig hälsning, Monica
Vi fick gula lampan i juli 2022 och verkstaden började byta grejer utan resultat. Ytterligare 26 ggr tändes lampan och ett 10-tal komponenter byttes ut.
Efter 9 månader byttes EGR-kylaren och då fungerade bilen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns ODB2-mätare att köpa på bl.a. Biltema för att koppla in i bilens dator och se vilken felkod det är. Om bilen gått ner i felsäkert läge och låg hastighet kan man släcka lampan och köra normalt igen.
Jo jag vet det. Min fråga var bokstavligt talat hur sitju kunde veta att det inte fanns (han ser) felkoder.
Min frågeställning är djup, allt från att det inte syns någon felkod i instrumentpanelen på bilen, till att alla OBD appar inte visar allt som finns lagrat i styrenheterna.

De enklare "biltema" apparna visa definitivt inte allt som Fiats egna, och en del mer kapabla eftermarknads diagnosinstrumet kan visa.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jo jag vet det. Min fråga var bokstavligt talat hur sitju kunde veta att det inte fanns (han ser) felkoder.
Min frågeställning är djup, allt från att det inte syns någon felkod i instrumentpanelen på bilen, till att alla OBD appar inte visar allt som finns lagrat i styrenheterna.

De enklare "biltema" apparna visa definitivt inte allt som Fiats egna, och en del mer kapabla eftermarknads diagnosinstrumet kan visa.
Det står väl aldrig på instrumentbrädan vad som är fel eller felkod?
Även om inte Biltemas mätare visar samma som verkstädernas mätare är det väl ändå bättre att kunna konstatera vilken felkod det är plus att släcka lampan?
Bättre för många att betala 700:- i stället för 1500:- hos verkstad!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det står väl aldrig på instrumentbrädan vad som är fel eller felkod?
Jo det gör det, på min bil tex.

Även om inte Biltemas mätare visar samma som verkstädernas mätare är det väl ändå bättre att kunna konstatera vilken felkod det är plus att släcka lampan?
Absolut.
Men trådskaparen har inte sett några felkoder.
Då är det otroligt viktigt för att kunna hjälpa vidare att veta med vad "inga felkoder" är konstaterat.

Pängen är ju att det kan finnas felkoder som inte visas i de enklare OBD läsarna.
Om utläsningen är utförd med en läsare som även tar tillverkarspecifika felkoder säger det otroligt mycket.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Håller med om att utan veta vilken/vilka felkod det är så blir det en grov gissningslek. Det är ju så många fel som kan dölja sig bakom en motorlampa ...

I vårt fall var det en trasig difftryckssensor i partikelfiltret som tände lampan. Men då gick motorn även ned i felsäkert läge.

Angående felkodsläsare så använder jag en med bluetooth som jag läser av med en app på bilstereon (en Androidstereo). Himla smidigt!

Typ en sådan här:
obd2-v21-felkodslsare-bluetooth-20.jpg
 
Toppen