• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorlampa lyser

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Någon som haft samma problem
Tog ut husbilen från vinterförvaring idag.
Fiat 2,3 l
Motorlampan lyser och slocknar inte, samt att den växlar ojämt, svårt i vissa lägen att få fulla varv.
Skall i morgon göra en diagnostik för att se orsaken, verkstaden menar att det troligtvis handlar om en återställning av problemet, någon som har erfarenhet utav liknande.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Någon som haft samma problem
Tog ut husbilen från vinterförvaring idag.
Fiat 2,3 l
Motorlampan lyser och slocknar inte, samt att den växlar ojämt, svårt i vissa lägen att få fulla varv.
Skall i morgon göra en diagnostik för att se orsaken, verkstaden menar att det troligtvis handlar om en återställning av problemet, någon som har erfarenhet utav liknande.
det brukar vara nåt spjäll som kan häkta sig,man fick lossa nåt på en verkstad o smörja det,tydligen ett vanligt fel,men det kan ju vara nåt annat...den här mekonomen verkstad visste vad det var...andra firmor byter hela spjället för att tjäna pengar...behöver inte vara så....hör av dig så kan jag tipsa om verkstad...
 

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
det brukar vara nåt spjäll som kan häkta sig,man fick lossa nåt på en verkstad o smörja det,tydligen ett vanligt fel,men det kan ju vara nåt annat...den här mekonomen verkstad visste vad det var...andra firmor byter hela spjället för att tjäna pengar...behöver inte vara så....hör av dig så kan jag tipsa om verkstad...
Tack för ditt svar.
Jag bor i Kungsbacka om du vet någon verkstad.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Det går inte att utesluta att du haft påhälsning av små gnagare under vintern.
Vi hade samma problem (och 2,3 Fiat motor) och lämnade in bilen till Hedin.
Felsökning för 2300 kr och det visade sig att ”någon” gnagat ett hål på en vacuum slag.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vi har haft problem med motorlampan sedan 12/7-22! Det mesta under huven är bytt, bilen på verkstad mer än 3 1/2 månad!
Motorn går ner i varv och hastighet 3-4 ggr på 2-3 mil. Står på verkstad just nu i Murcia.
Kan bli flyg och bärgning om inget fel hittas. Hela semestern förstörd.
 

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Diagnostiken sade att det är ett turbofel.
Verkstaden skall göra en grundligare undersökning på felet men tror att det har varit påhälsning utav gnagare och att det då är lättlöst
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Ta ur luftfiltret och se om mössen varit framme.Smulorna fastnar i nätet till luftmängdsgivaren och bilen får inte tillräckligt med insugningsluft.
 
Toppen