• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorlampa tändes och snart semester.....

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Gjälder det här problemet alla Fiat sina motorer,eller
bara 2,3 litern? :rolleyes:

Ottar


För min del var det 3.0 160 hk motorn från 2011 som var problemet.
För att lugna nerverna något så har vi bytat bil sedan dess..... men det är fortfarande en Fiat........!?:oops:
//Nilhen
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Vad skönt med 8500:- tillbaka. Men varför betala något;)
Hur som det är bra att ha lite på fötterna när man skall hävda sin rätt.

Känns jäkligt fel att betala för rent skit!


Jag håller med, egentligen borde hela kostnaden gå på den 5-åriga avgasgarantin.
Det är inte helt enkelt när man som i vårt fall först varit tre gånger på Tysk verkstad och sedan tre gånger på Svensk verkstad.
Garanti ärenden för den Tyska verkstaden hanterar Fiats kundtjänst och för den Svenska verkstaden är det Fiats garanti avdelning i Stockholm och sedan ska det kommuniceras där emellan..........?:oops:

Jag är trots allt nöjd nu och orkar inte driva detta vidare.
//Nilhen
 

Bengt och Anna-Gull

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6076
Medlemskap
2024
Funktionsfel automatväxel.Max temperatur växelolja(röd)

Hej!
Finns det någon som fått symbolen för "Funktionsfel automatväxel" att tändas?
och om så har några erfarenheter av detta.
Bilen saktar något om varningen ligger kvar,tillslut nere på ca 30 km/tim.
Stannar bilen,startar om och bilen går perfekt tills att lampan tänds igen,
det kan gå både 10 och 20 km.
Tacksam om någon kan kommentera detta problem.
Bengt Röhr.
 

Erd 873

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
7694
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Hej
Även på min Volvo V 50 tändes motorlampan efter att bilen varit inne på service hos Volvo. Jag lämnade in bilen igen för felkodsutläsning och de fixade felet som bestod i att en kabel till en givare hade lossnat. Kostnad 1675 kronor.
Med husbilen och Fiat -motorn har vi inte haft några problem.
Jag kan nog rekommendera att man tar reda på felet innan reparationer utföres.
Lycka till
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Tusan vet om våra nu tydligen överkomplexa avgasreningar ger någon miljövinst på sikt. Här körs många extramil till verkstäder och byts mängder av delar bara för att i bästa fall få skräpet att fungera.
Jag undrar hur länge en modern bil med alla dessa prylar kommer att gå att hålla igång och hur länge det kommer att finnas reservdelar.
Gamla husbilar har ofta gått att hålla rullande lagligt i minst 30 år trots att de ofta var mindre robust byggda än de som säljs idag.
Det borde gå att köra en ny träfri husbil med överdimentionerad motor under bort mot 40 år kan man tycka men.
När man sedan tittar på all tillägsteknik som monterats och som måste fungera blir man ju mörkrädd. Vem kommer att kunna leverera nya styrdatorer, programvaror etc när Fiat,Iveco, Ford och MB för länge sedan slutat lagerföra reservdelar till sina rullande datorhallar. Att få skrota 15 år gamla bilar i brist på reservdelar till all elektronink tror jag är mycket sannolikt. Det blir väl att göra en sista parkering på någon camping och bli säsongare när bilen inte längre går att besiktiga.:(
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Du får byta chassie under bodelen! Det görs redan med gamla Niesmann Clou och Concorder t.ex. :)

Tur man har en alkovbil där det nog skulle vara möjligt att göra utan jättejobb på bodelen. En helintegrerad blir nog litet svårare att fixa om man har kvar torpedvägg och instrumentbräda och liknande.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Motorlampa tändes och snart semester.....

Tusan vet om våra nu tydligen överkomplexa avgasreningar ger någon miljövinst på sikt. Här körs många extramil till verkstäder och byts mängder av delar bara för att i bästa fall få skräpet att fungera.
Jag undrar hur länge en modern bil med alla dessa prylar kommer att gå att hålla igång och hur länge det kommer att finnas reservdelar.
Gamla husbilar har ofta gått att hålla rullande lagligt i minst 30 år trots att de ofta var mindre robust byggda än de som säljs idag.
Det borde gå att köra en ny träfri husbil med överdimentionerad motor under bort mot 40 år kan man tycka men.
När man sedan tittar på all tillägsteknik som monterats och som måste fungera blir man ju mörkrädd. Vem kommer att kunna leverera nya styrdatorer, programvaror etc när Fiat,Iveco, Ford och MB för länge sedan slutat lagerföra reservdelar till sina rullande datorhallar. Att få skrota 15 år gamla bilar i brist på reservdelar till all elektronink tror jag är mycket sannolikt. Det blir väl att göra en sista parkering på någon camping och bli säsongare när bilen inte längre går att besiktiga.:(

Tyvärr är det nog som på personbilssidan, när elektroniken börjar krångla vill ingen ta i skiten ens med tång, utbildning av dagens reparatörer är urusel mot elektroniken, så hjälpen man får är ofta bristfällig och dyr.
Ännu finns ingen lösning, annat än skroten, så håll i och sköt om de gamla husbilarna, före datorernas intrång, eller skaffa en koffert med guldpenningar :)
 
Toppen